• fisbubbla

Vad säger ni? Bro eller trapp?

Ni har ett hus, och på utsidan av huset har ni en liten trapp med en avsats till dörren in. Vad kallar ni den? Trapp eller bro?

T.ex. om tomten kommer till julen.. ställer ni ut gröten på bron eller trappen då?

För mig är det en bro

• Svar på tråden Vad säger ni? Bro eller trapp?
  • element

Bro = byggnadsverk som leder över ett hinder , såsom korsande väg, järnväg, vattendrag, dalgång eller ravin. En del broar är också byggda för fler än ett transportmedel som till exempel Öresundsbron som både har en motorväg och en järnväg.

Trappa = en konstruktion ämnad att underlätta passagen mellan två skilda nivåer. En trappa består av två eller flera plansteg som ofta sitter fast i vangstycken. De lodräta delarna mellan planstegen kallas sättsteg. Trappor med öppen konstruktion saknar sättsteg. Ofta finns det en ledstång för underlättande av passagen. Det finns många olika typer av trappor, bland annat stentrappor, rulltrappor och spiraltrappor.

• Kaxmaja

Jag e från Bro därör säger jag Bro :-I

• Greta05

Trapp såklart.
    element har en en superbra beskrivning!
    Tomten finns inte,så har aldrig tänkt på om han käkar gröt på trappen eller bron!

• fisbubbla

Men jag kallar en bro som leder över en väg/vatten för bro med. Det är bara det att en trapp som leder upp till ett hus är en BRO!

• jojosmatte

själva avsatsen utanför dörren är en farstubro, medan stegen upp till den är en trapp

• jojosmatte

så det beror på om ni vill att tomten ska gå ändå upp eller ej!

• malin ulrika

Trappen är det som leder upp till bron så att säga...

• Petite

Det är faktiskt olika, oftast trapp men det händer att jag säger bro också.

Vissa dagar är du duvan, andra dagar är du statyn.
  • Jessica24

Jag/vi säger altanen. Men det beror på att den är "inbyggd" och liksom en avsatts.
    Men annars säger jag trappen.

♥ Victor 14/3-2006 ♥
Svar på tråden Vad säger ni? Bro eller trapp?