• golden 2

vad ta för pris på parning??? (hund)

Jag har en Goldenretriver hane , jag har fått frågan om jag vill para honom med en blandras, vad ska man ta för pris för en parning eller ska man ta en summa för varje valp? och hur mycket ska man ta

• Svar på tråden vad ta för pris på parning??? (hund)
  • ja88

Varför skulle du vilja para en renrasig och registrerad goldenhane som har friröntgade höfter och armbågar och är ögonlyst ua med en blandrastik? Invänta vettiga förfrågningar från seriösa tikägare istället! Givetvis förutsätter jag att hanen är allt det ovanstående - annars finns det ingen anledning att para alls med någon tik.

• kozzan

det brukar va att man får summan för en valp men om det blir blandras blir inte dte så mmkt. annars kan man ta ett fast pris oavsett resultat.

• golden 2

zupermia) det är en vän till mig som vill para sin tik annars hade jag inte parat honom......

• kozzan

om dte är en vän kan ni ju hjälpas åt att ta hand om valparna och dela på vinsten om det funkar. annars är väl standard att få en valp som man antingen behåller eller säljer vidare...

• ja88

Vad spelar det för roll att det är en vän? Tvärtom, om du känner personen har du väl guldläge att säga nej och förklara varför på ett konstruktivt sätt, kanske skulle det få henne på bättre tankar.

ÄR båda hundarna friröntgade runt om och ögonlysta då?

• golden 2

zupermia) min är det hennes vet jag inte, jag har inte bestämt hur jag vill göra sa att jag skulle gå hem o tänka på det

• enlitenbitkaka

Blandras eller ej ställ dig följande frågor:

Är båda hundarna meriterade i utställningar, tvälingar m.m. (dvs har dem fått bra poäng eller championat)
    Är båda MH-testade?
    Är dem ögonlysta och HD/AD-fria?
    Vad är syftet med en kull av dessa två hundar? (och nej: söta valpar är inte skäl nog)

Detta är saker varje seriös upppfödare ställer sig och så bör även ni göra.

.?:*¨¨*:?. lose your dream and you might lose your mind - mick jagger.?:*¨¨*:?.
  • Jan H

Att bara tänka tanken golden 2... Ingen skulle para med mina hundar avsiktligt!

• Gos Mys

Ta en titta på blocket.se - Hundar & Katter hela sverige.

Jag vill inte sitta och tro mig veta bättre eller "skälla" ut någon bara för att dom inte tycker som mig. Men som luscious sa, vad är motiveringen till att ta en kull.
    Kolla alla dessa blandrashundar som redan finns som folk säljer iväg för skitsummor som bara lockar impuls och fyndköpare.
    Det finns så många omplaceringsorganisationer som försöker placera ut "överflödet" av oönskade hundar till seriösa hem.
    Självklart tror jag inte att ni kommer sälja era valpar till vem som helst för en billig penning.
    Jag har absolut inget emot blandrashundar i sig, men jag är ingen beundrare av planerad blandrasavel om det inte är av väldigt speciella rimmliga själ (som kanse ni har för er parning, vad vet jag).
    Hur som hellst, vad händer om tiken skulle få tex 8 valpar och ingen vill köpa dem?
    Vill du bidra till att utöka överflödet?

Vill inte hacka på någon eller trampa någon på tårna, är kanse lite överdrivet kritisk, men jag tycker att det är viktigt att man är det innan man sätter en kull till världen..

Hoppas i alla fall allt går bra hur det än blir. Min trassel kostar 4000kr parningen, han är JWW-02 SUCH FINUSH. Bara för renrasiga lämpliga pudeltikar. Jag är fodervärd så det är kenneln jag fick honom av som har avelsrätten. Han är också givetvis testad för allt en toy pudel bör testas för också.

• Snufserufs

Jag har också fått förfrågningar om att använda min ena hane i blandraseavel men tackar alltid nej.
    Jag vill inte bidra till fler hundar på blocket och dessutom så åker jag ut ur SKK om jag sysslar med blandrasavel.
    Har du en bra hane så tycker jag att du ska meritera honom och se om du istället får förfrågningar från goldenägare.
    För att svara på din fråga så tar jag 1000 kr för språnget och 1000 kr per levandefödd valp.
    Jag kräver att tiken är höftledsröntgad och utställd med minst ett förstapris.
    Men då är han svensk utställningschampion och även titlar från brukset.
    Vet att jag egentligen kan ta mer men har inte bestämt om jag ska höja eller inte.
    Har ingen aning om vad man begär när man blandar.

• Caylinn83

För guds skull det finns redan köksavel så det räcker i sverige! Säg nej!

• Vargtass

Jag ska svara på din fråga utan att dömma men det är svårt får jag väl erkänna eftersom jag inte ser någon anledning till att medvetet avla fram blandraser. Men det är inte upp till mig att styra över.

När du får frågan om att få ta en kull på din hane så ska du ta ett pris som stämmer med vad din hane kan erbjuda. Har han meriter? Bruks el utställ? Är han mentaltestad? Har han meriter med goda resultat så sätter du en högre summa. Eftersom det blir blandrasvalpar så tycker jag inte att du ska rätta dig efter priset av en blandrasvalp alls utan jag tycker att du ska se det till vilket pris den ras du har att erbjuda kostar som valp. Gör därefter tillägg om du har en hund som är meriterad. Alltså ex kostar en skk reg goldenvalp 8500 kr så ta det priset på att låta han bli parad och lägg sen till extra för ev meriter. Ju "finare" hanhund desto dyrare att låna för parning... Så hade jag nog gjort. Många som låter sin hund bli lånad till parning vill ha en valp i utbyte, behöver inte vara ordagrant en valp utan priset för en av valparna. Mindre raser som får väldigt få valpar kan troligen inte räkna så här. Eftersom du erbjuder en renrasig hund till deras blandrasavel så kommer de antagligen tycka det är för dyrt. Du får avgöra om du tycker det är för mycket att begära en valp (eller pengarna för en valp) i utbyte.

Svar på tråden vad ta för pris på parning??? (hund)