• Kofttanten

Godaste fiskgrytan/soppan

Vill bjuda mina vänner på en riktigt god fiskgryta eller fisksoppa. Ge mig ditt bästa recept! Den bör vara lätt att laga också för jag är ingen bra kock....

• Svar på tråden Godaste fiskgrytan/soppan
  • ailicec77

BUSENKELT!
    Laxgryta med saffran och nudlar
    Antal/Portioner 4

Ingredienser:

1 msk olja

1 gul lök

1 påse saffran

1 vitlöksklyfta

1 brk tomatsoppa

2 dl vatten

2 dl matlagningsgrädde

400 gr lax

12 nyst. äggnudlar

salt

vitpeppar

1 dl fraiche

40 gr stenbitsrom

4 st dillkvistar

Gör så här:
    Finhacka löken och tärna laxen.
    Fräs löken mjuk i olja tillsammans med saffran och vitlök.
    Tillsätt tomatsoppa, vatten och matlagningsgrädde.
    Lägg i laxen och nudlarna och låt allt småkoka i 5 minuter.
    Servera med en klick fraîche, stenbitsrom och en dillkvist.

• Arga Klara

Laxsoppa

1.2 liter vatten
    3 fiskbuljongtärningar
    5 potatisar
    2 gula lökar
    300g lax
    2-3 dl grädde (visp- eller matlagningsgrädde, båda funkar)
    En handfull hackad dill, färsk eller fryst
    Salt, peppar, citron

Skär potatis och lax i små kuber. Hacka lökarna. Koka vatten, fiskbuljongtärningar, lök och potatis till potatisen är nästan klar. Häll i grädde och dill och koka ett par minuter till. Smaka av med salt, peppar och citronsaft. Lägg i laxkuberna och låt dom simma i soppan ett par minuter, de blir färdiga snabbt.
    Mums!

• felician

Min favoritfisksoppa finns bland recepten hos ICA. Det står att den är avancerad men det är väl värt allt jobb. Det som jag tycker är jobbigt är att det är väldigt många ingredienser, men om man förbereder och hackar upp allt och ställer fram allt innan man börjar laga så är det inte svårt.
    www.ica.se/FrontServlet&state=recept&receptid=1481
    mmmmmmmm det vattnas i munnen på mig...

• Fru O Mamma Kokkonen

Njuter verkligen av en god laxsoppa när det är så underbart väder.

(Mått, du bestämmer själv, beroende på hur många som ska äta, beräkna dock en laxkotlett per/person.)

1) Skala fast potatis och tärna ner dom i kuber i cirka 1,5*1,5 cm, sätt dem på kokning i vatten, med salt och vitpeppar, cirka 10-15 minuter.

2) Tärna ned laxfileér, i cirka 1*1 cm, salt och vitpeppra varsamt, låt kryddorna dra in medan potatisen sjuder.

3) Tillsätt frysta grönsaker (blandning, ärtor, majs och paprika är toppen), kan även tillsätta broccoli då det innehåller bra med järn. Låt sjuda några minuter. Ha gärna i lite purjolök också.

4) Häll ut allt vatten genom ett durkslag.

5) Häll tillbaka allt i kastrullen, tillsätt mini eller lättmjölk, stoppa i laxen och låt sjuda tills laxen är färdig ca 15 minuter.

6) Red av med att blanda mjölk och mjöl i en skål, sen red av i soppan så den blir lite fastare i konsistensen.

7) Smaka av med eventuellt salt och vitpeppar och tillsätt hackad färsk dill eller fryst dill. (Absolut inte dill på burk)

Serveras varm och orörd.

Lycka till, mixa och matcha som ni vill.. serveras med eventuellt tillbehör som skalade räkor, bröd eller ägghalva.

Lycka till med denna himmelska och lyxiga laxsoppa, mitt eget mumsiga recept.

Svar på tråden Godaste fiskgrytan/soppan