• Hallonsmurf

Vad garnerar du gräddtårtan med på vintern?

På sommaren är jordgubbar en självklar hit - men vad lägger du på tårtan på vintern?

Själv använder jag ofta (för ofta!) vindruvor, kiwi och dajmkulor. Behöver nya smarriga och vackra tip och idéer! Har 30-årskalas nästa helg och vill gärna prova på något nytt!

• Svar på tråden Vad garnerar du gräddtårtan med på vintern?
  • Nyfiken gul

Skivade bananer
    Mandarinklyftor på burk
    Physalis
    Stjärnfrukt
    färsk ananas
    papaya
    mango

nonstop
    After-Eight
    Harringtons thin plates (nåt liknande som aftereight)
    romerska bågar
    vit blockchoklad
    toblerone

• twirly

Jag brukar ta frysta hallon och tina dom och placera på tårtan sen river jag över mörk mörk choklad. Det blir supergott!!!

• notsofantastic

Mango och sharonfrukt på gräddtårta är jättegott. Men man måste vara säker på att dom är ordentligt mogna.

• Majsan70

Nu gör jag sällan gräddtårta eftersom det är så ruskigt äckligt. Gör jag en sådan ändå, så dekorerar jag med färska hallon, mörk choklad som jag smält o sen brett ut tunt för att sen skära till i fina rutor alternativt så ringlar jag bara chokladen o lägger den sen på tårtan.

Men för det mesta gör jag marängtårta med ricekrispies och chokladcreme.

• Hallonsmurf

Majsan, tänk vad smaken är olika, jag har gjort den marängtårtan ibland, men jag tycker den är så ruskigt mastig med all grädde och mörk choklad, så jag blir äcklad nästan direkt

Tack för alla era tips! Skulle äve vilja ha tips på hur man lägger upp allt fint!

• Nyfiken gul
    Hallonsmurf skrev 2007-01-28 17:34:23 följande:
    Majsan, tänk vad smaken är olika, jag har gjort den marängtårtan ibland, men jag tycker den är så ruskigt mastig med all grädde och mörk choklad, så jag blir äcklad nästan direkt Tack för alla era tips! Skulle äve vilja ha tips på hur man lägger upp allt fint!
    menar du garneringen ?

Jag brukar lägga i snyggt mönster uppepå..

1: först grädde runt om hela tårtan
    2: lägger frukt i diverse mönster på ovansidan av tårtan, brukar oftast ta vartannat varv. tex varv ett med bananer, varv två med nonstop osv....  o så något kul avslut i mitten av tårtan med en hög med frukt eller liknande...
    3: Sidan av tårtan lämnas fri - där spritsar jag på grädde i fint mönster.
  • Hallonsmurf

Tack för tipset, Nyfiken gul! Låter som en härlig blandning med nonstop och bananer. På lördag måste dock tårtorna kunna förberedas helt och hållet några timmar innan serveringen. Blir bananerna mörka då tro? Kanske nonstopsen färgar av sig i grädden?

• Nyfiken gul
    Hallonsmurf skrev 2007-01-28 17:48:59 följande:
    Tack för tipset, Nyfiken gul! Låter som en härlig blandning med nonstop och bananer. På lördag måste dock tårtorna kunna förberedas helt och hållet några timmar innan serveringen. Blir bananerna mörka då tro? Kanske nonstopsen färgar av sig i grädden?
    lägg på allting utom bananer o nonstop... skiva bananerna precis vid serveringen o lägg på.. det tar ju högst en minut..
  • veera

Jag sätter jordgubbar eller andra bär på tårtan även på vintern.
    Jag har satt jorgubbarna på en bricka (på sommaren) och satt dem i frysen så och efter en dag så sätter jag bären i frysaskar. På så sätt går det lätt plocka bären en och en på tårtan sen. Rada ut bären fint och pensla över en gelésocker blandning som du gjort enligt gelésockerpaketet. Bären smakar nästan som om de är plockade direkt ur trädgården...

• Hallonsmurf

Det går säkert jättefort, men med 40 gäster och 2 egna barn, varav den ena är 5 månader och av den missnöjda sorten, kan jag inte veta om jag har möjlighet att garnera 5 tårtor i sista minuten...

Majsan70, det kanske får bli marängtårtan ändå - andra tycker ju att den är god

• Hallonsmurf

Tack för tipset Veera, det får jag ta och tänka på till sommaren när det är dags att plocka och frysa in bär igen!

• Majsan70

Hallonsmurf

Det beror ju på hur mycket man tar av allt på den tårtan. *S*
    Men det är själva gräddtårte stuket jag inte klarar med sockerkaksbotten o en massa klet emellan. Inte ens när jag var barn åt jag sån tårta.
    Det enda jag kan tänka mig att äta själv är marängtårta.

Men kan du inte göra typ två stycken tårtor i långpannan då?? Det går ju superfort o smälla ihopa o sen bara förbereda det man skall garnera med.

Svar på tråden Vad garnerar du gräddtårtan med på vintern?