Kanin med bettfel
Hjälp med med hur jag ska göra med vår ena kaninstackare..
Han har ett rätt stort bettfel, framtänderna uppe och nere växer sej för långa och kindtänderna på åtminstone ena sidan.
För två veckor sen var han första gången och fixade upp gaddarna, dock behövde han sövas ner eftersom det var så mycket fel och veterinären behövde gå igenom hans mun ordentligt.
Nu ser jag igen att dom börjar bli i längsta laget, efter bara två veckor!
Har läst på nätet och forskat lite och där har jag sett att man lär kunna dra ut framtänderna för att slippa föra in och klippa tänderna på dom när det blir så här ofta. Men det är ju bara om det bara gäller framtänderna. Eftersom han har kindtänderna också så behöver han ju föras in och fila ner dom också och jag vet inte om det är rätt mot honom att behöva göra det som det verkar nu, minst en gång per månad.
Då kommer han att behöva sövas ner varje gång för att veterinären ska kunna göra det och hur bra är det att hålla på och söva ner honom en gång per månad?
Usch, lilla Elof-kaninen.. Han och hans "storebror" är ju bästa polare, ligger och sover sked med varandra, sover ovanpå varandra, sitter alltid bredvid varandra och trycker..
Hur fasen ska jag göra?
Ta bort honom eller fara med honom till veterinären en gång per månad och söva ner honom?
Råd mottages med stor tacksamhet.