• Celindan

Dränering m.m, någon som vet ungefärlig kostnad?

Vi är mitt uppe i intensivt husletande, och ska vi ha möjlighet att köpa hus MÅSTE vi titta på sådana som kräver lite renovering.
    Jag undrar därför vad dränering kan tänkas kosta, på en höft?? Rör det sig om hundratusentals kronor eller runt 50000? Det handlar om en tegelvilla byggd -65 som inte är dränerad sen den byggdes. 93 m2 boyta. Likaså behöver taket läggas om, ända ner från takpappen och även takpannorna. Vad kan det kosta?
    Om avloppen behöver bytas, vad kostar det??? Jättetacksam för svar även om det är ungefärliga sådana!

• Svar på tråden Dränering m.m, någon som vet ungefärlig kostnad?
  • Marvinna

Det beror lite på om ni ska göra det själva eller inte. Men tänk på att vissa saker måste utföras av någon som är yrkeskunnig annars täcker inte försäkringen ev skador.

Måste ni göra allt på en gång?

• Marvinna

Jag skulle tro att en dränering kostar i runda slängar någonstanns mellan 50 000- 100000kr.

Att lägga tak är dyrt. Har ett par kompisar som la om taket i somras och det kostade 140000 men då var det en firma som gjorde det.

• Bella8

Dränering: ca 150 000:-
    Takomläggning: 100 000:-

Detta gäller för lite större hus i och försig och i Stockholmsområdet så kanske kommer du undan billigare än så... Begär in offerter och jämför!

Lyck till/

Bella

*** Charlie Charlie Charlie Du är en liten katt... ***
  • Jessica26

Väldigt svårt att svara på.

men när det gäller att dränera så kan man ju göra mycket själv och då beöver det inte vara så himla dyrt. Skulle tippa på mellan 50 och hundratusen.

Avlopp är ju inte så vanligt att man måste byta ut ett helt system men vad det kan kosta vet jag inte faktiskt.

Taket däremot är dyrt. Någon ungefärlig summa kan jag inte riktigt ge dig, men är du säker på att det måste bytas ner till pappen, och är du säker på att träet under är i gott skick så att inte det också måste bytas.

Och till sist vad skulle ni få ge för detta hus med dessa renoverings behov???

Alltså lite frågor tillbaka

Jag kommer alltid att ha en ängel
  • Göteborgstjej

Bara för att det inte är dränerat sen huset byggdes MÅSTE det ju inte vara så att det måste dräneras. Vår villa, byggd -43 har inga som helst behov att dräneras om tex fastän det aldrig är gjort...

• Celindan

tack för alla svar. vi var på visning idag och utropspriset ligger på 875 o vårt lånelöfte ligger på 1,3. för 1,3 finns emellertid inget utrymme för lån till renovering, så det skulle ju vara under förutsättning att banken går med på att låna för det ändamålet oxå. intresset bland potentiella köpare verkar vara förhållandevis svalt, men vi kan ändå tänka oss det huset, förutsatt att vi kan få låna för renoveringen som vi oxå vill leja bort. dock kan ju vår köpeskilling inte överstiga 1 miljon helst.....

vad kan man göra själv beträffande dränering?om man kan använda samma takpannor, kostar det ändå så förbannat mkt att lägga om taket???

• Marvinna

Frågan är hur stort behovet är av dränering just nu? Är det mycket fukt i källaren?

Jag hade satsat på taket i första hand, men det är jag det

• Jessica26

Håller med Marvonna om det är någon fukt i källaren så är taket viktigast.

Vid dränering så kann man gräva runt huset själv, sätta fast mattan på grunden med kallasfalt. Matta heter platonmatta och är ett fuktskydd. Sen kan man ju självklart fylla upp med sten och makadam och allt vad det heter själv också.

Det är väl mest grävandet som kan vara jobbigt beroende på hur mycket grund som ligger under jord.

Om man kan använda samma takpannor vet jag inte men som någon annan sa ta kontakt med en takläggare och hör dig för vad det kostar att lägga om taket för det är nog inget som man så lätt gör själv faktiskt...

Lycka till

• Jessica26

Självklart menar jag att om det INTE är fukt i källaren är taket definitivt viktigast. Men det är väldigt viktigt ändå

• Rigmor Mortis

Vi bytte taket i somras (vilket vi är väldigt glada över nu när det regnat så mycket). Papp, läkt och betongpannor, arbete samt plåtarbeten (gjordes inte av samma byggare men låg på samma faktura) - samt en installation av altandörr - kostade 63 000 kr. Det kan löna sig att fråga runt...

(som jämförelse kan nämnas att vi även bad om offert från plåtslagare att lägga nytt plåttak - och de skulle ha 140 000 )

Svar på tråden Dränering m.m, någon som vet ungefärlig kostnad?