• Lille Mammsen

Hjälp o Råd om Volvo V40 Önskas OMG.

Vi funderar på denna men önskar tips o råd vad vi ska tänka på och titta på och gärna info om ev. kända fel mm MvH

• Svar på tråden Hjälp o Råd om Volvo V40 Önskas OMG.
  • MammaVeronika

hej! jag hade en v40 fas 1 och den var kass!! bland annat så rostade den direkt... samt att den hade andra diverse "barnsjukdomar" vilket är åtgärdat på fas 2 som kom -00... så ska ni ha en v40 så köp en fas 2, lite dyrare men billigare i reparationer mm...

positivt då? ja, em mysig, lagom stor bil för den minde familjen... dock så har den en "tröskel" bak i bakluckan som man måste lyfta över när man lastar in i bilen... bra att tänka på om man lyfter i och ur barnvagnar ofta, (är altså inte bara att rulla in som i vanliga bilar) kan bli ett störningsmoment men man vänjer sig..

annars billig i drift, försäkringar mm samt säker... brukar oftast ej vara airbag fram i passagerarsätet (bra om man vill ha barnstolen fram)

är det något mer du undrar över så får du gärna höra av dig!!

• Fru Indosaurie

vi har en v40 från 99, vi har aldrig någonsin haft ett fel på den sen vi köpte den.
    tändstiften har vi bytt, men det är ju förbrukningsvara
    du kan läsa på www.bilprovningen.se om vanliga fel och sånt så att ni vet vad ni ska titta efter.

försäkringen är inte direkt billig, vi betalar 680 kr i månaden på helförsäkring men då bor vi i sthlm och vi har turbo (hur stor skillnad nu det gör).

tröskeln bak stör mig inte alls, men så har vi en lätt vagn.

• eddi

Jag skulle oxå vilja varna för dom äldre årsmodellerna. Vi har en -98 och har mycket rackel med den. Den har rostat mycket även här uppe i norrland vilket är rätt ovanligt. Problem med växellådan osv. Satsa hellre på en v70 om ni vill ha en volvo.

• K J N

De rostar så att man inte tror sin ögon och de är dessutom förbluffande trånga.

Köp en riktig Volvo istället.

• Albins Farsa

Köp en bil istället för en volvo, bränsleförbrukning är också pengar.

• Lille Mammsen

v70 (nya karossen=snygg) är för stor och vi kan ev få köpa en v40 -98 t4 10.000mil för 50.000.- av bekata! Tyckte modellen va fin o lagom för oss+priset passar oss!

• anny78

vi har en v40 2.0T från 04 och vi har inte haft ett enda problem med den. eller jo, läderratten flagnade lite, så vi fick den utbytt på garantin efter 2 års tid, men utöver det inga konstigheter. och definitivt ingen rost trots att vi bor vid kusten! (sthlms skärgård) Interiört är dom också snygga!

för er som säger: "satsa hellre på en v70". Varför ska man göra det om man inte behöver så stor bil? Ganska stor prisskillnad också.

/En som Volvo räddat livet på (hade jag åkt en japan hade jag vart död nu, enligt ambulanspersonalen!) så jag skiter bokstavligen i den marginellt högre bränsleförbrukningen!

• K J N

Hur kan en bil vara för stor...??

Har ni trångt garage eller vadå..?

Personligen skulle jag aldrig lägga så mycket pengar för en 98 som 50.000 kr, om ett par år är den upprutten och ger 10-15.000 kr när den säljs.

Se bara på 440/460 - inget värda alls nuförtiden.

Om man nu nödvändigtvis överväger en V40, så ta en efter 00 så man får en Fas II med rostskydd.

• MammaVeronika

fru indosaurie; undrar bara vilket försäkringsbolag ni har då jag hade under hälften av er månadskostnad när jag hade v40 2,0t... (betalade månadsvis då...) hade helförsäkring...

tycker 50 000:- är mycket för en -98... kolla blocket mm..

behöver man inte en större bil så är v40 perfekt... gillar också modellen... men äverväg en efter -00...

• Dad

Köp inte av bekanta!
    Vi gjorde det och när den gick sönder efter en månad och man betalade 5000:- för reparation så kunde vi ju inte gnälla... 5000:- är ganska mycket på en 20.000:- bil. Bara en tanke. Sen är det som andra säger bättre med fas två, alltså -00 eller nyare.

Svar på tråden Hjälp o Råd om Volvo V40 Önskas OMG.