• 9799

Aftonklänning??

Vad är aftonklänning egentligen? När det står att herrar bär "suit and tie" och kvinnor bär eveningdress. Är det lång "gala" klänning eller är det en "vanlig" klänning? Är urdålig på dessa frågor och hoppas att någon av er alla kan hjälpa mig! HHJJÄÄLLPP!!

• Svar på tråden Aftonklänning??
  • MossaQ

är osäker på eveningdress, men afonklänning är en festklänning som är liten upptill och stor nedtill
    Dvs ett vackert liv med stor fotsid kjol.

Spånar: Suit and tie, är inte det kostym och slips, då bordet det vara "vanlig" klänning för kvinnorna, alt, coctailklänning Dvs rak kjol, kan oxå vara kortare. En snygg dräkt kan oxå funka i dag.

• 9799

Är suit en kavaj? Vad heter kostym? Heter inte det suit?

• Thursday

Alltså, jag är inte helt säker, men har googlat lite.

Suit and tie borde vara kostym för herrar (det verkar dock oftast inte heta så enligt Google :-P), men det rimmar dåligt med aftonklänning för damer.

Verkar vara lite hemstickad dresscode? Du kan inte ringa och fråga?

• Mrs Smith

Suit är ju kostym och tie är slip så jag skulle säga att mannen ska ha kostym och slips och kvinnan en finare klänning av typ coctail.

Man brukar inte ha aftonklänning (högtidsdräkt) till kostym, det ser ju bara konstigt ut.

• Mrs Smith

Dessutom tror jag inte att evening dress och aftonklänning är direkt synonyma i detta fall...

• 9799

Är det kanske så att aftonklänning hör ihop med smoking eller frack?
    Det är ett Italienskt rederi som ska ha festen. Så jag kan inte ringa och fråga.
    Tror ni att det är ungefär uppklädd klänning eller? Eller mer som typ cocktailklänning som går till knät??

• jättehemlig

Aftonklänning hör ihop med smoking, får inte gå nedanför ankeln då hör den till frack.

Eveningdress är en finare klänning, tänk en finare middag på en restaurang där herrarna har kostym och slips.

• 9799

Ok! Så en svart klänning av lite finare snitt borde funka?

Svar på tråden Aftonklänning??