• Eliottan

Hjälp med Svensk grammatik tack!

Usch nu får jag snart panik, läser svensk grammatik på universitetet och har en son på ett år som inte låter mig läsa överhuvudtaget, försöker sitta på kvällarna när han lagt sig men då är man ju bara så sluuuut!
    Någon som har några enkla tips på hur man skall kunna lära sig de olika ordklasserna? Någon fiffig ramsa eller liknande?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Hjälp med Svensk grammatik tack!
  • Anki3

Här kommer min favorit: Substantiv är ord du kan sätta "jävel" efter t. ex bolljävel, hundjävel, osv. Adjektiv är ord du kan sätta "skit" framför, skitful, skitsnabb osv. Verb är ord du kan sätta "utav helvete" efter, springa utav helvete, osv. Många av mina elever som haft svårt för grammatik tyckte plötsligt att det var lite lätare efter den ramsan... Lycka till!

• Snö80

Jag är inte avundsjuk på dig, grammatikkursen var det värsta jag någonsin har läst, tack och lov klarade jag av den! har ingen ramsa men den som Anki3 skrev är ganska kul ;)

• Carisma95

Jag har alltid tänkt så här;

Verb - Vad man gör (börjar på samma bokstav)
    Substanstiv - Saker (samma bokstav)
    Adjektiv - (nåt man) Är (NÄSTAN samma bokstav, bara ta bort prickarna)

Be true to yourself and you will never fall...
  • Eliottan

Ja skratt Anki3 jag har faktiskt hört den ramsan och den kan säkert vara till hjälp sedan när man skall utbilda skoltrötta elever, dessa tre ordklasser känns som man nött in ganska bra men det känns som jag inte ens var på de lektioner då man lärde sig de övriga...någon som kan hjälpa? Har problem med att förstå adverb exempelvis...
    Tack snälla gulliga ni för de snabba svaren

• Redbit

Adverb är beskrivningsord precis som adjektiv, men hör till verb! Dvs, det är en beskrivning av hur/på vilket sätt saker görs.
    T ex "ett snabbt svar" - snabbt är adjektiv, men
    "jag svarar snabbt" - snabbt är adverb.

• Gose

Svapprika

S - substantiv
    V - verb
    A- adjektiv
    P - predikat
    P- pronomen
    R - räkneord
    I- interjektioner
    K - konjunktioner
    A - adverb

/Johanna Ps. lärde mig den för 12 år sedan inte glömt den ännu

• Eliottan

Tusen tack Gose, den sitter redan! Tack också Redbit jag skall nöta in det också! Jag är otroligt tacksam ska ni veta! Snart dags för tenta...

• Jessica K

Eliottan: Hur mycket ska du kunna?
    Jag har några papper med uppgifter och information om några av ordklasserna. Substantiv, Adjektiv, Verb och Adverb tror jag det är. Om du vill ha så kan jag mejla dem till dig.

• Eliottan

Tack snälla söta ni för era svar!! Jag har varit på lite fler föreläsningar nu och paniken har lagt sig litegrann men jag är övertygad om att det till stor del beror på er hjälp.
    Puss och kram på er!

Svar på tråden Hjälp med Svensk grammatik tack!