• Nyfiken gul

Vad tjänar man som hästskötare????

Fått jobb på en ridskola som hästskötare o lite allt-i-allo...

Undrar nu vad man kan förvänta sig i lön på en sådan anställning?

Ska jobba deltid...

• Svar på tråden Vad tjänar man som hästskötare????
  • turia

Lön
    Begynnelselönen för hästskötare är cirka 13 900 kronor per månad och slutlönen cirka 16 000 kronor per månad. Ett lönetillägg mellan cirka 230 och 560 kronor per månad kan tillkomma. Det beror på vilken utbildning hästskötaren har. Dessutom tillkomer instruktörstillägg per lektionstimme för den som har sådana uppgifter. För den som är arbetsledare tillkommer ett tillägg om cirka 690 kronor per månad. Uppgifterna kommer från Svenska Kommunalarbetareförbundet och avser år 2004.

• Nyfiken gul

Aha..

Tackar för den snabba infon!!

• Upptagen

Är du utbildad hästskötare?

Tyvärr är inte lönerna överdrivet bra i denna branch... hur mycket ska du jobba?

Jag är utbildad på gymnasienivå till hästskötare, men har inte tagit hästskötarexamen, och till oss sa våran lärare i arbetsmiljö och yrkesliv att vi skulle begära minst 11000 i lön, så det är ju inte några höjdarsummor som du hör. Dessutom brukar lönerna ligga långt under detta ändå...

Men jag håller tummarna för att du får lön enligt det som Turia skrev.

• turia

får du inte rätt lön så är det bara att kontakta facket- för du är väl med i det??
    De ska se till ditt bästa o att du får rätt lön..

• Nyfiken gul

Halkade in på ett bananskal som skötare så jag är inte utbildad men kommer få utbildning på plats...

• Upptagen

turia: jag jobbar inte som hästskötare nu, så för mig är det inga problem.. Men gamla klasskompisar m.m tjänar inte så mycket som du uppgav... Sen är det svårt att få seriösa hästjobb eftersom det är så många småtjejer som "jobbar" gratis i stallarna. Och om man då vill lära sig något OCH tjäna pengar så är det nästan omöjligt.

Jag praktiserade i ett stall och då fick jag 2000 i månaden plus mat och husrum...

• turia

tussilago- va hemskt om det inte följs..då måste ju folk protestera..eller är tjejer bara glada för att de fått "drömyrket"??

• Upptagen

turia: Är rädd för att det är så... Man får jobba sig upp helt enkelt, börja med skitsummor och sen förhoppningsvis få bättre hästjobb sen när man har mer erfarenhet...

Svar på tråden Vad tjänar man som hästskötare????