Katter och orkidéer
Många krukväxter är ju giftiga för katter, men är det nån som vet om orkidéer är en av dom? Har fått en av svärmor och katterna gillar att tugga på blommorna lite då och då så jag vill veta hur oåtkomligt jag bör ställa den...
Många krukväxter är ju giftiga för katter, men är det nån som vet om orkidéer är en av dom? Har fått en av svärmor och katterna gillar att tugga på blommorna lite då och då så jag vill veta hur oåtkomligt jag bör ställa den...
Puff
*Rotar fram en sparad länk*
Dessa kan vara giftiga:
Miltonia / Miltoniópsis orkidé arter "Pensé orkidéer
Vi har en Phalaenopsis - Brudorkidé?
Låt dom tugga lite så mår dom kasst sen och rör den inte igen
Okej. Det är en sådan jag har
Jag _tror_ inte att den är giftig men jag är inte säker. Men den tillhör ju inte Penséfamiljen.
Jag kollade web.telia.com/~u41010267/giftigav.htm och det verkar som att Penséorkidéer är dom enda som är giftiga. Läste också att Brudorkidéer gillar lite skuggiga platser, så nu har den en något sånär oåtkomlig plats uppe på bokhyllan - perfect!
Tack för hjälpen
Skärgårdsfru: Vad är det för färg på din Brudorkidé? Kan dom ha andra färger än vitt? Om du vet alltså
Okej vad bra.
Jag kunde ju inte låta bli att goggla mig in på giftinformationscentralen. Jag valde orkidée och enligt den sidan så är inte förgiftningar kända för de krukväxter och snittblommor som är vanliga i Sverige. Växten är sannolikt ofarlig.
*Googla själv innan du frågar massa dumma frågor Angelica* *slår på mig själv*
Brudorkidéer kan vara vita, rosa och röda. Min är rosa!
Ja men dåså, då kan jag nog sova gott!
Haha...
Men det är ju roligare att ställa frågor här eller hur. Vad är det man säger, inga frågor är för dumma
Min är vit-rosa-spräcklig men den har inte blommat på över ett år nu. Jag har ingen aning om hur den ska skötas
Fick den i present och ställde in den i badrumsfönstret. Den blommande jättefint ett tag men nu har den bara stora gröna blad och två stjälkar. Jag vattnar när jag kommer ihåg det så jag får se vad det blir av den stackars blomman *ler*
Haha, det låter som mina blomkunskaper