• Anonym (arv..)

socialbidrag, arv och skulder. hur funkar det?

Snälla inga påhopp.
    Vill bara ha svar på min fråga, inga moralpredikningar!

Jag har gått på Socialbidrag under 3 års tid.
    Nu senaste året har jag anlitat en advokat till vissa saker jag inte vill nämna men hur som helst om jag vinner kommer jag att kräva ett skadestånd på miljonbelopp.
    Denna advokat har kostat mej ca 34000 vilka jag inte betalat än eftersom jag inte haft råd.
    Nu har en släkting till mej gått bort nyligen och jag väntar ett arv på ca 38000 kr.
    Tar Socialen hänsyn till att jag måste betala skulden till advokaten eller hur funkar det?
    Att ha advokat ingår ju inte i bidragsnormen så det är ju
    ingenting som jag måste ha kanske dom kan tycka..
    Nån som har funderingar eller vet hur det kan funka?

• Svar på tråden socialbidrag, arv och skulder. hur funkar det?
  • jenny99

Min bästa vän var i en ungefärlig situation fö 1 år sen.
    Och hon sa aldrig nånting till socialen.Jag tor pengarna betalades ut till ett annat konto som hon eller någon närstående öppnade.
    Det finns en isk att socialen drar in alla pengar,därför öppnade min vän ett annat konto att ha dom i.
    I vissa socialkontor är skadeståndspengar okej,men sällan arv.
    Det är pengar som man räknas på att försörja sig på.

Min vän behöll sina pengar på detta sätt.Om hon hade mottagit dessa pengar i hennes vanliga konto hade hon möjligtvis blivit upptäckt.Dock så är jag i stort sett den enda som vet,tipsar någon avensjuk människa till socialen blir det utredning.
    Att du har advokat att betala är något som socialen sällan tar hänsyn till.

• tea79

Arv räknas inte in som inkomst. De är alltså inga pengar socialen ska räkna in i sina beräkningar

• ReRant

"Arv räknas inte in som inkomst. De är alltså inga pengar socialen ska räkna in i sina beräkningar"

Så man kan ärva 2 miljoner och ändå plocka ut socialbidrag en gång i månaden? Hur är detta möjligt då hela tanken med socialbidrag är att vara ett tillfälligt stöd när man inte på något annat vis kan försörja sig?

Jag tvivlar.

• Anonym (psyk)

Förmögenheter räknas ju med när soc. gör sin beräkning, så det är väl klart att ett större arv när man fått det måste räknas med när soc. bedömer, eller?

Undrar också i vilket land du stämt någon, om du räknar med att få miljonbelopp i skadestånd. Om det är i Sverige så måste du ha en väldigt optimistisk advokat. Sådana belopp döms helt enkelt inte ut här.

• Lejån

Jo, arv räknas visst som inkomst. Däremot kan vissa skadestånd bortses ifrån, men det är en annan sak.

Du har helt rätt TS att advokat inte räknas som något som ingår i skälig levnadsnivå. Men öppnar du t.ex. ett annat konto och sätter in pengar där så finns det ju stor risk för bedrägeri om du blir upptäckt! En bedrägeriutredning är sällan rolig...

• Anonym (arv..)

Alltså. Jag vill ju inte "bedra" socialförvaltningen för att
    få pengarna att leva loppan med. Utan bara betala mina skulder.

Och det motsäger sej själv så mycket om dom ena sekunden
    räknar det som en inkomst jag kan leva på
    (när jag egentligen behöver betala min skuld)
    och nästa sekund står det nånstans att soc ska ju vara till för att hjälpa folk komma på fötter och så man inte försätter sej i mer skulder vilket jag kommer göra om jag inte betalar inom ca 5 månader.. :-S jag förstår inte det här?!

Jag vill ju inte åka fast för bedrägeri heller.
    Och jag vill inte ha betalningsanmärkningar och fogden
    på mej. Känns som jag sitter i en rävsax.
    Nån mer som kan bidra till lite klarhet i det här?

• Anonym (psyk)

Om du inte vill göra dig skyldig till bedrägeri, så är väl det enklaste sättet att fråga soc vad som gäller.

Svara gärna på min tidigare fråga, om du vill, om hur du tänkt dig få miljonbelopp i skadestånd.

• Lejån

Skulder räknas ju inte heller med i begreppet "skälig levnadsnivå". Tanken är att försörjningsstöd ska täcka mat & husrum i princip och inget utöver vad en låginkomsttagare har råd med. Och en advokat är ju inget som varje människa har råd med...

Om du behövde advokat så kan man ju få hjälp via sin hemförsäkring och liknande och behöver inte anlita en själv. Rör det sådant som man inte kan få rättshjälp till, ja då är det nästan ditt eget val att ta den kostnaden.

• Anonym

Men om du får in dessa pengar på ditt konto, för att sedan direkt betala advokaten, så finns det ju inga pengar kvar sen? Hur skulle socialen då kunna neka dig pengar igen om du behöver det? Om de skulle upptäcka detta i efterhand (vilket inte känns så troligt) så är det väl bara att förklara. En räkning måste ju betalas, du har ju inget att välja på.

Är du säker på att du måste betala hela räkningen till advokaten själv, och att det inte kan gå på din hemförsäkring?

• Anonym (arv..)

Anonym inlägg 7..
    Redan i TS sa jag att det var saker jag inte vill
    nämna här. Det är såpass stort så du lär kunna läsa om
    det i tidningarna så småningom ändå.

Anonym. inlägg 9..
    näe det går inte på hemförsäkring..

• Anonym (jo)

Alla pengar räknas som inkomst. Att föra in pengar på ett annat konto är bedrägeri och kan om det upptäcks polisanmälas.
    Och vad det gäller skulder tas ingen hänsyn till detta. Får du 3800 dras 3800 av från ditt bidrag.

Till Anonym i inlägg 9 så blir det problem om det upptäcks i efterhand oavsett hennes förklaring till saken. Man får inte enligt lag undanhålla inkomster för soc. Så enkelt är det. Läs lagen innan ni ger råd till nån. Vore tråkigt om hon lyssnade till dåliga råd och sen riskerar att bli av med sitt socbidrag helt.

• Anonym (psyk)

Men om TS skulle uppge inkomsten till soc, sedan betala skulden till advokaten så att hon inte har pengar till mat, får hon då inte pengar till mat? Jag undrar verkligen över det här, för det måste ju bli en knepig situation för soc att ta ställning till om någon får en massa pengar som de sedan bränner. Då har de ju inga pengar kvar (och kan inte få tillbaka det de betalat för tjänsten), så de måste väl få pengar till mat. Samtidigt har de väl inte gjort sig skyldiga till bedrägeri, om de uppgett inkomsten till soc, eller? och om de har gjort sig skyldiga till bedrägeri, vad blir påföljden för det? Oavsett påföljd så måste de väl ändå få pengar av soc för att inte svälta?

Någon insatt?

• Anonym (jo)

Anonym (psyk)
    Finns inga måsten för soc. Det är bidragstagarens ansvar att hålla koll på regler. Att resonera som du gör är bara fel. DÅ skulle ju alla kunna bränna sina pengar som de vill och sen få bidrag. Funkar inte så. Oavsett varför TS har anllita en advokat så är inte det en del av normen, så enklet är det. Soc står inte för nån skuld oavsett vilken. Och om hon nu har levt på soc i så många år som hon skriver i TS så borde hon redan veta dessa saker. Soc är inget självklart.

• Anonym (psyk)

Ja, det är ju det jag menar, att det verkar konstigt, men samtidigt, vad händer om man faktiskt gör så? Vad händer i praktiken. Låter soc en svälta? Om TS skulle gå till soc och säga jag behöver inte soc mer för jag har inkomst nu (när hon ska få arvet), sedan bränner hon arvet så att hon står på noll, och söker soc igen. Jag förstår att soc blir förbannade då, men kan de göra någonting rent rättsligt? och låter de en stå på gatan och svälta?

• Anonym (psyk)

TS: Om det är ett så stort fall, kan inte din advokat vänta på att få betalt då? Visste han/hon inte om din ekonomiska situation?

• Anonym (ann)

Kan du inte be advokaten fakturera dödsboet istället? Då får du inte ut något arv, och skulden blir reglerad?

Annars kan man avstå från arv. Din syster eller bror kanske kan få din del istället, och betala räkningen?

• Anonym

Arv, liksom alla pengar man får på ett eller annat sätt, räknas som inkomst, och man riskerar att bli polisanmäld för bedrägeri om man inte uppger alla sina inkomster. Du riskerar också att man räknar av det på ditt framtida socialbidrag som skuld. Inte helt hundra på att man får räkna av det men vet att det görs ibland. Även om man inte blir "ställd på gatan" så kan bidraget reduceras. Eller så blir det en lååång process av överklaganden med ännu mindre pengar.
    Låta dödsboet betala låter som en bra idè, eller avstå och "ge" någon annan räkningen, med arvspengarna du avstått. Då är du både laglig och undanhåller inget.

• Lejån

Psyk:
    För det första får man avslag på sitt försörjningsstöd, och rör det sig om stora summar man "bränt" så kommer det ju att påverka försörjningsstödet för många månader framåt då det kommer att räknas med som en inkomst oavsett.

Sen har man alltid rätt till "nödprövning" som du är ute och funderar om. Det betyder att man kan ha rätt till matpengar även om man gör en sån här sak, MEN det är inte säkert. Och det rör sig ju inte om mkt pengar kan jag säga, 50 kr per dag. Hyran, kanske om det t.ex. finns barn med i bilden.

Är det bedrägeri så blir det polisanmälan och den vanligaste påföljden är dagsböter har jag för mig.

• OneAndTwins

Om du ärver pengar så räknas det som en inkomst och din rätt till försörjningsstöd avräknas med samma storlek... Väljer du som du blivit föreslagen här att betala advoktakostnaderna istället så kommer du inte att få försörjningsstöd. Någon skrev;"Men om du får in dessa pengar på ditt konto, för att sedan direkt betala advokaten, så finns det ju inga pengar kvar sen? Hur skulle socialen då kunna neka dig pengar igen om du behöver det? Om de skulle upptäcka detta i efterhand (vilket inte känns så troligt) så är det väl bara att förklara. En räkning måste ju betalas, du har ju inget att välja på."

Valet är ju då redan gjort. Den som väljer att göra så väljer att en advokatkostnad är viktigare än mat och hyra och socialtjänsten går inte in och rättar felprioriteringar för en vuxen frisk människa. Finns det barn kan man ofta gå in med matpengar till barnen, men inte till vuxna.

Väljer man som andra föreslog att dölja pengarna för socialtjänsten för att på så sätt komma runt det så är det bedrägeri som kan ge böter och/eller fängelse om det upptäcks och det lär det göra vid nästa deklaration om man fortfarande har försörjningsstöd.

Mitt råd är att prata med din socialsekreterare om vad du kan göra!!! Troligen bör du använda ditt arv till din försörjning. Advokaten får du betala när/om du får ditt skadestånd.

Lycka till med allt!!!

• Indianica

Mitt råd är att du låter någon annan ta hand om din arvedel och betala adokaten. T ex en släkting som har arvsrätt givetvis.

Vinner du sedan målet är ju soc inget aktuellt längre. Förlorar du är skulden ändå reglerad.

Svar på tråden socialbidrag, arv och skulder. hur funkar det?