• Mia83

Avdrag i deklarationen för värdehöjande åtgärder, när man sålt bostad med vinst?

Om man gör en vinst när man säljer sin bostad, samt har gjort sk värdehöjande åtgärder, så ska de kunna dras av från vinstsumman i deklarationen. Om jag har förstått det rätt dvs.
    Nu undrar jag vad dessa värdehöjande åtgärder kan vara.
    Målning och liknande ytrenoveringar förstår jag att de inte räknas in.
    Men hur är det med annat?
    Följande saker har vi gjort/ska vi göra:

Kök:
    Nytt laminatgolv (riktigt fint/bra sådant också).
    Byte av skåpluckor, bänkskiva, kakel, blandare, samt installera spotlights under överskåpen. All ny inredning är utav mycket högre kvalitet än innan.

Hall:
    Nytt laminatgolv

Sovrum:
    Nytt laminatgolv

Tvättstuga:
    Bygga väggfast inredning med skåp och lådor, samt bänksiva. Innan fanns bara tvättstapel och linneskåp.

Badrum:
    Byta ut det gamla badrumsskåpet mot ett större, sätta in ett anpassat underskåp till tvättstället, samt sätta in högskåp + ett par väggskåp.

Någon som vet om dessa åtgärder räknas och i så fall vilka?

• Svar på tråden Avdrag i deklarationen för värdehöjande åtgärder, när man sålt bostad med vinst?
  • Rymdmamma

jag är också nyfiken...

• Lisa 74

Det går väl alltid att prova att skicka in allt som avdrag, det som går igenom går ju igenom..

• DarkLink

jag tror att det som är standardhöjande räknas. alltså inte byte av tapeter och dylikt. men att byta från plastmatta till trägolv borde ju funka? t.ex.

• margar

vad jag kommer ihåg på deklarationen så var man tvungen att skicka in alla kvitton (om jag minns rätt) på det man renoverat och sen hur de godkänner vet jag faktiskt inte. jag hade tyvärr inte renoverat min lägenhet när jag sålde min.

• menu

man skall ha alla kvitton, men man kan även försöka göra avdrag utan kvitton å bevisa med tex foton före å efter.

en del lättare renoveringar kan man dra bort upp till 5 år efter att man renoverat, samma gäller tex nya vitvaror å dyl man köpt.

värdehöjande renoveringar kan man göra avdrag på oavsett hur länge sedan man renoverat, tex byggt bastu, laggt in riktig dyr parkettgolv, ombyggt/tillbyggnad,

jag skulle gissa på att alla dina uppräknade går under 5 års grejen, dvs om det är mindre än 5 år sedan så kan du göra avdrag på dessa. Förutom då kaklet kan du nog göra avdrag hur länge du vill.

Nu kan jag inte svära på att det är på de sättet jag har sålt två hus men det är 3 resp 4 år sedan så det kan ju ha ändrats, fast jag har inte hört om några ändringar.

fast när du skall deklarera för de så kommer du att få ett häfte med instruktioner!

• Anghammarad

Vi har gjort avdragför , och också fått igenom:

Målning av väggar och tak
    Byte av luckor i köket
    Installation av disk- och tvättmaskin
    Inläggning av parkettgolv
    Fällning av träd som skuggade huset(!)

Vi skrev att vi hade kvitton för en del men inte allt. Inga problem alls.

• menu

vi gjorde massa avdrag, bastu, parkett golv, tvättmaskin, ny tak/ombyggd tak, spis, mm... hade inga kvitton men skrev att alla grannar kan intyga och att man kan se på ritningarna att huset inte sett ut så för 15 år sedan, samt att jag har en del foton. det var inga problem. fast då hade jag räknat med rätt låga priser å inte överdrivit!

• Mia83

Tack för alla svar! Det verkar vara lite luddigt med hur det funkar.

menu

När du menar att man kan göra avdrag för lättare renoveringar inom 5 år, pratar du fortfarande om att göra avdrag efter försäljning då, eller gäller det den vanliga deklarationen?
    Sen hade jag ingen aning om att man får göra avdrag för vitvaror, men det kanske bara gäller när man lägger till vitvaror som inte fanns innan? Har nämligen bytt tvättmaskin, torktumlare och diskmaskin precis.
    Hoppas att vårt nya köks- och hallgolv räknas som värdehöjande då. Det är visserligen laminat, men kostar ju för sjutton 300kr kvadraten, samt har en garanti på 50 år.

• menu

ja efter försäljning annars kan du inte göra några avdrag

nya vitvaror är ju mycket mer värda än gamla, så man kan göra avdra på dem men då max 5 år gamla(har oxå nått minne av en gräns på 3 år så kanske gäller det 3 år eller så 5) annars inte

därför kan du inte göra avdrag på en 10 år gammal tvättmaskin tex ingen köpare brys sig märkbart om du har en tvättmaskin alls om den ändå är 10 år gammal å de räknar med att ändå behöva byta ut den snart. den höjer inte värdet på huset.
    men är tvättmaskinen bara 1 år gammal så höjer den ju värdet på huset å du kan dra av den. annars skulle det ju bli så att du måste sälja tvättmaskinen separat till nya ägarna för att slippa betala skatt.. å de nya ägarna vill ju gärna ha de i huspriset hellre .. ja du förstår skattemyndigheten skulle aldrig hänga med annars..

alltså i princip allt du gör kan du göra avdrag på om du gjort det nyligen.. men renoveringar gjorda för flera år sedan måste vara mer omffattande, värde höjande för att dras av, annars räknas de som normal slitage renovering..

laminatgolv vet jag inte men man skall ju alltid prova... jag hade själv inte sett det som nått mer värdehöjande, om jag köpte hus.. såvida det inte är rätt nyligen laggt (alltså max innom 3-5 år sedan) å då får du ju dra av den ändå.

• Mia83

Jaja, vi får väl se vart vi står när det är dags att sälja.
    Laminatgolvet anser iaf jag är värdehöjande om man jämför med den 14 år gamla, sunkiga plastmattan som ligger i lägenheten i dag. Men det är ju inte jag som bestämmer det.
    Får helt enkelt se till att spara alla kvitton och ta det när det blir aktuellt.
    Tack för dina svar!

Svar på tråden Avdrag i deklarationen för värdehöjande åtgärder, när man sålt bostad med vinst?