Hur tvättar jag Linnedukar bäst?
JAg behöver lite hjälp!
Jag har 2 stycken STORA vita gamla linnedukar som behöver tvättas, men jag hittar inget tvättråd.
HUR tvättar man dom bäst? Går det bra i maskin?
KAn man tumla dom?
JAg behöver lite hjälp!
Jag har 2 stycken STORA vita gamla linnedukar som behöver tvättas, men jag hittar inget tvättråd.
HUR tvättar man dom bäst? Går det bra i maskin?
KAn man tumla dom?
Linne kan du tvätta hur varmt som helst, även koka. Men om det inteär några direkta fläckar skulle jag tvätta i 60 grader i maskin utan att tumla, tvättmedel med blekmedel i om de är vita förstås.
Dra dem när de är våta, hängtorka! Mangla gärna sedan om du har tillgång till det.
Ju mer de används, desto finare blir de. Det är inte många dukar man kan säga det om! Linnedukar behöver aldrig stärkas; linfibern är glatt och styv och ger tyget dess glans och fräscha utseende. Fibern gör dessutom tyget smutsavvisande. Den glatta ytan hindrar smutsen från att tränga in i tyget och gör de flesta fläckar lätta att avlägsna.
Tvätt
Grundprincipen är att smutsen skall lösas ut genom skonsammast möjliga behandling. Använd ett milt tvättmedel utan blekmedel och tvätta i så låg temperatur som möjligt, oftast räcker 40 grader men 60 går också bra. Vissa besvärliga fläckar kräver ännu högre temperatur men tänk på att inte gå över 80 C, eftersom linet då kan minska i spänstighet, glans och styrka.
Svåra fläckar
Svåra fläckar bör förbehandlas. Lägg linnet i kallt vatten och strö lite salt över fläcken. För mycket salt kan dock bleka tyget.
Bär
Vita plagg som fått bärfläckar doppas i kokande vatten.
Fettfläckar
Strö potatismjöl över fläcken. Låt ligga över natten, borsta bort eller tvätta i varmt tvålvatten.
Kaffe
Vitt tyg doppas i kokande vatten. Fläckar på färgat behandlas med en äggula vispad i ljummet vatten. Färska kaffefläckar går bort med enbart vatten.
Stearin
Lägg tyget i frysen, bryt sedan bort det frysta stearinet. Eller lägg läskpapper/hushållspapper mellan tyg och strykjärn och värm bort fläcken.
Vin
Rödvinsfläckar beströs med rikligt med salt. Andra vinfläckar behandlas med kallt vatten.
Mangling
Centrifugera inte och låt lufttorka efter tvätt. Mangla eller stryk lätt fuktat. Resultatet blir vackra, styva och glansiga servetter och dukar.
Torkning
Naturfärgat och kulört linne bör inte torkas i starkt solljus, då kan det blekas.
Förvaring
Tänk på att inte vika dina linnevaror i samma veck efter tvätt, fibrerna kan då brytas. Förvara ditt linne rullat istället för vikt. Förvaras torrt och mörkt.
Om inget anna hjälper
När inget annat kan få bort fläckarna från duken finns det bara en lösning: galltvål. Beställ vår galltvål direkt från vår webbshop
fick inte med att jag hittade faktan på www.how.se
tusen tack!!!
Med bakpulver.. blir perfekt!
Att lämna in dem på tvätt funkar också bra! Kostar inte så mycket, de kommer hem manglade och klara att använda utan arbetsinsats....