• Ozone

Inridning resp. tillridning, vad är skillnaden?

Vad är skillnaden mellan inridning och tillridning?
    Inridning är väl när hästen aldrig blivit riden (eller sutten?) på? Vad är isåfall tillridning?

• Svar på tråden Inridning resp. tillridning, vad är skillnaden?
  • Carisma95

Tillridning används när det är en häst som är riden men som anses vara en "problemhäst".
    Personligen tycker jag det oftast är ryttarna som är problemet...

Be true to yourself and you will never fall...
  • Ozone

aha, då förstår jag. Måste det vara en "problemhäst"? Eller kan det även handla om en häst som blivit väldigt dåligt inriden? Eller är det inridning då som denna hamnar på?

• Carisma95
    Ozone skrev 2007-01-27 15:33:36 följande:
    aha, då förstår jag. Måste det vara en "problemhäst"? Eller kan det även handla om en häst som blivit väldigt dåligt inriden? Eller är det inridning då som denna hamnar på?
    Vet inte exakt vad gränsen går. Men självklart kan en häst bli tillriden om den som red in den från början inte hade tillräckliga kunskaper!
    Be true to yourself and you will never fall...
  • vonx

Inridning är själva första gångerna den rids och är en fas somjag tycker stäcker sig tills den kan ridas i alla gångarter och är styrbar.

Tillridning ( problem häst eller ej) är en fas där man går vidare i utbildningen.
    Hästen utvecklas, lär sig jobba i form och gå olika skolor som tex skänkelvikningar.
    Är det en Problem häst gårutbildningen sakta och man inriktar sig på det beteende som anses vara hästensproblem. ´Man jobbar bort det och löser det sedan kankse utbildningen fort går.
    En problem häst kan ju ha olikasortets problem. Inget säger att det är en unghäst. Det kan vara en mycket välriden medelålders häst som har "problem"....

• identitet

"Inriden" för mig är, precis som vonx skrev, när hästen är ridbar i alla gångarter på rakt och böjt spår och på olika platser (ridbana, skog..), den står stilla vid uppsittning och kan framåtdrivande, förhållande och vändande hjälper. Därefter börjar "Utbildningen".

"Tillridning" handlar ju om utbildning och kan vara både så kallade "problemhästar" och hästar som blivit felaktigt inridna och behöver lära om, eller om dess ryttare behöver hjälp med att befästa någonting i hästens utbildning/har kört fast på något sätt.

Personligen tycker jag att "tillridning" låter lite hårt och brutalt och väljer gärna att säga "utbildning".

• Ozone

Okej, då förstår jag lite bättre. tack så mycket för era svar!!

• VikkeVire

inridning är precis som du skrev - när hästen ska börja ridas!
    tillridning är något som man kanske kan behöva med en sk "problemhäst" (hur man nu ska definiera det ?!) eller kanske kommer till en punk i ridningen där man känner att ens egna kunskaper kanske inte räcker till för att komma längre i ridningen(utbildningen av hästen). man kanske känner att hästen har kapacitet för mer än man själv klarar ut =)

• hesama

Tillridning behöver inte handla om att man har en problemhäst. Som någon tidigare skrev kan man se det som en vidareutbildning på hästen. Har haft iväg några stycken hästar på tillridning då jag haft för många för att hinna med de alla. I "priset" får man dom också vanligen tävlade med och en hjälp att komma vidare av en proffetionell (gud hur stavas det?:) ryttare. Jag tror att det ofta handlar om tävlingshästar som man "satsar på" att komma vidare med.

Svar på tråden Inridning resp. tillridning, vad är skillnaden?