• Linnet76

Rör i öronen och bad...

Vår dotter på 1,5 år har precis fått rör insatta i sina öron. När hon badar och duschar ska ju hennes öron skyddas från vatten, men hur ska man lyckas med det? Vi har försökt att stoppa fetvadd i öronen, men det var ju så klart dömt att misslyckas.
    Hur noga måste man vara? Vi skulle gärna gå på badhus också, men det kanske bara är att glömma. Finns det små badmössor eller?
    Tvätta hårtet och bada har förvandlats från något roligt till skrik-kaos.
    Hur gör ni andra med barn i samma ålder? Någon som har ett bra råd att ge...

• Svar på tråden Rör i öronen och bad...
  • Linastrumpan

"Infektioner kommer ofta från bakterier som finns i luftvägarna, inte från badvatten. Barn med rör i örat får därför simma, bada, tvätta håret och duscha utan att använda öronproppar. Men om barnet dyker mycket behövs särskilda öronskydd."
    Taget från vårdguiden www.vardguiden.se/Article.asp

• Linnet76

Ok, det var inte vad läkarna sa efter operationen, men det kan ju stämma. Jag fick dock instruktioner att skydda öronen, men inte direkt hur...
    Är det ingen med "öron-barn" och rör i öronen här som kan berätta hur noga ni är med öronen. Det är ju inget stort problem, men min dotter älskar att bada och det går rätt vilt till. Är lite orolig i och med att hon ibland hamnar under vattnet.

• sol1

får hon in vatten i öronen så kan det göra ont det gjorde det på min dotter när hon var liten å bara slet ut propparna hela tiden. proppar kan man köpa på apoteket dem funkar kanon finns även små badmössor att köpa tror det ska finnas i välsorterade barnaffärer ev på badhuset. när man tvättar håret finns det ju ringar man kan köpa som man trär över huvudet så skyddas både ögon och öron från shampovatten. annars är det bara att försöka hålla hennes huvud ovanför vattnet tills hon blivit lite större så gjorde jag på min lilla vilde när hon var liten hon var ett år när hon fick rör och har fortfarande rör å hon är nu 8 år

• Mosaik

är det inte de två första veckorna man ska undvika vatten i öronen... o sen får man göra precis som vanligt förutom att spruta med duchstrålen rakt in i öronen, o de gör man väl kanske inte ändå
    wille har inte rör men ska få innom en snar framtid och detta va vad som stod på våran lapp

• Linastrumpan

Min kompis son har rör i öronen och det var bara direkt efter op som han inte fick bada alls. Sen var det enligt mitt tidigare inlägg, det enda han inte fick göra var att dyka på babysimmet utan öronproppar.

• Josephin

Dom två första veckorna skulle vi skydda öronen, men efter det behövdes det bara om hon skulle vara under vattnet (dyka). Därimot tyckte hon att det var obehakligt att få vatten i öronen, men det ska inte vara skadligt på någe vis.... Enligt våran läkare!!!!
    Tvätta håret har alltid varit ett rent h_____e, det har jag inge tipps på, mitt öronbarn är nu 5 och har växt ifrån både rör och paniken för hårvård....
    Hoppas ni hittar ett sätt som funkar, lycka till/ J

• Wicky81

Är själv gammalt "rörbarn" och jag minns att typ en vecka skulle man skydda öronen från vatten sen skulle det vara läkt så man kunde fortsätta som vanligt. Men proppar skulle kanske vara bra att använda men har förståelse för om det inte går när hon är så pass liten.

• Linnet76

Tack för hjälpen. Då kan vi snart bada nästan som vanligt. Badvattnet hemma är ju ändå relativt rent. Problemet är just att man inte kan garantera att hon inte hamnar under vattenytan när hon badar. Det går bara om man håller i henne hela tiden och det är svårt och inte särskilt kul för en vild 1,5-åring. Öronproppar och fetvadd är som sagt var omöjligt att stoppa in.

Svar på tråden Rör i öronen och bad...