• Prinsessan Zelda

Resa utomlands när man är sjukskriven???

Är inte sjukskriven men om jag skulle bli det längre fram i graviditeten, kan jag åka utomlands då?

Jag tänkte att om det blir som förr graviditeten och jag blir sjukskriven kanske man kunde åka utomlands och hälsa på släkt. Men får man det?

• Svar på tråden Resa utomlands när man är sjukskriven???
  • Birgitta2

Det är individuellt. Oftast är det när man rehabiliteras som reumatiker som detta kommer upp. Eller om man drabbas av vinterdepression osv. Jag tycker du skall prata med försäkringskassan, för de kan vara ganska jävliga ibland, om de inte fått reda på det innan.

• Klementa

Egentligen får man inte det vid sjukskrivning vad som gäller vid graviditet får du kolla med försäkringskassan. Tänk bara på att man för de flesta flygbolag inte får flyga senare delen av graviditeten.

• menu

ja visst får man åka utomlands OM man får tillåtelse från fk. Man måste ansöka i god tid (1-2 veckor innan) motivera varför och intyga att resan inte kan tänkas förvärra tillståndet. sedan får man beslut från fk. samma gäller tillfällig föräldrapenning mm.

däremot om du blir sjukskriven pgav grav så lär du ju inte få flyga för flygbolagen å knappast heller åka i väg för försäkringskassan, risken finns ju att läget förvärras å vad händer om du måste i bästa fall enbart besöka läkare utomlands om du inte fått resan godkäns av fk...?

• Prinsessan Zelda

ja men jag skulle i såna fall till usa, och de har ju läkare där. och jag skulle inte åka när det är dags för förlossning direkt. men jag bara undrade ändå.

• bubili

Jå, jag var sjukskriven min andra graviditet och reste utomlands två ggr utan någon som helst problem och utan att bett om tillåtelse.

• menu

man kan ju föda förtidigt eller få andra komplikationer så man inte får flyga hem, inte så ovanligt direkt. Naturligtvis finns det läkare å man föder barn på hela jorden, men kolla hur försäkringarna täcker då ni redan blivit sjukskrivna pgav graviditeten!!!

javisst så länge det inte händer nått så är det ju ok för fk, jag bara undrar hur ni tror försäkringskassan ställer sig till att ni åkt utan deras medgivande OM ni åker fast för det (någon anmäler, ni blir kvar i landet , de gör koll.. eller vad som hellst) det är bedrägeri... ni blir avstägda... å vad händer med mammapenningen sedan osv???
    Jag vet inte då jag alltid haft tillåtelse av fk att resa då så jag har inte behövt oroa mig.. men råder er verkligen att nänka igenom.

• Prinsessan Zelda

ja, om jag skulle bli sjukskriven och åka utomlands skulle jag ok det med fk först i alla fall.

Svar på tråden Resa utomlands när man är sjukskriven???