• Anonym (bakis)

Bakfylla?

Hej.
    Jag är 34 år och nu mina bakfyllor blir bara värre och värre. Jag behöver inte dricka speciellt mycket (4-5 öl) för att jag nästa dag ska ligga helt utslagen, med huvudvärk, illamående och ibland kräks jag. Det konstiga är att jag kan gå och lägga mig vid 01.00-02.00 på morgonen och känna mig ganska nykter, när jag vaknar vid 9 på morgonen mår jag ganska bra, men sedan vid 12-14-tiden börjar jag kräkas saliv på tom mage.
    Är det någon som vet varför man reagerar så här?
    Bara för några år sedan kunde jag dricka samma mängd alkohol och knappt känna av någon form av bakfylla dagen efter. Idag är läget helt annorlunda.
    Kan man bli allergisk av alkohol?
    Varför reagerar kroppen annorlunda mot alkohol när man blir äldre?
    Varför kräks jag dagen efter, på eftermiddagen, istället för när jag precis druckit?

Tacksam för svar, tips el. råd.
    Mvh,
    Ofrivillig Nykterist

• Svar på tråden Bakfylla?
  • Snossan

En del blir dåliga när alkoholen går ut kroppen...på morgonen är du antagligen inte nykter men på eftermiddagen så blir du det och då reagerar kroppen så.

• Anonym (lika ung)

Äter du inget innan du börjar må dåligt? Om jag väntar så länge med att äta skulle jag också må pyton.

• Anonym (lika ung)

Och vad äter du innan du börjar festa? Jag brukar grunda med nåt fett innan jag festar, då kan jag ha kontroll på hur "fort" alkoholen börjar verka, och det säger inte bara pang, så blir jag för full.

• Anonym (Hmm)

Om du vet att du blir bakis av 4-5 öl så hade jag inte druckit den mängden överhuvudtaget.
    Bakis blir du ju pga att du har druckit för lite vatten! Drick mängder med vatten innan du går och lägger dig och flera flera glas på morgonen när du vaknar.
    Påverkad kan man ju bli lättare vid speciella tillfällen t.ex. om du ätit dåligt under dagen, har mens m.m.
    Men det absolut bästa sättet att slippa baksmälla är ju att dricka mindre

• Snossan

Du tål INTE mer för att du äter mer.  Har ingenting med det att göra.  Att du mår dåligt är för att du är uttorkad och ju äldre du blir ju svårare är det för kroppen  att balasera upp det.

• Anonym (bakis)

Tack för svaren.

lika ung
    Jag äter middag på kvällen och äter alltid "nattamat" på natten när jag kommer hem. Ofta nått med mycket fett
    Jag är ett riktigt matvrak.

Hmm
    Jag försöker dricka mycket saft, vatten, mjölk både på natten och på morgonen. Men när eftermiddagen kommer börjar jag spy upp allt.
    Bara för något år sedan kunde jag dricka 4-5 öl utan att känna någon bakfylla alls, men nu kan jag max dricka 2 öl för att slippa bakfylla. Jag är intresserad av varför det blivit såhär. Vem blir bakis på 4-5 öl? Eller det kanske är vanligt? Det känns så trist att behöva bli nykterist

• pinoccia

Ja, man kan vara allergisk mot alkohol, och då får man längre och kraftigare baksmällor, som t.o.m kan hålla i sig i flera dagar, och ibland utslag.
    GOOGLA! :)

• egil

Tyvärr är det nog åldern. Jag har också märkt att bakfyllorna blir värre och värre. Kan också känna av 3-4 öl dan efter, inte så att jag kräks men jag känner mig seg vilket jag inte skulle ha gjort i 20års-åldern... Du har gått och blivit en kärring... Ha ha ha

Svar på tråden Bakfylla?