• Nackabo

Hur veta när bebis är trött

Hej
    Alla skriver att man ska natta bebisen när den är trött men inte övertrött. På vilket sätt vet man att bebisen är trött då? Min plutt brukar gnugga sig i ögonen och smågnälla vilket jag tolkat som trötthet men har han redan börjat bli övertrött när han gnäller eller?

• Svar på tråden Hur veta när bebis är trött
  • lia76

Nä han är nog inte övertrött då.
    Utan är han övertrött så kommer han antagligen att skrika och vara lite oträöstlig och ingenting duger
    Så är min lill jänta iallafall...
    Att de gnuggar sej i ögonen är ett tecken på att de börjar bli trött...  John Blund har kastat lite drömsand i ögonen

Kram Lia, stolt mamma den 23/9 till en liten Stella
  • idis78

Jag tror inte heller att han är övertrött när han gnuggar sig i ögonen. Om man väntar med att lägga när de är såna då blir övertrött resultatet.

• Nackabo

hm men somnar era bebisar när ni lägger ner dem utan skrik då eller? för min plutt börjar gallskrika oavsett om jag är kvar och rör vid honom eller inte. Han måste gungas i barnvagnen eller ammas till sömns och vaknar just nu typ en ggn i timmen för att snutta hela natten. Vägrar somna innan 00.30 till på köpet. Suck (han är 3 mån och 1 vecka)

• Barbaskön

Jag tycker att man mer pratar om övertrötthet när man har tydliga sovrutiner, inte med bebisar som fortfarande har oregelbunden sovtid. Övertrötthet har vi först "märkt av" när vår dotter närmade sig 2 år.

• Sha

Min lillkille börjar gnälla när han blir trött.
    Det är vanligt att bebisarn går in i en gnällperiod runt 3 mån. de har en tillväxtsfas just då. Bara att ge kärlek och "hålla" ut

• elin 79

när min tjej e trött så e hon gnällig, klängig, o gnuggar sej i ögonen , o kan dra i öronen o håret.

• hammarby

Jag lärde mig med tiden att sonen inte orkade vara vaken mer än max två timmar i stöten. Gäller fortfarande och han är 4,5 månad.
    Det är bara att vara uppmärksam och leta efter tecknen som visar att han börjar bli trött. Gnäll och gnugg i ögonen. Han blir ofta lite "rosig" i ansiktet också.
    Då tar vi fram snutten och nappen och han somnar fort i famnen efter lite vaggande. Då lägger vi honom i vaggan och han sover vidare.
    Han behöver oftast hjälp att somna in, det funkar någon enstaka gång att bara lägga ner honom. Men oftast inte.
    Blir han övertrött så får han svårare att somna in och kan lätt hamna i gnällträsket. Så det gäller att förekomma honom lite och hinna söva honom innan.

• Rulltrappa

min son är 5 månader och han brukar vara vaken 2, max 3 timmar i sträck. när det inte går att roa honom längre ser jag det helt enkelt som att han är trött, och oftast stämmer det då jag lyckas söva honom relativt lätt.

Svar på tråden Hur veta när bebis är trött