• fiffi06

småbarns onani

min/våran 1 1/2 åring sitter o gnider sej i barnstolen .. e de fler som märkt detta eller o kan man kalla de småbarns onani eller ?? eller e de ngn sopm vet vad dom gör

• Svar på tråden småbarns onani
  • Anonym

Det gjorde vår dotter också som liten, och det har fortsatt. I början var det barnstolen sedan händerna, hon trycker sig mot händerna när hon ligger ner. Jag vet ärligt talat inte vad jag ska göra åt det. Jag vill verkligen inte skuldbelägga henne. I början sa vi att hon bara fick göra det på sitt rum, men vill ju klart inte att hon gör det alls. Hon är nu 4 år. Det är ju svårt att få henne att sluta med nåt som hon finner tillfredsställande, tyvärr! Jag vill gärna ha råd. Jag tycker dock att tråden borde ligga under förälder i stället för här, det hör inte riktigt hit tycker jag.

• fiffi06

våran gnider med händerna oxå samt vattenflaska o de hon har framför sej i barnstolen/på bordetde kanske går över tids nog
    får be en moderator flytta denna tråd

• Anonym (au-pair)

När jag var au-pair i usa för många år sedan passade min kompis en underbar liten kille på 3 år och han "onanerade" jätteofta. han hade en ganska stor nallepuh-gosedjur som han la sig på och gned. han sa "I want to ride Puh". Det var ju ganska uppenbart vad han gjorde och lite genant för föräldrarna när dom hade gäster. Dom hanterade det så att dom lärde honom att det bara var något han fick göra när han hade gått och lagt sig i sängen och  inget han fick göra nere i tv-rummet mm. Det gick bra till slut och han lärde sig snabbt det, men med några påminnelser i början. Men han var ju 3,5 år så det kanske är svårare att förklara såna saker om barnet är mindre.

• Anonym (blomman)

Min brors dotter håller också på och gnuggar sig i barnstolen och även när hon sitter på golvet....Hon håller på tills hon blir helt svettig. Det kan bli lite genant ibland för oss vuxna men hon fattar ju inte vad hon gör, tycker väl det är skönt bara.

Tror inte man ska göra så stor grej av det men det kanske kan vara bra att säga att man ska göra det på sitt rum eller åtminstonde säga att det inte är ok att göra så vart som helst... typ som att man inte ska pilla näsan vid matbordet.

• Anonym

Min dotter håller inte på jättemkt, men när hon är utan blöja kan hon hålla på med händerna. Händer dock aldrig bland folk så, vet inte, på ngt sätt tycker jag att hon måste få känna. Det är liksom en kroppsdel som hon väldigt sällan har tillgång till.

Vill inte skuldbelägga henne heller.

• Anonym (me too)

Det är viktigt som ni säger ovan att inte skuldbelägga.
    Många barn onanerar, jag minns att jag gjorde det.

Det är inget konstigt med det och på nått sätt kanske man skall vara glad för sitt barns skull - de tycker om det, det känns skönt och kanske gör det att de i framtiden kommer känna sin kropp väl och få ett bra sexliv när de väl är mogna för det. Man läser ju mkt om folk här på FL som aldrig fått orgsam etc. Kanske har de blivit stoppade när de var små och skulle utforska sin kropp? Det skall ju aldrig vara fult att ha det skönt.

• ASHE

Jag "onanerade" som barn, och har inte tagit skada av det alls... Är inte översexuell, eller förlorade oskulden särskilt tidigt(jag var 17).
    Jag tror inte man ska förbjuda, men man kan ju säga att man inte gör det öppet.

• Anonym (dottern)

Vår dotter som nu är 2 år och några månader har hållit på och "gnidit" sig på både det ena och det andra.
    Började nog i tripp-trapp-stolen. Lixom gled ner mot den hära "tampen" som går från bågen och ner på sittbrädan.
    Hon lägger sig på stolar så hon får hörnet i skrevet, eller på armstöd på fåtöljer osv...

Försöker prata lite om det, att man inte gör så när det är massa folk runt omkring. (Vet inte om hon gör det...har inte riktigt tänkt på det).
    Men försöker inte skuldbelägga henne...
    Men det är lite svårt att hantera ibland. Särskillt när hon håller på länge!

• Anonym

vår sopn undersöker sin snopp genom att dra i den ibland om han tar av sig blöjan själv...ser inget fel i det. klart han undersöker när han har nåt som dinglar mellan benen

• fiffi06

anonym(Dottern) japp så gör våran dotter oxå fast mest p åtripp trapp stolen änså länge

• Anonym (dottern)
    fiffi06 skrev 2007-01-29 19:52:13 följande:
    anonym(Dottern) japp så gör våran dotter oxå fast mest p åtripp trapp stolen änså länge
    Ja...tripp-trappen har tydligen bra kanter. Vi har ju tagit bort bygeln och så, men hörnen funkar visst med!
  • AyaRan

min plastkusins dotter har samma "problem".
    Anledningen i hennes fall tros vara att mamman lät henne gå/sova med blöja till 5 års ålder- blöjan måste ha "irriterat" flickan över just klitoris, varför hon fortsätter med beteendet.

visst är det skönt för dem, men det är inget beteende som bör uppmuntras. Om barnet har gjort det här till en vana, kan man alltid bryta vanan (det är inte direkt så att man "Hämmar deras sexualitet" (vilken sexualitet? kan man kanske fråga sig), inte så att de får framtida men) - när man ser vad barnet håller på med, avleder man helt enkelt barnets uppmärksamhet och riktar in den på något annat. En lek, leksak, något som kräver barnets uppmärksamhet- t.ex. hjälpa mamma att diska/torka disk/baka kakor/städa/whatever- engagera barnet i något som NI SJÄLVA håller på med.
    När man har avbrutit barnet tillräckligt många gånger, gett det andra verktyg att "koppla av med" istället för att gnida könet mot nallen eller stolen, slutar barnet med det här beteendet av sig självt.
    Dock gäller det att vara konsekvent.

• Anonym (me too)

AyaRan, du skrev:

"visst är det skönt för dem, men det är inget beteende som bör uppmuntras. Om barnet har gjort det här till en vana, kan man alltid bryta vanan (det är inte direkt så att man "Hämmar deras sexualitet" (vilken sexualitet? kan man kanske fråga sig),"

Barn HAR en sexualitet. Det är så. Sexualitet betyder inte samlag och det betyder inte (nödvändigtvis) något man har tillsammans med någon annan. Att röra sin egen kropp på ett sätt som känns skönt är en sexuell handling och detta gör barn. Sexualiteten kan man alltså ha bara tillsammans med sig själv. Och detta är ett barns SUNDA och helt NORMALA sexualitet. (Det är när vuxna blandar sig i den som det blir fel).

Och jo, man kan hämma barns sexualitet genom att avbryta den gång på gång. Genom att få någon att sluta att göra något visar man tydligt att ebteendet inte är önskvärt. Och då tror barnet att det gör något som är fel. Och slutar. Eller gör det i smyg för att det skäms. Och DET är att hämma. Så sluta med det!

• MammaMutant

Tack Anonym (me to). Förstår inte att vi inte kommit längre än till det faktum att vissa inte förstår att barn är levande varelser med känslor och behov och allt annat, precis som vi vuxna. Varför ska dessa barn inte får rätten att upptäcka och använda sin kropp till det den var skapad för: att leva! Se det som något positivt iställlet. Låt barnet få vara barn utan att tvinga på den vårt hämmade förhållningsätt till livet. Tänk utifrån barnets verkligehet, för dom är det fullkomligt normalt och självklart att tillgodose ett behov. Precis som att äta elr sova. Är det nån som ska ändra på sig så är det vi vuxna. Vi skulle nog må bra av att lära oss av barnens självklara och totalt avslappnade syn på livet. Nää, "vett och etikett" hör hemma i en svunnen tid och bör stanna där! För övrigt tycker jag det verkar vara mer tabu när en flicka onanerar än när en pojke gör det. Är det någon som håller med?

• Micke Stadin

Det är ju helt normalt med småbarns onani och som tidigare sagt så skall man inte göra sån stor sak av det. Det är en del av utvecklingen & utforskningen av sig själva!

• AyaRan

(me too) och mammaMutant.

... när denna småbarnssexualitet verkar uppta mer och mer av barnets uppmärksamhet, när barnet blir "svettigt" och situationen börjar bli genant (eller rentav olämplig, framför främmande som kanske inte alltid är så vänligt sinnade), då är det dags att avleda uppmärksamheten.
    Vidare instämmer jag inte med att barn har ett sexuellt "behov"- det sexuella behovet skapas senare.
    Slutligen tycker jag inte att det är värre när flickor gör det än när pojkar gör det- jag är generellt MOT en sexualisering av barn, där man börjar prata om barn som har "behov" och "ger uttryck för sin sexualitet"- det här är vuxna uttryck och vuxna beskrivningar av det som hos barn är fysiska reaktioner på stimuli- i min plastkusins fall, en blöja som irriterade.

Svar på tråden småbarns onani