Sprutlackera/måla paneltak
Hej, är det nån här som har målat / sprutlackerat brunt paneltak till vitt ?
Hej, är det nån här som har målat / sprutlackerat brunt paneltak till vitt ?
Vi ska snart måla paneltaket i vårt nya hus. Så fort vi har flyttat in... För det är brun-svart BLANKT! Hua. Vi tänkte nog rolla först och pensla ut efteråt. Hur ska ni göra?
Vi har målat, målat och målat....
Vårt mörka paneltak var behandlat med något, vet ej vad. Så varje gång vi målat så gick någon gulaktig nyans igenom, precis som om det var betsat eller oljat. Vi målade tre gånger innan vi blev nöjda, dock utan att det blev helvitt.
abnocto, kan det varit ett inrökt tak, så nicotinet/tjäran gick igenom. Har för mig att det finns specialspärrfärg för det...
Har aldrig bott rökare i huset så det tror jag inte. Den förra ägaren sa vad han gjort men vi la det inte på minnet och när vi sedan målat en gång så var det bara att fortsätta. På en liten yta provade vi att stryka på ett lager lim och lite vitare tycker jag nog att det blev där men om jag då skulle "limma" hela taket tror jag inte.
Och jag tror det finns spärrfärg för behandlade tak men vi visste inte hur det skulle reagera innan vi målat en gång. SÅ man bör nog provmåla en lite yta för att prova först.
Hej! Vi har paneltak i hallen som vi vill/ska ha vitt! Vi hade en målare här för att titta på det i söndags och han tipsade att vi skulle vitlasera med mkt vitt i. Brukar bli bäst resultat. Om vi inte skulle bli nöjda ändå så var det bara att måla vitt över, då är laseringen som en grundfärg.
Lycka till!
Kan tala om att vi försökte vitlasera först men det blev så randigt, inte alls snyggt. Om det berodde på att taket var behandlat vet jag inte men vi valde då helvitt och är helnöjda (trots att det inte blev kritvitt )
Är det någon av er som fått prisförslag från målare att göra jobbet? Är nyfiken vad en sprutmålning skulle kosta. Är det omständigt att sprutmåla, tänker på stänk och sånt?
Jag har oxå haft funderingar på sprutmålning, om man kan hyra en färgsprut på typ Samirent o måla själv. Jag har själv målat ett innertak, obehandlad gammal furupanel, med vit lasyr och det blev bra med den effekt lasyren ger med ådring (dock diskret med mycket vit färg). Men det var ett helsike att måla hela taket med pensel, rinner färg längs handen och droppar mkt efterom man måste hålla uppochned :) Så sprutmålning vore enkelt. Nån som prövat?
puffar