• Knott

Hur få bort mögel (?) från gummiringen i tvättmaskien?

Hej! Jag skulle behöva tips på hur man får bort det svarta läskiga som finns på/i vecken på gummiringen som sitter runt själva öppningen till tvättmaskinen (hoppas ni fattar vart jag menar). Är det mögel? Det är liksom inte som någon beläggning som sitter utanpå som man kan "skrapa" bort, utan verkar mer sitta i plasten. Är det omöjligt att få bort?

Husmorsknep, rengöringsmedel, kemikalier - alla tips mottages tacksamt!

• Svar på tråden Hur få bort mögel (?) från gummiringen i tvättmaskien?
  • Pojkmamma

Klorin på en trasa. Skölj av ordentligt efteråt så det inte bleker dina kläder.

• ChokladRosen

Svinto....

Men jag måste få fråga,, HUR bär man sig åt för att få mögel på gymmiringen i tvätttmaskinen???

• Knott

Chokladrosen: du jag vet inte... det var nog där när vi flyttade in. Vi är inte så noga med att torka den torr efter varje gång man kört maskinen heller - det är kanske det som krävs för att inte få det??

Det är ju en massa "hålrum" där det ligger kvar vatten när man kört maskinen, och där blir det svart efter ett tag. Vet inte om det är mögel dock...

• Knott

... vi har småbarn och tvättar ofta, flera maskiner per dag, så den får ju i och för sig aldrig torka heller.

• Pojkmamma

Det är viktigt att luckan får stå helt öppen och torka när man inte använder maskinen.

• ChokladRosen

Mögel,,,,hmm, kolla om det inte bara är ludd från kläderna..

Lämna luckan & tvättmedelsfack öppna efter du tvättat så det får "lufta", så blir det inga mögelfläckar på ringen ..

• ChokladRosen

Pojkmamma,, attas också att du skulle honna före mig *asg*

• Kaosspassageraren

Ja, jag är ju knappast tidernas husmor, men skulle det funka att köra maskinen på 90 grader? Eller sitter detta mögel/damm/ludd/? så att det inte påverkas av det som händer i maskinen?

Det finns ju lite olika medel mot algtillväxt, tyvärr har jag inte namnet på ngn, men det brukar finnas i färgaffärer och liknande, kanske ngt sådant går att använda på gummi utan att torka ut eller förstöra?

Svar på tråden Hur få bort mögel (?) från gummiringen i tvättmaskien?