• Marren1

Imorgon är det dags...

Imorgon lunch har jag o sambo tid hos gynekologen på KK. Första gemensamma besöket. Känns lite nervöst, vet inte riktigt vad vi har att vänta oss. Har fått lite förhandsinfo från gyn men det känns ändå lite scary. Finns det fler som ska påbörja undersökning? Skulle vara skönt att lufta tankar & frågor!

• Svar på tråden Imorgon är det dags...
  • AMH80

Marren 1: Hej på dig!
    Antar att du är nervös och förväntansfull inför morgondagen. Önskar massa lycka till!

• Marren1

AMH80: Hej!
    Jo, det är man ju. Nu vill man få lite besked om vad man har för förutsättningar så att säga. Vet ju sen mitt besök i september att jag har PCOS.
    Tackar för lyckönskningarna!

• 74Äpplet

Det kommer att gå bra!

Allt nytt är oftast lite läskigt.

Du kommer att känna dej avslappnad och väl omhändertagen när du väl är där.

Lycka till!

• AMH80

Jag vet inte vad PCOS är för nåt om jag ska vara ärlig. Vad skönt att ni ändå fått lite info, det är värt mycket att känna sig lite tryggare.
    Jag har endometrios fick jag veta för snart en vecka sen, nåt jag inte heller vet så mycket om.
    Skönt att det finns folk att prata med här. Kom gärna med frågor kanske nåt jag kan svara på eller kolla min sida.
    Hej hej

• Amber77

Lycka till! Alltid lite scary att gå på undersökningar även om man blir väl omhändertagen. Vi ska på vårt första IVF-möte v.7 och jag börjar bli sååå nervös.

• Marren1

Va´skönt med lite support
    AMH80: Jo, PCOS står för Polycystisktovariesyndrom. Diagnosen får man bl a när gynekologen gör ett VUL. då ser man att det sitter små "blåsor" som ett pärlband i äggstocken. När man har PCO/PCOS bildas det en massa äggblåsor med de mognar inte = utebliven ägglossning= PCOS. Detta kunde man se på mitt VUL. Jag liksom många andra som får denna diagnos söker gyn för oregel-
    bundna/uteblivna mensblödningar eller för att man inte blir gravid. Nu vet jag inte om detta blev så lättförståeligt..
    Endometrios, det har man ju hört en del om men inte riktigt förstått innebörden av. Hur långt har ni kommit? Varit på flera besök/undersökningar?

Tack alla för de lugnande orden! Tror oxå innerst inne att det kommer gå bra. De har varit gulliga när man pratat med dem på telefon och jag fick ett gott intryck av gynekologen jag träffadei september

• AMH80

Marren1: Tack för förklaringen, alltså kroppen är verkligen lustig. Vad skönt för dig att det känns bra med dem på sjukhuset.
    Allvarligt vår dr är riktigt gullig och mänsklig på nåt sätt. Värre har det faktiskt varit med skötersorna - tyvärr.

Alltså dem undersökningar vi gjort är spermaprov, VUL, blodprover, bl.a hiv, hormonprov dag 3-5 i menscyklen, titthålsoperation för borttagande av cysta, endometrios och spola äggledarna. Operationen gick bra - inga sammanväxningar, mild grad av endo.
    Men jag vet ju inte hur långt vi kommit i utredningen ändå, om proverna ser bra ut sa dr att han skulle remittera oss till bebbe-kliniken.

• AMH80

Förresten, om jag inte är inne på FL mer ikväll så önskar jag er massa lycka till imorgon, ska tänka på er lunchtid. Vi var riktigt lättade efter första besöket.
    Hör av dig imorgon och berätta!!!!
    Kram =)

• Marren1

AMH80: Ja, kroppen verkar spela en ett spratt ibland. Min mens var som en klocka innan jag började med p-piller. Men gynekologen menar att man kan inte säga att det är det som är orsaken eftersom så många använder dem. Ändå skönt att ha fått en liten förklaring till varför det är som det är.

Tog ett hormonprov när jag var där sist, för att spara lite tid tyckte gynekologen. Får väl förhoppn.vis en genomgång på det imorgon. Tror att sambon får lämna spermaprov imorgon. Men, men det som lever får se..

Låter positivt med en mild grad av endo.

Hör av mig *kram*

• Marren1

Hejsan!
    AMH80: Allt bra med dig?
    Så är det första överstökat. Det gick bra och man blev väl omhändertagen. Känner tillförsikt. Fick göra ett nytt VUL där vi återigen kunde konstatera att jag inte kommmer att få någon mens eller ägglossning utan behandling. Vi fick lämna lite "standard upplysningar", sambon fick remiss till sjukhuset 5 mil härifrån för att lämna spermaprov. Fick ta obl. blodprov för att utesluta smittsjukd. Jag fick recept på Primolut Nor för att få mens och när jag fått den ska jag börja med Pergotime (dag 5-9). Ska lämna blodprov på den 3:e och 23:e cykeldagen för att se hur det står till med hormonhalten. Om jag kan och har tid ska jag försöka komma tillbaka för ett nytt VUL dag 11-12 i cykeln för att se om det blir någon ägglossning.
    Puh, mycket information och hålla reda på.. Mycket att smälta men vi fick en bra broschyr och rekom. på en bra hemsida. Ska sticka iväg till apoteket och lösa ut medicinerna så jag kan starta med Primoluten imorgon.

Kommer inte hinna vara inne här mer ikväll. Hoppas vi "hörs" imorgon. Kram

• AMH80

hej hej.
    Känns väl skönt att det första är igång på nåt sätt nu va?!
    Vad bra att ni fick lite att läsa och hemsida, är det nån du skulle vilja tipsa en annan om hemsidan?! Hoppas jag på.
    Glad för din skull, ikväll lär ni nog ha en del att blarra om.
    Vi hörs kram kram

• Amber77

Skönt att det gick bra! Jo du, det är mkt som man ska komma ihåg och man räknar dagar i almanackan och antecknar... Puh! Och alla dessa blodprover... Man känner sig som en voodoodocka till slut!

Som sagt, tipsa gärna om hemsidan. Man kan aldrig lära sig för mkt!

• Marren1

Hej,Hej,
    Tittar in lite snabbt innan det är dags för sängen.
    Självklart ska jag tipsa om hemsidan: www.fertilitetsguiden.nu Kanske ni redan hört talas om?! Har inte hunnit med att titta på den ännu.

• Amber77

Jo, har sett den innan. Den är riktigt bra faktiskt, informativ och lätt att följa.

Svar på tråden Imorgon är det dags...