• karatelinda

Vad har ni för "ceremoni" kring julklappsutdelning?

Många av er med barn har säkert jultomte, eller?
    Hos oss har vi inga barn med i julfirandet ännu i varje fall, och om vi firar jul hos mina föräldrar har vi nästan en skild ceremoni för julklappsutdelningen. vi har rim och skoj, julklapparna ligger under granen och någon av oss agerar jultomte. Julklapparna delas ut alltid en åt gången, ev rim läses upp och man skall gissa vad paketet innehåller. Så julklappsutdelningen brukar dra ut på tiden.. Men det är kul!! Hos min sambos föräldrar däremot delas julklapparna ut så att alla får varsin påse eller fler med julklappar o de öppnas direkt. Inga rim där inte.
    Alla har vi våra seder o bruk, o nu är jag nyfiken på hur ni gör?

• Svar på tråden Vad har ni för "ceremoni" kring julklappsutdelning?
  • Hannahs mamma

Hos farmor och farfar är det dela ut, sen öppna hej villt.

Hos mormor o morfar är det dela ut, och sen så öppnar den äldsta, sen den näst äldsta osv osv tills ingen har några julklappar kvar... Men är det många barn. så som när jag var liten så körde vi bara ett varv och sen fick man öppna hej vilt...

• Upptagen

Vi firar hos mina föräldrar, och där gör vi som er ungefär. Ingen tomte, men jag och min bror brukar turas om att dela ut julklapparna, en i taget. Så alla kan se vad alla får. Det gör ju att julklappsutdelningen drar ut på tiden lite också, och det är ju alltid trevligt, eftersom det trots allt är en av höjdpunkterna att se när folk blir glada.
    Tycker det vore trist om alla öppnade sina samtidigt (sambon gör så..), då är ju alla så koncentrerade på sitt liksom.

• Xara

När det inte var så många barn (vi ger bara klappar till barn nuförtiden), delades presenterna ut en och en med rimläsning, öppning och tackande... Men när det blev fyra tonåringar som alla fick MILJONER presenter var, var det inte genomförbart längre (efter tre timmar fick de VÄCKA de släktingar som de fått presenter av om de vill tacka dem).

Nu är det fem barn i gänget och julklappsutdelningen sker för det första under alla juldagarna (endast korsvisa presenter delas ut på släktträffen på julafton: "interna" familjepresenter någon annan dag) och för det andra med betydligt högre hastighet: alla får öppna sina presenter samtidigt. Stojigt, men det är avklarat på ett par timmar i alla fall .

• Dino78

Delar ut allt. Sen får barnen öppna sina. När dom öppnat klart springer dom iväg och leker.
    Sen tar vi vuxna ett i taget i tur och ordning så alla kan se vad man får. Brukar bli så att jag i slutet får öppna många för jag får av nån anledning alltid flest
    Är det inga barn med så blir det bara det sistnämnda
    Och ALLTID efter maten och Kalle Anka öppnas det.

• Jossan

jag är uppväxt med att allt ska ta jättelång tid..
    vi är kanske lite skumma men maten tar en evighet att äta och så likadant med julklappsutdelningen när vi äntligen kommit så långt..
    hur som helst så börjar en av oss att vara tomte (brukade vara mina 2 kusiner min faster,farbror mina föräldrar och jag+mina 2 bröder)
    min ena kusin köpte en musse pigg tomteluva i usa för några år sedan så sen dess använder vi den.
    iaf "tomten" läser på ett paket rim eller inte beror på vem paketet är ifrån.. den som fått paketet blir tomte nästa gång...så håller det på den som får paketet blir tomte på så sätt blir alla tomte

fördel
    + alla ser vad alla får
    + allt godis blir uppätet
    nackdel
    - tar väldigt lång tid

min sambo som jag firade jul med förra gången har en tomte sist sambon själv iår någon annan tror jag.. tomten delar ut alla paket på en gång och alla sliter upp paketen...

fördel
    + tar rätt kort tid om tomten är nykter

nackdel
    - man vet inte förrns efteråt vad folk fått och om folk blev glada för det man gett bort

kram J

• Upptagen

Xara: Vi var fyra barn i min familj, och det gick utmärkt ändå! Är dagens barn mer otåliga? *det var bättre förr*

• karatelinda

Oj, va många som hann svara medan jag tittade runt på andra trådar! Va kul att ni delar med er av hur ni gör!! Trevligt att vi inte är enda som drar ut på tiden med allt på julafton!

I år blir det tyvärr att stressa lite. För det första är vi hos min sambos föräldrar, och min sambo skall i jobb på natten.. så det blir nog att slita upp paketen snabbt tror jag.

• Xara

Tussilago: Eller snarare föräldrarna kanske? Varken jag eller min sambo kan hålla intresset uppe för sådana här "långsittningar" av något slag...

Fast sedan tror jag det kan bero på MÄNGDEN paket oxå, att de skulle få plats "under granen" som de tydligen gjorde förr i tiden är ju rena skämtet... Nuförtiden bärs de in i omgångar från garage och källare...

Min mamma (70 bast) berättar om sina jular, där hon och hennes två bröder fick varsitt klädpaket och EN Pelle Svanslös-bok att DELA på i julklapp varje år. DÅ kanske man kan läsa rim tillsammans...

• Xara

Karatelinda: Vi är i olika familjer och firar varje dag under julen, det är egna familjer, styvfamiljer, skilda-föräldrar-familjer, gamla-släktingar-familjer, bonusbarn-familjer osv... Fast julen är ju en tid att umgås, så det tycker jag bara är trevligt! Men det kräver förstås att "obligatoriska" övningar som ätande och paketöppnande sker med viss organisation och hastighet för att det ska vara genomförbart.

• karatelinda

Xara, jo - naturligtvis måste man organisera efter hur man firar. Huvudsaken är ju att alla trivs och tycker det är skoj hur man än gör!

• Upptagen

Xara: aha... om föräldrarna somnar så är det ju lite värre kanske..

Svar på tråden Vad har ni för "ceremoni" kring julklappsutdelning?