• HönanAgda

För mycket fluor i dricksvattnet

Vi har lite för mycket fluor i vårt vatten, därför bör man inte ge det till barn under 1,5 år. Vet någon om man kan rena vattnet från fluoröverskottet på något sätt?

• Svar på tråden För mycket fluor i dricksvattnet
  • höst

Vi hade det problemet för min lillebror. Mina föräldrar fick åka och hämta vatten hos vänner till välling osv. Vad jag vet går det inte att rena. Kontakta miljö och häloskyddet på din kommun och hör med dem.

Lycka till

• JsN

HAr du egen brunn? Eller är det det kommunala vattnet som har för höga halter? Hur mycket flurid är det i vattnet?

• JsN

Inser att vi är ur fas tidsmässigt, svarar därför mer allmänt på frågan.

För ca ett år sedan så förändrades gränserna för fluorid i dricksvatten i Sverige. Generellt i EU var man mer restriktiv med fluorid än vad vi har varit i Sverige, därför är dagens gränser lägre än tidigare svenska.

• minime

jag visste inte ens om att det var flour i dricksvattnet.blev livrädd... usch....

• HönanAgda

Vi har 1,9 i vårt vatten, vi har egen brunn. Så jag tänkte att lillen får borsta tänderna i det vattnet men att vi ska köpa vatten för välling etc. Jag undrar om det finns någon möjlighet att filtrera bort fluoret? Ska höra med tandläkare alt hälsonämnden i vår kommun.

• zika

Vet inte var du bor men i vår kommun har de en kran på BVC där de har ett särskilt filter och där hämtar vi vatten till Anja. Vi har oxå för mycket flour. Annars får man passa på när man hälsar på vänner i grannkommunerna. Vi har tur och bor bara 5min promenad från Bvc så vi hämtar vatten varannan dag i petflaskor
    Bor i Hallstahammar

• zika

Såg inte att ni har egen brunn. Här är det så att det är för mycket flour i det kommunala vattnet

Svar på tråden För mycket fluor i dricksvattnet