• Monstermamman

Kanin med bettfel

Hjälp med med hur jag ska göra med vår ena kaninstackare..
    Han har ett rätt stort bettfel, framtänderna uppe och nere växer sej för långa och kindtänderna på åtminstone ena sidan.
    För två veckor sen var han första gången och fixade upp gaddarna, dock behövde han sövas ner eftersom det var så mycket fel och veterinären behövde gå igenom hans mun ordentligt.
    Nu ser jag igen att dom börjar bli i längsta laget, efter bara två veckor!

Har läst på nätet och forskat lite och där har jag sett att man lär kunna dra ut framtänderna för att slippa föra in och klippa tänderna på dom när det blir så här ofta. Men det är ju bara om det bara gäller framtänderna. Eftersom han har kindtänderna också så behöver han ju föras in och fila ner dom också och jag vet inte om det är rätt mot honom att behöva göra det som det verkar nu, minst en gång per månad.
    Då kommer han att behöva sövas ner varje gång för att veterinären ska kunna göra det och hur bra är det att hålla på och söva ner honom en gång per månad?

Usch, lilla Elof-kaninen.. Han och hans "storebror" är ju bästa polare, ligger och sover sked med varandra, sover ovanpå varandra, sitter alltid bredvid varandra och trycker..
    Hur fasen ska jag göra?
    Ta bort honom eller fara med honom till veterinären en gång per månad och söva ner honom?
    Råd mottages med stor tacksamhet.

Det löser sej sa kärringen som sket i badkaret.
  • Svar på tråden Kanin med bettfel
  • emmies

hej! för din egen skull och hans kaninkompis så är väl det självklara att åka en gång i månaden och slipa tänderna.. men det måste vara en enorm stress för honom varje gång hos vetrenären.. vad tycker vetrenären är bäst att göra? // emmie

jag är uppväxt med ett gäng dårar.. o för att passa in vill jag bo i dårarnas paradis.
  • Monstermamman
    emmies:
    Jag har tänkt ringa i morron och höra vad dom säger..
    Tänkte höra här så länge om det fanns nån som kunde komma med några kloka ord..
  • annroll

Oj va jobbigt.. har avlivat en kanin pga av det.. Fast han va nog lite mer illa däran, vetrinärnerna hade inget val... Åh, de e så hemskt!! Jag fick köpa en till kanin efter de, för att han som blev lkvar sov i min säng, va jätte soscial o ledsen.. man såg verkligen på honomv att han sakna sin vän.

Men är han väldigt stressad när de ska söva honom? Isf kanske de e bäst för honom att få komma till kaninhimmlen... Men tar han inte illa av de så då vet ja inte...
    Lycka till!Kram

• Monstermamman
    annroll:
    Ja, jobbigt är det!
    Jag tänkte ju att jag skulle ge honom en chans åtminstone när vi såg hurpass mycket bettfel han har men att börja fara minst en gång per månad vet jag inte om är snällt mot honom alls.
    Han blev nog rätt stressad när vi var där, fast å andra sidan var ju det första gången.

Läste på nätet också att det bästa är kanske att fundera på avlivning om dom har så pass mycket bettfel att man behöver fara så ofta.

Äsch vad jobbigt det är att behöva ta såna här beslut.
  • Monstermamman

Nån annan som har varit med om liknande?

• annroll

TS: Jo.. de e de svåra med djur, när de inte kan säga om de tar illa för dom eller inte... Men söva kaniner är ju inte alltid bra. Hört att de ibland inte vaknar upp mer.. Läskigt. Vill steralisera min kaninhona, men jag tror inte at hon fixar att bli sövd.. hon är så bräcklig redan nu... Men hon verkar ju glad ändå. Hoppas de blir bra me din kanin.. Vet hur svårt de är att avliva. Kramar

• Sicali

Mitt ena marsvin hade ett sådant problem, min lille kotte. Vi klippte tänderna då och då samt att han fick full tillgång till pinnar, morätter, gnagstenar, ja allt man akn tänka sig att gnaga på. Skulle alödrig fundera på att ta bort honom för nåt sånt. Han dog av ålder ca 1½ år senare.

• skrutthumlan2

min kanin hade också sådanna tänder. Den ena kindtanden växte sig så lång att sen nästan bildade en cirkel upp tillbaka till tandköttet och han fick en infektion. Veterinären jag gick till var jätteelak och sa att det var hemskt gjort av oss ( inte lätt att se när man är 10 år!) och att vi nog skulle behöva avliva kaninen. Fick dock antibiotika och tanden knipsades av.
    Blev så ledsen för att vi kanske skulle behöva avliva vår lilla sötnos pga detta att jag ringde ett av djursjukhusen här i stockholm som sa att det nog inte var ngn fara men att vi skulle ge honom penicillinet vi fått.
    Mkt riktigt min kanin levde i ca 7 år till efter detta, vi var tvungna att knipsa av hans kindtänder då och då hos veterinären, som dock sa att vi lätt skulle kunna göra det själva, men det vågade vi aldrig.....

• Mcmajjsan

Våran kanin hade bettfel ungefär som din. Vi avlivade honom pågrund av deras svårigheter att äta som kan leda till näringsbrist. Sen är det också något som är svårt att handskas med då den kan bli så pass stressad under alla veterinärbesök. Men det är ett svårt beslut som kräver eftertanke. Lycka till!

• skrutthumlan2

vi behövde dock aldrig söva honom när vi var hos veterinären. Hjälpte bara till att hålla i honom medan veterinären öppnade munnen och knipsade av tanden.

Svar på tråden Kanin med bettfel