• Kristin89

Tiggande katt!

Hur får man en katt att sluta tigga? Så fort man går ut i köket så springer hon efter och jamar. Och när man ska laga mat så hoppar hon upp på diskbänken och jamar som om hon aldrig sett mat förut. Hon får mat så det räcker och blir över. Och när man lagar klart och ställer stekpannan åt sidan så är hon där och slickar i den (USCH)!
    Är det nån som vet hur man kan få henne att sluta tigga så hemskt?

• Svar på tråden Tiggande katt!
  • MammanMarie

Kanske lära henne att inte vara på diskbänken till att börja med? Borde ju underlätta lite iaf?

• Tussetösen

du det undrar jag me... fast jag kan inte röra mig i lägenheten utan att dom tror att det e mat det gäller.. och min ena katt kommer springande så snabbt hans ben tillåter när han hör en chipspåse prassla.. sen hänger han dregglande över en non-stop... vad gör lixom...??!!

• Jii

Jag hade/har fortfarande ibland samma problem - mina katter tigger när jag äter. Till en början tyckte jag att det var lite gulligt o gav dem lite mat.... Efter ett tag är det inte så kul längre...
    Jag har vant dem av med tiggandet mha en vattenspruta! Nu är det mycket bättre o det räcker att skaka lite på vattenflanskan så drar dom.

Det är ett skonsamt sätt.

Lycka till! 

• Skärgårdsfru

Jag slår in på den väg jag tror lilla mej tänker slå in på

Om du inte har torrfoder framme dygnet runt, ha det! Det ligger i kattens natur att småäta och bör därför få tillgång till det beteendet. Om katten är mer av den hetsätande naturen så kan du servera fodret på en bricka. Det blir svårare för katten att slänga i sig maten då.

Sen som flera andra varit inne på, konsekvent uppfostran är det som gäller.

Börja med diskbänken och totalförbjud katten där. Hoppar katten upp så är det ett bestämt och tydligt nej/fy som gäller. Lyft genast ned katten. Upprepa detta VARJE gång hur trött du än blir på katten Hjälper inte detta så kan du klappa hårt i händerna eller spruta vatten på katten samtidigt som du säger bestämt nej/fy och lyfter bort katten.

Vad och hur äter hon i övrigt?

• ChinChin

Ett annat bra tips just för diskbänken, är att sätta dubbelhäftande tejp på den, där hon brukar landa. Garanterat obehagligt för en kisse, och så förvånad hon blir! Förmodligen vill hon aldrig mer hoppa upp där igen.
    Hon begriper ju inte heller att det är du som arrangerat det, och du kan trösta henne efteråt...

• Kristin89

tack för alla tips!

Torrfoder står framme dygnet runt och hon är där och äter då och då om dagarna.

Diskbänken vet hon att det är förbjudet att va. Så fort hon hoppar upp där så ropar jag "nej" och knäpper med fingrarna och om inte det funkar (vilken det inte brukar göra) går jag ut i köket och ska ta ner henne och så fort hon hör att jag kommer in så hoppar hon ner och springer därifrån. Så hon vet vad som gäller fast hon jävlas bara =P

Jag får ta och prova med dubbelhäftande tejp och vattenspruta!

• Piri

Mina katter vet att diskbänken är förbjudet område. Om de ändå lockas av att hoppa upp dit bjuds de på en liten flygtur och ett rejält morrande från matte. Har aldrig tillåtit dem att vara där.

Köksbordet är tillåtet område så länge vi inte sitter och äter. Därifrån blir de nedlyfta om de ändå är där när vi äter.

• jackrusselltok

Min jack russelltik är polis hemma i köket. Så fort hon ser att nån av katterna hoppar upp på diskbänken så rusar hon dit och skrämmer iväg dom. Jätteduktig! Har man inte hund till hjälp så ta ett tag i nacken, skäll på dom och kör bort dom därifrån. Brukar hjälpa efter några gånger. Lycka till.

• Skärgårdsfru

Prova Ssscat kanske? Jag har själv ingen erfarenhet av det så du får gå till en djuraffär och höra mer med dom. Det är i alla fall en liten flaska som sprayar en dusch av något (kommer inte ihåg vad) och ger ifrån sig ett ljud som katter inte tycker om. Du kan placera den på diskbänken och så aktiveras den när katten hoppar upp dit. Man kan välja att ta bort ljudet efter en tid om man vill.

Svar på tråden Tiggande katt!