• cateye3

Ni som kan det här om hårfärgning hemma... :-D

Jag färgade håret brunt för ett tag sedan och ska nu färga tillbaka det till blont.
    Jag vet att det kanske inte blir som man tänkt sig om man färgar ifrån en mörk färg, så därför tänkte jag be om lite råd.
    Färgen jag köpte heter MOOD.
    Hur ska jag göra för bästa resultat?
    Tack på förhand!

• Svar på tråden Ni som kan det här om hårfärgning hemma... :-D
  • alienz

avfärga håret först är mitt tips...

• sandiberu

Precis som alienz skriver så måste du avfärga först. Avfärga låter kanske skonsamt, men det är samma som att bleka. Som jag förstått det. Så ett tips är att avfärga och sedan lägga en toning på det. Riktig färg på avfärgat hår brukar inte vara bra...
    Det blir nog himla svårt att färga/tona det blont om du har mörkt nu... Det kommer nog inte synas så mycket :/

• cateye3

Jag förstår ingenting av avfärga och bleka osv
    Vad är skillnaden mellan att bleka och färga håret blont/tona?
    Vad avfärgar man med?

• Den där Linn

Man kan aldrig tona ett hår ljusare. I enstaka fall kan man ljusfärga ett hår...annars är det blekning som gäller om man ska ha det ljusare.

Bäst är att avfärga, ja. Som en blekning men inte lika "våldsam".

Det är inte alltid jag har rätt, men jag har aldrig fel!
  • Den där Linn

Man avfärgar med just avfärgning. Finns färdigt att köpa i butikerna...

Det är inte alltid jag har rätt, men jag har aldrig fel!
  • Gilmore Girl

Jag undrar om resultatet blir bra hur du än gör.... kanske är det värt att kosta på sig en salongbehandling.... OM de tror att de fixar det.......
    Dessutom brukar det rekommenderas att man gör en toning innan man färgar det för att prova om man trivs i färgen, men den läxan har du säkert redan lärt dig.....

• cateye3

MOOD Hair color är just färgning då eller?
    Och färgning blir...gult? Eller hur kan det bli?

• sandiberu

Alltså, vare sig det är toning eller färg du har köpt så kommer det inte synas något om du är mörkhårig nu. Du måste alltså köpa en avfärgning, och om du har brunt nu (vilket det oftast brukar finnas röda pigment i) så kommer du mest troligt att bli orange i håret efter avfärgningen. Då kan jag rekommendera silverschampo. När du fått håret ungefär så ljust du vill ha det så kan du lägga en toning för att få en jämn och glansigare nyans...

• MyFine

När jag var mörkhårig och ville bli ljus så tog jag och gjorde massor med små slingor i omgångar, kanske 3-4 gånger.
    Sedan blekte jag och tvättade med silverschampo. Kanske inte den skonsammaste behandligen för håret, men det funkade. Blev jättefin blond färg när det var färdigt.

• cateye3

Har aldrig hört talas om avfärgning. Finns det i vanliga butiker? Vad kostar det?
    Tack för era svar!

• sandiberu

Finns i stort sett överallt där de säljer hårfärger. Du kan ju fråga personalen om du känner dig osäker, de brukar ju ha hyfsad koll iaf :) Kostar som vanlig hårfärg har jag för mig... Jag har turen att ha en mamma som äger en hårsalong, så det var ett tag sen jag behövde köpa färg :)
    Det som Ozzan skrev är ett bra tips förresten. Risken med att köra avfärgning(ar) är att man kanske får gå och se ut som en morot i huvudet ett tag eftersom man ofta låter håret vila lite mellan behandlingarna... Ett tips är att du köper en bra hårinpackning också :) Det kan som sagt krävas några avfärgningar innan du blir så ljus du vill bli. Beror på hårkvalitet, hur mörkt och vilka pigment som finns i ditt hår nu och vilken avfärgning du kör.
    Lycka till :)

• sandiberu

Just det. Kan passa på att slänga iväg en varning också! Om du kör för många avfärgningar/blekningar på en gång så kan håret bli som gummi och eventuellt gå av. Det är alltså inte ofta hela håret går av. Men om man gjorde som jag gjorde för typ 10 år sen och kör typ 6 staaarka blekningar på rad så går det av. Det gjorde mitt iaf. Och jag hade lite mer än 1 meter långt hår :(

• cateye3

sandiberu

Oj, hur kort hår fick du ha sen då? De 6 blekningarna, körde du dem samma dag, i en vecka, eller hur ofta?

Vad kostar det att få det fixat på en salong annars?
    Vet att det varierar, men ungefär?

• ebbaochannasmamma

du komemr bli kyckling färgad hur du än gör, tro mig min mamma är frisör o har lärt mig allt, det bästa du kan göra är att börja med att slinga det (hos en frisör för där är det kvalite) o sen slingar du o slingar du tills det till slit blir blont, så brukar alltid jag få göra när jag färgat håret mörkt på vinter

• sandiberu

TS:
    Till axlarna typ... Körde dem under typ 1-2 veckor tror jag. Var så länge sen... Minnet börjar svikta ;)

Jadu, det beror ju alldeles på. Men det blir nog en tusing eller två... Priserna varierar ju ganska mycket. Sen är det ju omöjligt för mig att veta hur ditt hår är. Gå in på en salong och fråga, det är iaf gratis :)

ebbaochannasmamma:
    Det går faktiskt att få till annat än kycklingfärgat med lite tålamod :) Jag har lyckats massor med gånger... Det behövs tålamod och lite (ok, massor) med tid bara :)

• Angiie

Jag röstar på att du går till en frisör, jag har färgat mitt hår blondt hemma många gånger.. och det blir bara förstört =) Inte bara att det kan bli gult, utan att håret inte tål så mkt blekning på en gång..
    Det finns frisör skolor du kan gå till, där dom kan sin sak och du behöver inte betala mer än 300.
    beroende på längd annars så kostar det väl mellan 400-700 att göra det på salong.. =)

• sandiberu

Det bästa förresten med att gå till en frisör är att de har myyycket skonsammare avfärgningar än de man köper i affären... De kan anpassa styrkan efter hur kvaliteten på ditt hår är. Speciellt om du har långt hår är det jätteviktigt. Själv har jag hellre mörkt och välvårdat hår än blondt och kvastigt...

• Nevada

Avfärgning = blekning.

Jag har blekt mitt hår från brunett till blond många gånger.
    Och det har jag gjort på 1-2dagar max.

Jag använder Jane Hellens Mood ultrablond och när håret fått lite gul ton har jag bara lagt i Moods Pärlblonda, som tar bort det gula.

Nu senast gick håret av lite i topparna men det beror ju på att mitt hår är torrt och slitet, men annars tycker jag det brukar fungera bra. (jag överlever iallafall hehe)

Men vill man lägga några tusenlappar hos frisören så är väl det givetvis bättre :)

Svar på tråden Ni som kan det här om hårfärgning hemma... :-D