• Lilla Prussiluskan

Hur gör man marsipanrosor och andra marsipanblommor?

Ska baka till Lillemans 1 års kalas och tänkte ge mig på att baka en tårta.

Kan jag använda marsipan över tårtan,hur ska jag kavla ut marsipanen så att den blir tunn och fin över hela tårtan, kan jag ha vaniljkräm under marsipanen, hur gör jag marsipanrosor och andra blommor, hur länge håller sig marsipanblommorna i kylskåpet innan de ska på tårtan?

Fler tips när man ska baka tårta?

TACK!!

• Svar på tråden Hur gör man marsipanrosor och andra marsipanblommor?
  • Lilla Prussiluskan

Nämen, inte ett ända tips???

• Gärdan

Det finns färdigfärgad marsipan att köpa och där står det hur man kavlar (mellan två smörpappaer tror jag)Rosor är enkla och roliga att göra. Gör en massa kulor av den färg du vill ha rosen i, tryck ut kulorna mellan tummen och pekfingret så att det blir platta, något assytemtriska (men ändå åt det runda hållet ca 2 cm stora bitar. Nu börjar det bli svårt att förklara men tryck ihop bitarna nedtill så att det bildas en Strut som bara sitter ihop längst ned. Nu har du det första "kronbladet", lägg sedan nästa platta runt om den första och fortsätt så tills du har en ros i den strorlek du vill. (man får göra kronbladen större och större) Avsluta med att göra ett par tre blad i grönt så får du en vacker ros. Fråga gärna. det är så svårt att beskriva. Lycka till!

• Trinitario

Du ska INTE ha vaniljkräm under marsipanen, då blir den kladdig och svår formad. Vanlig grädde är det bästa!
    /Konditor

Satan skadar dig själv och personer i din omgivning!
Svar på tråden Hur gör man marsipanrosor och andra marsipanblommor?