Min personliga erfarenhet är att relationen har blivit något annorlunda efter barnets födsel. De första 2 månaderna var det primärt lyckokänslor (för utom de tillfällen som man var trött efter lite nattsömn). Barnet var litet och gjorde ofta inte så mycket väsen av sig, så det fanns fortsatt tid att ägna sig åt varandra när barnet sov.
Nu är han snart 8 månader gammal, kräver betydligt mer uppmärksamhet, och fyller naturligtvis mer eftersom han kan ta sig runt på egen hand. Det betyder också att man lägger mycket mer energi på att umgås och ta hand om barnet än tidigare, både jag och min flickvän, vilket har resulterat i att vi inte riktigt vårdar vår relation på samma sätt som förr. Orken och det mentala överskottet räcker helt enkelt inte riktigt till.
Oftast är det jag som får pikar över att jag inte ger komplimanger lika ofta eller uppvaktar på samma sätt som tidigare, men jag känner egentligen samma sak när det gäller hur tjejen behandlar förhållandet. Allt handlar nästan om barnet just nu, och försöker man föra in ett samtal på något annat så avfärdas det ganska snabbt. Spontana kramar har blivit färre och pussarna känns ungefär lika kärleksfulla som när man skakar hand med en vän.
Handlar väl inte så mycket om att vi inte älskar varandra, utan snarare om att vi har trillar ner i föräldrafällan och glömmer varandra (kanske därför så många går från varandra under just denna period). Nu tror, och hoppas, jag att detta är rätt vanligt under det första året, men att det blir bättre när barnet blir lite äldre. Ser i alla fall fram emot att få ha tjejen för mig själv någon gång då och då (typ ett restaurangbesök, gå på BIO etc), för jag tror det är livsviktigt för ett förhållande att man vårdar relationen (nästan) lika mycket som barnet.