• xxSilvaxx

Tygblöjor -Vad ska jag välja??

Hej

Sitter och försöker konstatera något genomgående i tygblöjedjunglen... Giter ärligt talat inte gå igenom en del av de tygblöjetrådar som finns med hur många hundra inlägg som helst *pust*

Har ett par frågor:

*Begagnat? Ja/Nej/Ibland -Varför/Varför inte?
    *Märke att föredra? Lättaste att hitta beg. är imse vimse o bambino mio... +/- med respektive?
    *Ullbyxor eller ej?
    *Lösa inlägg eller kombiblöjor?

Vad tycker ni och varför?

MVH Anna

• Svar på tråden Tygblöjor -Vad ska jag välja??
  • xxSilvaxx

*puffar lite*

Ingen kommentar från nån av de över 3700 inloggade

Hittat en komplett byxa kallad "simba" -Någon som har någon erfarenhet av dessa?

• Jempa L

Hur stort är barnet?

Det är olika vilka blöjor som passar... Dels beroende på barnets storlek men även tycke och smak.

Småbarn: Många gillar vikblöjor eller tvåpartssystem med blöja och ytterbyxa.
    Större barn: Alltiett-blöjor eller pockets brukar vara bra.

Ullbyxor är suveräna, men kräver lite mer omvårdnad än pul-byxor.

Ja, tycker att begagnade är helt ok, om de inte funkar för er så kan man sälja dem vidare utan att ha förlorat ngt direkt på det. Försök det med en pappersblöja

• xxSilvaxx

Hmm.... Tja, den lill* grodan har inte riktigt anlänt än... Så vet inte... men beräknat som snitt kring 3,5kg

Mmm... det där med tycke och smak verkar ju variera något oerhört, och de som uppenbarligen är mest populära verkar omöjliga att få tag på beg eller så kostar de nästan lika mycket som nya...

om jag har förstått det rätt så använder man antingen ett tygstycke som viks som kan vara i bomull, hampa, linne eller liknande som sedan lägga i en ytterblöja eller en ullbyxa... Alternativet är ett formsytt inlägg som mer ser ut som en binda som då lägg i ovanstående...

Och sedan när de är större alltiett används främst vid avvänjning verkar många tycka... ?? Pockets? Hur fungerar de?

*aarrgghhh* Blir inte klok på allt det här...

Som de av märket simba jag tittade på var tydligen allt i ett och skulle fungera upp till 10 kg. -Blir inte det väldigt stort och klumpigt på en spädis?

• Jempa L

Nackdelen med alltiett är att de när barnet blir större har svårt att hålla för så mycket kiss, man måste ofta lägga i inlägg varpå en del av allt i ett-tanken försvinner. Dessutom torkar de väldigt sakta.

Vi började med tygisar när dottern var ca 5 månader, och då med en blöja som heter indisposables. Det är en blöja som ser ut som en engångsblöja, knäpps med kardborr-band men sen har man en plast eller yllebyxa som fuktspärr ovanpå. Till nyfödingar brukar man oftast använda vikblöjor och ullbyxa. (Det skulle jag köra på om jag skaffar fler barn.)

Bambino-Mio funkar helt ok, men är bättre när man kan limpvika när bajset är hårdare. Alltså när barnet börjar äta mer lagad mat.

Ordningsföljden för mig skulle se ut ungefär såhär: Vikblöjor, Indisposables/Bambino-mio, Fuzzi-Bunz.

• xxSilvaxx

Hmm....

Ok, då är jag hyffsat med dig.

Men "vikblöjor" är det då tygstyckena som är av div. material som viks ihop efter hur man nu vill ha det o lägger i en ytterbyxa? -Fungerar inte bambinomio så? Eller jag är fel på det...

Och de här "simba" är då i kategorin fuzzi-bunz?

• Jempa L

Vikblöjor är egentligen bara ett kvadratiskt tygstycke. Bambino-Mio är sk "prefolds" alltså att de är förvikta. De är fyra lager tyg på kanterna, och sex lager mitt på. (Tror jag) Bambino-blöjan är således lite enklare, beroende på vilken vikning man vill ha förstås. Vikblöjor blir mer som en triangel där du får en snibb på var sida och en i grenen, och den går ju inte att få till med en prefold-blöja. Det är lite bökigare att lära sig vika dessa dukar, men man lär sig snabbt.

Simba-blöjan känner jag inte till, kan du länka?

• Ragnar

Begagnade tygblöjor är oftast jätte bra. Om man lyckas få tag i de sorter man vill ha. En del blöjor tex. vikblöjor blir ofta ännu bättre om de är använda.

Vi hade vikblöjor första 6 månderna. Jag tycker att det var det bästa på ett litet barn. Snappi till att fästa blöjan är jätte bra. Då kan de även ha vikblöja utan blöjbyxa ett tag om det behöver luftas lite extra. Jag har microfibertrasor som jag viker in i vikblöjan som extra inlägg. Billigt och bra.
    Ullbyxa var bra, fast jag var lite för lat för det så vi hade mest PUL byxor. Jag vill helst kunna slänga in blöjbyxorna i tvättmaskinen med blöjorna. Ullbyxor behövs förvisso inte tvättas så ofta. Men hos oss läckte det bajs ut i blöjbyxorna nästan varje dag.
    Imse Vimse var var de sämsta blöjor vi har provat och tuff tuffs blöjbyxor. I början gick det bra med blöjbyxor med kardborre. Fast när lillen börjat röra på sig lite mer så var knappar mycket bättre.

Vi har fortfarande vikblöjor hemma. Hos dagmamman, på natten och då vi är hemmifrån lite längre så har vi pocketblöjor. Vi hade 2 pocketblöjor i de minsta storlekarna som passade bra. Fast jag tyckte att det var lite väl dyrt att köpa flera pocketblöjor eftersom han växte ur de så fort och vikblöjorna var tillräckligt bra. Så det var först när han kommit upp i storlek L och började hos dagmamma som vi köpte fler pocketblöjor. Jag tycker bättre om pocketblöjor än allt-i-ett eftersom det går att variera inlägg. Det torkar också snabbare.

• xxSilvaxx

Hola

Hmm... det verkar som om vikblöjor nästan blir bättre efter användning och ullprodukter ska också "användas in"... Medans allt i ett och pocket blir slitnare och slitnare allt eftersom?

"snappi"-spännen verkar ju behändigt... särskilt kanske mitt i sommaren om det är varmt och man kanske inte har så mycket kläder på sig... Vart får man tag på dem?

Ragnar: Mikrofibertrasor -kanske jättedum fråga *skäms lite* men sådana som man städar med? eller vad skiljer dem åt?

Ragnar: Varför fungerade imse vimse och tuff tuff sämre för er? Pga. kardborreknäppningen?

Jempa L: Inte hittat någon sida som säljer Simba-blöjorna... så hittar ingen information att länka till tyvärr :-/ Hittade en beg.annons om dem...

Är skillnaden på bambino mio och imse vimse att B.M. har formsydda inlägg och I.V. används med vikblöjor?

*suck* fortfarande lite förvirrad *s*

• Ragnar

Jag har köpt snappi från babykind, där har jag annars köpt de flesta av våra blöjor som vi köpt nya. Annars tror jag att det finns på de flesta ställen som säljer blöjor.

Jo microfibertrasor är de som man städar med. Vi har blåa till blöjorna och gröna till att städa med, till att hålla isär dem. Bäst tycker jag om euroshoppers billiga trasor. De är tunna och mjuka och suger upp jätte bra. De går att klippa om man vill ha mindre till små barn.

Imse vimses formsydda blöjor passade helt enkelt dåligt. Jag tror att det är lite olika vilka blöjor som passar beroende på barnets kroppsbyggnad. De har så korta snibbar att de var svåra att få på och så läckte de var och varannan dag. Fast vi hade den gamla enkla modellen. Nu tror jag att de har kommit med några nya som nog är bättre. Tuff tuffs blöjbyxor läckte i benen eftersom de inte hade någon resår och så slutade kardborren att fästa efter bara någon månad. Våra favorit blöjbyxor är naturebabies, i alla fall efter att Ragnar började krypa. De har knappar och är tunna och mjuka. De passar även bra till både vikblöjor, stora huggles och andra formsydda blöjor som vi har provat.

• Bumses mama

Hejsan.
    Vi anvander vikisar pa varan son som ar 15manader.
    Det har vi gjort sen han foddes.
    Men vi har bara kopt vanliga bomullstyger (typ 75x75cm tills han var runt6manader), och tvattlappar (pa Ikea) som vi lagger inuti.
    Med ett halvt rispapper uppepa, kanner han sig inte vat, och det ar latt att fa bort bajset (aven nar han var nyfodd).
    Bagagnade blojbyxor typ Bumpy o Mio ar toppen och inte lika krangliga som ullbyxor.
    Vi har provat pocket och formsydda, men de tar en evighet att hangtorka, jamfort med vikisar som torkar pa 4timmar o typ 6timmar for inlaggen.
    Sa dem anvander vi bara i nodfall.
    Typ 20 blojor ar bra till en nyfodd, om man tvattar varannan dag.
    Vi forvarar dem anvanda i en hink med lock pa tills det ar dags att tvatta, (utan att skolja dem).
    Blojbyxorna tvattar vi med den ovriga tvatten.
    Av dem behover man atminstone 4 av varje storlek.
    Men vi har klarat oss utan att kopa storlek L, gick direkt fran M till XL.

Eftersom vi fatt arva halften av byxorna (har dock kopt 3par nya,
    har blojanvandat hitentills kostat oss 600-700kr.(rispappar tillkommer pa det, men vi betalar 25kr/rulle, som vi klipper isar de ar for stora annars,o en rulle racker i ca 1manad.

Oj, det blev mycket info.
    Hoppas du oxa hittar en bloja som ni ar nojda med!

mvh, Bumses & Babylonsmama

ps.for oss tar det 1,5timme i veckan att hanga o vika blojor.

• xxSilvaxx

Mm... jag hoppas också

Men ska nog köpa på mig lite beg. vikisar och prefolds samt lite olika märken på blöjbyxor -så får man ju se vad vi tycker om det...

O ta en resa till Mallis sen när liten blir lite större för pengarna som blir över

• Euphorbia

jag har kört med begagnat och upptäckt att vikisar och formsydda är jättebra begagnat, men blöjbyxor är mycket bättre att köpa nya.
    Jag viker limpvikning på både vikisar och Imses formsydda, han blev röd hela vägen runt benen annars.
    Tycker vikisar är bättre än Imse.

• tiiinann

Ragnar

Jag bara undrar en sak..satt o läste o du skrev att du använde microfiber trasor..lägger du dom direkt i så att de kommer mot barnets gump eller? Det är nämligen så här att jag är lokalvårdare, och använder mig av dessa då vi städar..Ville bara varna för att det är sprängda trådar som är väldigt riviga..kan kännas mjuka o så..tyckte jag med tills jag blev visad hur dom verkligen fungerar.. När man städar så river dom bort smutsen..och det är inte så snällt mot barnets hud i och med att det "avfettar" och kan göra de irriterande..själv måste vi använda handkar när vi städar med dessa...

• Ragnar

Nej, jag lägger de aldrig så att de är mot huden utan viker in de i blöjan eller lägger de inuti en pocketblöja. Jag har förvisso aldrig hört detta med att de river så det blir då den tredje anledningen till att man inte ska ha microfiber mot huden. De suger upp så bra så att de torkar ut huden om det ligger direkt mot och så blir det varmt och instängt så de kan visst lätt få värmeutslag också.

• vilda12

har använt bumpy/imsevimse byxblöjor och vikblöjor i flanell eller rutvävd bomull och egenklippta frottéinlägg till natten. tycker inte det är jobbigt/svårt med vikblöjor och är väldigt nöjd med märket imsevimse. bra andrahandsvärde, så jag tyckte det var värt att köpa nytt. finns på minimundus.se där det också finns bra med info. dessutom ekologiskt! :)

• tiiinann

Ragnar...ja det är säkert jättebra då..=) blev lite orolig ett tag..hehe...men då e de ju ingen fara...tur att du är så uppfiningsrik o hittar egna lösningar..=)

Svar på tråden Tygblöjor -Vad ska jag välja??