• Sea star

Högt blodvärde? Någon?

Är det någon mer än jag som hade "vädligt" högt blodvärde på inskrivningen? Först fick jag utslaget 155 och vid ett ytterligare test 146. Jag ska sluta äta järntabletterna bums. Är detta farligt? BM sa inget om att det skulle vara det men det kanske finns andra åsikter också?

• Svar på tråden Högt blodvärde? Någon?
  • camihlla

TÄNK INTE PÅ DET SÄGER HON ATT DET ÄR OK SÅ ÄR DET SÅ.. JAG har 75 i hb.. hehe så min barn mrska har stora problem med mej hahaha

• Marre

Jag hade 153 på inskrivningen och bm sa att det var jättebra! Sen sjönk det drastiskt till 111 vid typ halva graviditeten, så jag fick börja äta järntabletter. Har nu fått upp det till 137 *nöjd*

• Edwina

Du kanske hade druckit dåligt och var lite uttorkad? Om inte annat så kommer ditt hb sjunka om du slutar med järntabletterna. Det är säkert ingen fara annars hade hon nog tagit tag i det och sagt något till dig.

• Marre

Jag bara måste fråga, sa BM att du skulle sluta med järntabletterna?

• Sea star

Till Edwina:

Jag hade druckit en hel del på förmiddagen igår, eftersom jag skulle göra urinprov så jag tror inte att jag var uttorkad. Jag frågade om det var farligt och då sa hon bara att det inte var någon fara, men att jag skulle sluta med järntabletterna. Det är mycket värre om man hade väldigt lågt blodvärde.

Till Marre:

Jag äter 3 st Hemofer Plus varje dag. De skulle jag sluta med sa hon. Vi får väl se vad som händer sedan. Jag brukar också äta ganska mycket leverpastejsmackor med apelsin till. Kanske det ökat värdet också?

P.S. Jag har bara gått 12 fulla veckor än så länge.

• Edwina

Du ska se att ditt värde går ner igen då du slutar med tabletterna. Mitt hb värde är nu ca 125 (v 20) och har gått ner från 147 (v 11) så jag behöver inte äta järn (än iallafall då mitt värde är bra) Kanske du också är en av oss kvinnor som inte behöver äta tillskott förrens en bra bit in i graviditeten.

• Marre

Okej. Du blir ju kollad fler gånger under grav och har det sjunkit för mycket är det ju bara att börja med järnet igen. Annars är det väl bara att vara glad att du har så bra värde och slipper tabletter!

Lycka till med graviditeten!

• Makaroner

Jag har haft hb över 140 så gott som hela tiden ända till v 30 eller nåt. Inga järntabletter, däremot en blodpuddingstokig son så jag har ätit mycket "järn-mat" ändå Äter en hemofer när jag vet att jag inte ätit så bra och mitt hb ligger väl ung på 130 nu. Som lägst var det nere på 124. Blir det för lågt blir jag jättetrött så jag känner när det är dax för tillskottet

• Glad i hågen

Jag hade 148 i Hb utan att ha ätit järntabletter, men barnmorskan sa ändå att jag kunde börja göra det för att bygga upp en depå när det börjar sjunka. Det skulle inte vara farligt sa hon. Det är nog värre för din hälsa att ha för lågt.

• turia

Vad är ett normalt Hb-värde?
    För män bör Hb ligga mellan 132-166 g/l (medelvärde=149 g/l).
    För kvinnor bör Hb ligga mellan 116-149 g/l (medelvärde=133 g/l).

• Tina2

Jag brukar i vanliga fall aldrig ha ett Hb under 140 och jag förväntar mig inte att det ska vara så mycket lägre nu i början av graviditeten heller. Jag tror att man helt enkelt har lite olika förutsättningar från böjan. Min mamma har t ex nästan alltid lågt Hb.

Om bm säger att det inte är farligt så är det säkert inte det. Fast det kanske är onödigt att äta järntabletter om man inte behöver. Blir man inte väldigt konstig i magen av dem, eller är det bara vissa sorter?

• feather

jag hade hb vid inskrivningen 151 o nu i v32 hb:133.... o det är bra värden..

feather v 32

Svar på tråden Högt blodvärde? Någon?