• em84

Vad för megapixel?!!!!!

Vill köpa en digitalkamera och undrar vad jag ska ha för megapixel. Vill inte lägga ut för mycket pengar.
    Räcker det med 5, vill ju ta på barnen och så.
    Har någon hört om net on nets eget märke Avant?

• Svar på tråden Vad för megapixel?!!!!!
  • R Franklin

Går egentligen inte säga vad som räcker, Antalet pixlar har rätt lite att göra med bildkvaliten. Men om man förutsätter att det är en bra sensor och bra optik så räcker 5 Mpixlar gott och väl. Är det dålig optik och en kass sensor så spelar det ingen roll.

• em84

Oj då! Men vågar man köpa märket avant?
    Har du något bra tips på en kamera runt 1000- 1500 kr?

• em84

Hur vet man att det är bra sensor och optik? Känner mig stendum

• Molnies

Som Franklin sa så spelar antalet pixlar inte så stor roll, det som räknas är hur de används så att säga.

Jag har själv inte så stor erfarenhet av kompaktkameror, men för den prislappen så skulle jag ge dig rådet att kolla in Canons PowerShot A-serie. PowerShot A530 har fått mycket bra betyg, även den lite billigare A430.

Stirra dig inte blind på saker som megapixlar. Som exempel kan jag ju säga att Canons första digitala proffskamera, som kom 2001, har 4 megapixlar, och den är fortfarande kraftigt använd av proffsfotografer världen över.

• inze

5 mp räcker alldeles utmärkt om du köper en "riktig" kamera vilket jag inte tycker Avant är. Jag tror inte Avant är en kameratillverkare utan ett fabrikat som har olika tillverkare till olika modeller.

Jag och resten av familjen har Canonkameror av olika modeller och är jättenöjda med dem.

För 1500:-- kan du få du en Canon Powershot A530 inkl 1 GB minneskort (det är fri frakt om man handlar för mer än 500:-- också) på DustinHome. Det låter väldigt prisvärt tycker jag.
    www.dustinhome.se/DacsaPortal/

Mer om kameran och några testbilder finns hos Cyberphoto:
    www.cyberphoto.se/info.php
    där den dock kostar lite mer.

• grund

5 mp räcker gott och väl.
    något som man(jag)kan reta sig på är responstiden.
    hur lång tid det tar från att du trycker till att kameran
    behagar ta bilden.

• Beppis

Nu har jag inga priser i skallen, men jag rekomenderar att du kollar i nikons kameror.(tex coolpix) De är väldigt bra i kvalite. Men skulle något trots allt hända så har de fantastisk service!

Om du vill läsa mer om kameror så kolla in fotosidan.se, deras forum.

mvh

• annsing82

har en avant från netonnet. köpte den för två år sedan för 800 kronor. 3 pixlar.
    Köpte därifrån därför at jag behövde en kamera snabbt. en liten billig för att jag skulle ut på resa. hade aldrig haft en digitalkamera så den här var bra för att lära sig.
    Nu ska vi köpa en ny. den andra var bra men vi har slitit mycket på den. många resor och många kort. den är bla repig av sand.
    blixten funkar inte alltid.
    Som nämnts innan irriterar man sig på bla responstiden. allt tar tid.
    3 megapixlar räcker till vanliga kort till albumet. men vill man förstora så funkar det inte alltis så bra. nu använder vi våran dator mycket till korten och känner att vi vill ha en kamera som kan ta kort som man kan leka lite med i datorn.
    Så 5 pixlar borde räcka långt.
    Ska närmsta tiden titta på kameror. inte beställa så att man får känna på dom. Avant var bra till det vi ville ha den till. beror ju vad ni vill göra.
    Tror inte märket spelar så stor roll.
    Kolla också vad man behöver för batterier. våran accepterar bara och duracell. startar iknte annars. och det är den lilla storleken på batterier. alltså får man byta ofta. men vi tittar bara på korten i datorn. tar för mycket på batterier för att kolla i mkameran.

• em84

Tack så mycket för alla svar!
    Det fick bli en Canon A530!!!

Svar på tråden Vad för megapixel?!!!!!