• Majsan81

Söker recept med färsk ingefära i!

Hej,
    har en massa färsk ingefära hemma men inget trevligt recept att tillaga det med :( Någon som vill bidra med något? Helst inget avancerat eller med dyra ingredienser i för vi håller på som sjutton med hushållning av pengarna

• Svar på tråden Söker recept med färsk ingefära i!
  • Lisa 74

Ingefära är jättegott att skiva och låta dra i hett vatten som förkylningste, en klick honung och några droppar citron är också gott att ha i.

• Urcellen Ellen

Woka nudlar, grönsaker, sweet chili, soya och lite vitlök och förstås hackad färsk ingefär.

• Snowgirl

Oj, finns hur mycket som helst.....släng ihop lite kyckling, kokosmjölk, ingefära, vitlök, lime, röd paprika och kanske ännu fler grönsaker.

• frea2

Thailändsk Fläskfilè
    4 port

* 500 g putsad fläskfilè

* 2-3 purjolökar

* 2-3 vitlöksklyftor

* 1/2-1 pepparfrukt eller 1 tsk sambal oelek

* margarin

* 1 tsk salt

* 1 krm svartpeppar

* 1 msk färsk ingefära eller 1 tsk malen

* 1 köttbuljongtärning

* 2 dl kokosmjölk

* 2 dl matlagningsyoghurt

Skär köttet i 2 cm tjocka skivor. Skölj & skär purjolöken i skivor. Skala & skiva vitlöken. Dela, kärna ur pepparn.

Stek köttet i margarin i en stekpanna, ca 3 minuter på varje sida. Salta & peppra.

Fräs grönsakerna i en gryta några minuter. Smaksätt med ingefära & smula ner buljongtärningen. Häll i kokosmjölk & matlagningsyoghurt.

Lägg köttet i grytan & låt koka upp. Smaksätt med salt & peppar. Servera med ris & en sallad.

• Thursday

Är du sugen på något särskilt? Jag fick Anna Bergenströms nya kokbok i julklapp, och där finns ett helt kapitel om ingefära. Jag tittar gärna i den åt dig, om du talar om ungefär vad du vill ha :)

• Thursday

Nu blev det så att jag satt och läste i den i alla fall. Här är två recept som verkar passa för en skral kassa.

Vännernas morotssoppa

2 medelstora gula löker, hackade
    500 gr grovt rivna morötter (ca 4-6 stora)
    3 cm färsk riven ingefära
    2 dl pressad apelsinsaft (2 stora apelsiner)
    (riv av lite av skalet från apelsinerna innan du pressar dem)
    2 msk smör eller olja
    minst 1/2 tsk salt
    7 dl vatten
    1 grönsaksbuljongtärning
    salt och peppar
    2 dl creme fraiche eller tjock yoghurt

Värm smör eller olja i en gryta. Fräs löken över svag värme tills den är mjuk. Salta. Lägg i ingefära och morötter och fräs ytterligare ett par minuter, Häll på vatten och apelsinjuice. Smula ner buljongtärningen och låt det hela koka upp och sedan sjuda tills morötterna är mjuka. Ca 10-15 minuter. Kör några varv med mixwerstav direkt i grytan. Smaka av med salt och peppar. Servera med creme fraiche eller youghurt och strimlat apelsinskal.

Ingefärsglaserade rotsaker

4 medelstora morötter
    3 inte för stora palsternackor
    2 msk fint hackad ingefära
    1 dl vatten
    50 gram smör
    2-4 msk flytande honung
    drygt 1/2 tsk flingsalt
    1-2 tsk torkad timjan
    lite nymalen svartpeppar

Skala och skär rotsakerna i tjocka stavar på längden. Skala och finhacka ingefäran. Koka upp vatten och smör i en traktörpanna. Lägg ner rotsaker och ingefärshack och låt det hela koka upp och sedan koka försiktigt under lock 5 minuter. Rör om varsamt då och då. Klicka oå slutet i honungen. Värm ugnen till 200 grader. Lägg över rotsakerna i en ugnsfast form, smula över flingsalt och timjan och mal lite peppar över. Sätt in det hela i ugnen i 20 minuter eller tills rotsakerna mjuknat och fått fin färg.

• Elli77

Jag har ett helt underbart recept med färsk ingefära, en favvo:

Man får ta lite efter hur det smakar och blandningen kan verka lite underlig men alla mina kompisar äälskar den här rätten:

Kycklingfiléer stekta i bitar
    Broccoli i buketter snabbt uppstekta
    Blandas ihop och över detta häller du en sås av:
    ca 3 dl kycklingbuljong
    och tja, så mycket grädde som du tycker du förtjänar (jag brukar hälla i ca 3 dl också...)
    smaksätts med ett par matskedar riven ingefära (ca 2), ett par matskedar mango chutney (den med den gröna etiketten) och 1-2 pressade vitlöksklyftor.
    Lite salt efter behov.

Lite ungefärligt recept men smaken är helt fantastisk och man får helt enkelt känna sig fram.
    Serveras helst med färsk pasta (tagliatelle).
    Funkar också bra med fläskfilé

• Elli77

Klart, mitt recept var lite dyrare... (läste inte den raden...) spara tills du har lite pengar över

• Majsan81

Åh tack alla för era recept! Vilken respons! VI äter ofta kyckling och kött här hemma så nu har jag några recept att gå efter och wokad mat är ju helt underbart! Wokpannan går varm emellanåt och det är aldrig fel att bredda sina kunskaper Tack än en gång!

Svar på tråden Söker recept med färsk ingefära i!