• Anonym (syster)

Fel på hjärtklaffarna??? =( Hjälp!!!

Hej !

Idag ringde min syster och grät i telefonen.. tycker så synd om henne hon råkar ut för allt!!! Nu hade hon fått reda på att hon har ngt fel på hjärtklaffarna , remiss är skickad för ultraljud...hon är ju inte ens 40!!! Vi har hjärtfel i släkten osv.. men så tidigt...=( Nån som har liknande? eller känner ngn som har!! Man funderar ju är klart...hon ahr varit frusen en längre tid , nästan alltid blå om läpparna, höll på att svimma när hon fick massage..yrsel osv...inge roligt lider med henne... och är livrädd för att det ska hända mej själv också..
    Vad kan det vara ?
    Tack på förhand..

• Svar på tråden Fel på hjärtklaffarna??? =( Hjälp!!!
  • K Json

Fel på hjärtklaffarna är något som man idag kan op. Kardiogogerna här i sverige är jätte duktiga. Jag förstår att det känns jobbigt nu men jag tror att allt kommer ordna sig.

• Anonym (syster)

Tack för svaret =)

Jo jag läste lite om det på nätet..men ändå har man ju tusen frågor och funderar =(

Nån mer?

• Anonym

Jag har medfött hjärtfel, klaffel. Läkaren sa till mig att en del har fräknar, andra har det är felet. Det är nog inget allvarligt.

• Anonym (syster)

Ok! =) Det lät ju inte alltför läskigt då.. har du opererats?

• Anonym (syster)

Nån mer?

• Anonym (samma här)

Hej!

Jag är 25 år, har haft mitt klaffel i ca 10 år. Det är inget att oroa sig för. Jag går på ultraljud vart tredje år för att konstatera att felet inte har förändrats. (jag har inte opererats)

Förstår att ni är rädda, men klaffel är trots allt ganska vanliga, och den medicinska kunskapen om dem är god.

Det finns inte så mycket man kan göra själv för att hjälpa sitt klaffel, men man ska förstås försöka leva hälsosamt: motionera, äta rätt och inte röka.

Försök att inte oroa er, det blir nog bra ska ni se.

• Ronille M

Hej,

Min sambo har medfött klaffel. Har är 34 år och har opererats två gånger. Den sista gången då han var 28 blev läget akut och han fick en donerad klaff. Det fungerar väldigt bra och han lever som alla andra. Dock måste han byta ut klaffen om ca 20 år och då till en mekanisk.

Klaffel är relativt vanlig och precis som det har sagts här innan i tråden har läkarna oerhörd kunskap om just hjärtfel.

Det här kommer att ordna sig.

Kram

• Anonym (samma här)

Jag vill ännu tillägga en sak: det finns förstås olika sorters klaffel, vissa behöver opereras och andra inte.

Sen en annan sak: försök att inte läsa en massa på nätet om olika hjärtfel, man blir bara oroligare då och "förstorar upp" saken i fantasin.

• Ronille M

Hej,

Håller med ( anonym samma här ) försök att skaffa information av den behandlande läkaren och får reda på vad som gäller. Det finns otroligt många klaffel och olika grader. Det kan framstå som oerhört skrämmande att söka på nätet och se alla statisitk och fakta. Jag gjorde det misstaget då min sambo blev sjuk.

• Anonym (BMA)

Hej..

Jag jobbar på Klinsik Fysiologi där vi dagligen undersöker folks hjärta. Hjärtklaffs fel är ganska vanligt..
    Däremot beror det på vilken klaff och vilken sort klaffel det är..

Om felet är lindrigt och till och med måttlig gör man inte så mkt åt det.. man kanske får lite mediciner o sen avvaktar man och följer upp typ. varannat år.. skulle hon få symptom i form av svår andfåddhet, orkeslöshet, svår yrsel och börstsmärta så är det klokt att ta kontakt med nån läkare.. men annars kan hon leva som vanligt..

Jag vet att klaffel låter jätttteee allvarligt men det är som Ronille M skriver.. det finns olika grader och dom flesta kan åtgärdas (biologiskt/mekaniskt kalffprotes) och man kan leva normalt resten av livet..

• Anonym (syster)

Ok!! Tack så jättemkt för svaren!!!
    Ska visa henne vad ni skrivit med så kanske det känns lite bättre för henne med...=)Hon kommer hit snart!!!

• Ronille M

En bra tanke. Kontakta gärna mig om du undrar något som anhörig. Jag vet hur det är...

Kramar och lycka till!

• Anonym

Jag har inte opererats utan har gått på kontroller som någon annan här med har gjort för att se så det inte blivit större vilket det kan bli om det kommer in smutsigt blod i kroppen som jag förstod det.

• Ronille M

Hejsan, hur har det gått med din syster? Kram

• eisa

Som sagt, hjärtklaffsoperationer är rutin idag. Jag känner två människor som nyligen opererat sina hjärtklaffar och de mår prima

Svar på tråden Fel på hjärtklaffarna??? =( Hjälp!!!