HJÄÄLP!!! God kycklinggryta till 10 pers??? Recept?
Ska göra mat till ca 10 pers imorgon och hade tänkt mig en kycklinggryta av något slag.
Är det någon som har ett bra recept???
Ska göra mat till ca 10 pers imorgon och hade tänkt mig en kycklinggryta av något slag.
Är det någon som har ett bra recept???
har inget speciellt recept utan brukar göra allt på en höft.
röd paprika, gul, grön, lök, purjolök, köttbuljong, cremefraishe, matlagningsgrädde, soyaskvätt, mjölredning, vitpeppar, sv peppar, citronpeppar, salt, cayenne, chilisåsdutt,...
Jag har ett recept som är jättegott!!! Hittade på det härom veckan! Gissar på att detta borde räcka till 10 pers. Jag gör nämligen all matlagning "på känn" och jag har inga exakta recept i huvudet tyvärr. Kanske yrkesskadad sen mitt förra jobb
Kycklingfilé i dragonsås
------------------------------------------
10 kycklingfiléer
olja och smör till stekning
4-5 msk torkad dragon
4-5 msk kinesisk soya
salt och peppar
3 tärningar Höns/kyckling-buljong
1,5-2 liter vatten
idealmjöl eller annat till redning.
3-5 burkar fraiche
Serveras med Basmatiris och en god sallad och bröd.
Gör så här:
Hetta upp oljan och lite smör i en stekpanna/stekgryta och bryn kycklingfiléerna. Salta och peppra. Tillsätt hälften av dragonen och bryn filéerna tills de fått fin färg.
Häll på soyan och vattnet och smula ner buljongtärningarna. Låt koka försiktigt tills kycklingen är genomkokt (ca 30 min). Tillsätt idealmjöl eller valfri redning tills såsen får önskad konsistens. Tillsätt resten av dragonen och låt puttra några minuter. Allra sist rör du ner fraichen och smakar av. Eventuellt kan man behöva salta lite till.
Koka riset enligt anv. på förp.
SÅÅÅ GOTTT!
Chicken à la king är ju alltid jättegott att bjuda på! Finns recept i vanliga receptböcker!
Juniphè:
Låter smarrigt...
Kan inte riktigt föreställa mig hur dragon smakar. Tror du barn gillar det?
Tack för alla tips!
Fler?
Den typiska kryddan i bearnaisesås är Dragon.
Dragon luktar och smakar som lakrits!!! FAST i min gryta smakar det inte alls lakrits, bara supergott!!!! MUMS! *vattnas i munnen*
Coq au vin, är ju också supergott. Kanske finns i kokboken, men här är en länk ialla fall.
hem.passagen.se/erikpar/kyckling_coq_au_vin.htm
Min svärmor brukar göra dragonkyckling i ugnen och den är jättegod, men krånglig. Men, ALLA älskar det barn som vuxna!
En garanterad HIT!
Hej!
Jag hittade ett recept i början på veckan som var jättegott. Dett aär för 4 pers så det är ju bara att lägga på...
4 kycklingfiléer
2,5 dl creme fräsche
2 tsk curry
2 morötter
100 g färska champinjoner
1 purjolök
2,5 dl vatten
Skiva filéerna i mindre bitar. Fräs dem, salta och peppra och håll dem varma. Skiva morötterna i smala slantar. Skiva purjon tunt och dela champinjonerna i bitar. Fräs grönsakerna och strö på curryn. Häll i kycklingen och häll i vattnet. Låt det koka ihop i ca 10-15 minuter avsluta med att ha i creme fräischen, låt det bara värmas på. Servera med ris och en fräsch sallad.
Lycka till!
Minne
Jag har ett recept på kyckling i sås på kokosmjölk och Findus Thaiwok eller nåt sånt... limesaft ingår också, samt oystersås och curypasta. Den färdiga rätten är inte speciellt stark, men kokossmaken är tydlig, så det förutsätter att dina gäster gillar kokos. Hör av dig om du vill att jag ska skriva in det.
Eller vad sägs om Philipinsk kyckling??!!
Ca 5-6 personer
En grilla kyckling som rensas av till mindre bitar
5 dl creme fraiche
1 msk Dijonsenap
2 msk soya
2-4 msk krossad grönpeppar (ta gärna mer. det sätter mer smak)
1 msk smör
Blanda samman alla ingredienser i en ungsfast form
Låt gärna detta ligga och dra i några timmar
Ställ in ugn i 20 min på 200 grader.
Servera med ris och sallad.
Detta bli iaf morgondagens middag i denna lilla familj
kram
Detta är väldigt uppskattat av såväl vuxna som barn!!