• Impertiff

Anna Wahlgren? SHN? Fråga här! Del3

Den Första tråden, startad av LillaLulla blev populär och nu har även tråd2 gått ut och jag tar mig friheten att skapa en ny tråd i samma anda och med LillaLullas introduktion

Kort om Annas kur, Sova hela natten:

Alla människor behöver sin nattsömn. Så även barn! Och ansvaret ligger på oss som vuxna att ta ledningen och visa våra barn hur man gör: På natten sover man. Oavsett om man är i en "fas" eller om man håller på att få tänder eller något annat. Sova måste man, för att må bra och orka utvecklas. Sömn är precis lika viktigt som mat och båda är grundläggande, mänskliga behov.

Länk till hemsidan: www.annawahlgren.com
    Standardmodellen: www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php

Sov sött!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-21 19:59:54:
    Krönika om magläge:
    www.annawahlgren.com/index.php/view/svenska/kronika-feb-05-lagg-barnet-pa-mage

Tråd på AW-forumet om larm:
    www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php&highlight=andningslarm+magl%E4ge

"Varför sover inte de små barnen? Lite historik"
    www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php

"Öppet brev till mina goda SHN-belackare"
    www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php&highlight=andningslarm+magl%E4ge

• Svar på tråden Anna Wahlgren? SHN? Fråga här! Del3
  • Impertiff

Så gick tråd nummer 2 i graven och jag tog mig än en gång friheten att skapa en ny tråd.
    Hoppas även denna blir lärorik och en tråd med konstruktiva råd och förslag

• Impertiff

mjukdjur: Du frågade i förra tråden när det normalt är dags för 2 lurar per dag.
    För oss var det när dottern var runt 6 månader.
    Från en dag till en annan blev det jättesvårt att söva henne på dagen. Hon var rent ut sagt skitarg när jag la henne... det tog ett tag för henne att somna också och för mig att fatta att hon inte var trött!

• Da diva

Puh! Var lite rädd att ingen ny tråd skulle startas så jag blev glad att jag hittade den

Detta är lååångt (sorry men vill få med alla detaljer):
    Vera är nu 5 månader å sen hon var ca 6 veckor har jag använt mig av standardmodellen (dock inte "slaviskt") och de olika verktygen. Hon läggs för natten (utan napp) klockan 8 och somnar lätt, jag ramsar inte längre. Tidigare har hon vaknat för mat allt mellan 4-6 då hon fått flaskan å sen somnat om. Jag har då låtit henne sova tills hon vaknar vilket är mellan 8-9 på morgonen (beroende på när hon vaknat på morgonkvisten å velat ha mat). Jag behövde aldrig vagna bort 2-målet för det släppte hon själv och sedan ca 2 veckor har hon inte ätit alls på nätterna. Några mornar i början vaknade hon kl 8 (12 sömn) och jag trodde att allt var frid och fröjd...
    Men nu till mitt "problem":
    Nu vaknar hon mellan 6-7 på mornarna och är JÄTTEPIGG!? Hon är jättesvårsövd, och somnar i bästa fall om i ca 10 min sen vaknar hon. Hon kan ligga ett tag själv men sen blir hon skitsur å gormar och jag går in. Sen börjar hon prata, blir tyst i 5 min och så håller vi/hon på till ca 8 då jag tar upp henne. Och det värsta är ju att hon är såååå söt och oemotståndlig när man kommer in och möts av värsta leendet

Jag antar att jag måste
    1. se till att det är MÖRKARE i hennes rum
    2. vara hårdare när hon vaknar och ramsa (ska jag vänta tills hon börjar protestera eller på en gång när jag hör att hon börjar vakna till?) --> Här behöver jag hjälp!
    3. ha en FAST morgontid och inte låta henne styra

Dagarna fungerar jättebra men hon har alltid bara sovit 45 mintuer i stöten. Sovpasset mitt på dan är 1½h och tidigare har jag kunnat söva om henne men nu går inte det längre. Hon har aldrig riktigt kommit upp i sina sovtimmar utan alltid legat lite lägre.

Hoppas ni orkar läsa och förstår vad jag menar med mitt svammel

• Mylla

Da diva, ska försöka svara så gott jag kan. Glad  Alltså jag förstår vad du menar, det lät inte svamligt.

1. Ja, kolsvart rum är bra för tidiga morgonar (heter det så? Morgnar?).

2. Ramsa glatt för att upplysa om att det inte är morgon när hon låter vaken. Inte innan, då kanske du väcker henne. Glad Sedan kan du avvakta tills det ev. blir behov av det.

3. Det är bra om du vänjer henne vid att ni föräldrar håller reda på morgontiden. Bästa är om du har en fast tid och helst får väcka henne några gånger, så att hon inte tror att morgonen inte inträffar om hon inte ropar. Det kanske är väckandet som saknas. Har du ändå tagit upp runt 8 så kan det väl räknas som "fast" tid.

4. Glad Gå inte in när hon "gormar". Bara om hon blir ledsen.  Helst ingen trafik alls, för blir det massa ståhej motsäger ju det att morgonen inte har börjat än. Inget ska hända på natten. Arbeta på ramsan. Glad och obekymrad ton. Glad

Hur har du gjort på långa luren för att söva om henne?

• Impertiff

Tänkte bara informera att det kommer gå en till kurs av stapeln uppe i Gastsjön 22-26 mars.
    Det eftersöks nu kurbarn. Dvs barn med sömnproblem som kan bli kurade av personer som utbildas till SHN-kurare.
    Helst 2 stycken 5-6 månaders bebisar, annars en sådan och en på 8-9 månader.

Är ni intresserade så hör av er till mig så kan jag vidarebefordra intresse till de som ansvarar för detta eller kolla läget på www.annawahlgren.com själva!

• Da diva

Mylla: Tusen tack!

Då vet jag hur jag ska göra, framförallt med ramsningen. Det har ju blivit en del trafik när hon vaknat så du har ju helt rätt att det måste minska eftersom på natten händer INGENTING... Nu har vi lite återgått till att hon äter vid 5-6tiden. Ska köpa mörkare gardiner å sen bara peppa mig själv lite så tar jag tag i det sen till 100%. Annars kommer det ju inte att fungera. Jag ser det ju egentligen inte som ett problem att hon vaknar och äter, men eftersom jag vet att hon klarar sig 12 timmar utan mat märker jag att det blivit lite till en vana att vakna å äta, eller hur jag nu ska säga.

När hon var lite mindre sov hon alla dagslurar i vagnen å då vagnade jag i sömnskarven. Men vagnen är för liten så hon sover i spjälisen så när hon nu vaknar i den har jag gått in, klappat lite på huvet, stoppat om och vyssat i kanske 1-2 min å sen har hon sovit vidare.

• idis78

Dadiva: Kan rekommendera vyssanlull tassar att sätt på sängen. Gör att man kan gunga sängen. Lite som att vagna.

• åsanissen

hm, eller så kan man fasta i vyssanlullträsket. Vi hade det till första barnet och han blev beroende. Att vagna är ngt helt annat likaså buffning. Vagning och buffning gör man bara under kurens första och ev andra natt och sedan vid kris.

• Mylla

Ramsan är det allra bästa verktyget, ramsan stör minst, man behöver inte gå in. Man behöver inte ens stiga upp, det är ju en fördel för en själv. Glad Allt som innebär att man måste gå in gör att man riskerar att fastna i det så det blir ett "måste". Själva vitsen med kuren är ju att barnet så småningom ska lära sig att somna själv.

Dom där tassarna är säkert bra de första månaderna, men då kan man ju vagna till sömns också utan att det gör något.

Da diva:
    Det är säkert en vana att äta en gång på natten. Finns kanske en risk att det blir mer och mer vaknanden. Men går det bra så är det ju bara lite onödigt.
    När det gäller luren så är det nog bäst att försöka gå över till ramsan där också. Glad

• hobnob
    http://www.viforaldrar.se/nyheter/barnlakare_varnar/index.xml

"I Vi Föräldrar nummer 11 berättade vi om Anna Wahlgrens Sova hela natten-kur och hennes rekommendation om att låta barn sova på mage.
    Detta har fått några av Sveriges mest framstående barnläkare att reagera.
    – Jag tror att svenska föräldrar är så kloka att de håller fast vid ryggläget för sina spädbarn, men jag anser ändå att man bör varna för Anna Wahlgrens metoder. De är olämpliga, helt enkelt, säger Göran Wennergren, professor och ordförande i Svenska barnläkarföreningen.
    – Problemet med Anna Wahlgren är att hon inte kan något om vetenskap. Hon har erfarenhet och många kloka råd, men det farliga är att hon ibland är helt osaklig. Det måste vi varna för, säger Hugo Lagercrantz, professor och barnläkare."
Svar på tråden Anna Wahlgren? SHN? Fråga här! Del3