Bilfråga
Vi funderar på att köpa en bil. Vi behöver få plats med två barn, annars har vi inga krav så. Vi vill gärna ha en billig och prisvärd bil. Någon som har ngt förslag?
Vi funderar på att köpa en bil. Vi behöver få plats med två barn, annars har vi inga krav så. Vi vill gärna ha en billig och prisvärd bil. Någon som har ngt förslag?
Vi har en Opel Astra kombi. Jag är mycket nöjd med den förutom att den inte har så mycket hästkrafter. Bensinsnål.
Vi har en WV passat combi 06a, gott om plats både bak o fram, stort bagageutrymme och en bil som e helt underbar att köra tyst o bekväm!
Vi har Bmw touring och tidigare Mercedes E klass kanske inte billiga men prisvärda tycker nog jag.
Ny eller begagnad. Billig är ett vitt begrepp som beror på dina referenser.
Så specifiera gärna så vi vet... Annars får du nog till slut svaret Volvo V70 -05, vilket inte jag tycker är en billig bil... Volvo V70 är ett såå svenskt val
(du har redan fått WV passat -06 som exempel som en billig bil... Vilket den är om du jämför med en Porsche kanske...)
Numera förekommer det ofta att det finns nya bilar kvar till försäljning av föregående års modell till väldigt rabatterade priser. Bl.a. säljer Renualt ut 2006 års modell av deras Megane i kombiversion mycket billigt. Och det är ju en helt ny bil, men alla garantier etc. Kan vara en bra idé till en riktig budgetbil.
Men om man köpr en riktigt gammal bil. Typ en volvo 855. Man köper den billigt. Visst den är inte av senaste modell, men de är vi inte så noggranna med. Att man köper till delar när den går sönder istället för att köpa en bil som kanske kostar en 150 000. Är det en bra "investering"? eller ska man hellre satsa på en lite nyare bil?
Köper man en så pass gammal bil som en Volvo 855, som ju slutade tillverkas för över 10 år sedan, så har den troligen många mil bakom sig, och kommer troligen kräva ganska omfattande liksom dyrbara reparationer för att hållas rullande. Tyvärr så är det ju också så att man idag ofta inte heller kan göra särskilt mycket själv, utan är hänvisad till en verkstad.
Det finns ett ordspråk som går "Ny bil = dyra räntor, Begagnad bil = dyra reparationer"
Med tanke på de låga räntor vi har idag, så skulle jag vilja påstå att det ofta är billigare att ha en ganska ny bil.
Tack! Men hur pass lätt är det att få billån? Måste man ha 10% i kontant insats innan man köper bilen?
Normalt krävs det 30% kontantinsats (eller inbytesbil). Vissa bilhandlare har väl börjat tumma på detta lite. På banken så ser man väl till hela er ekonomiska situation. Oftast är det ju lägre ränta hos bilhandlaren.
Sedan förekommer också hyreslösningar/privatleasing med en överenskommen hyresperiod, och sedan kan du köpa eller återlämna bilen.
okej, så det går att leasa en bil? Vad skulle det kosta i månaden tex?
Det skiljer sig väl mellan modell och modell. De erbjudanden jag har sett har varit mindre bilar, och då har det varit månadskostnader på runt 2 000 kr. Ofta förekommer det en första förhöjd hyra (motsvarande de 30% i ett billån).
Skillanden i praktiken mellan privatleasing och att köpa bilen direkt är att du får betala den efter tre år istället.
Jag är osäker på om alla bilhandlare erbjuder privatleasing.
tack! Jo men man vill ju gärna titta på lite alternativ.
Fast nu är det väl inte så att det är räntan på nybilslånet som är den stora utgiften när du köper en ny bil utan snarare värdeminskningen... Köper du en ny bil för 150.000 så får du kallt räkna med att den faller 30.000 i värde det första året....och ju dyrare bil desto större värdeminskning.
Exempel: Hade tidigare en Saab 9-5 2003:a automat, kombi, skinn mm. som jag köpte begagnad hos Saab för 150.000 kr för ett år sen. Nybilspriset för den med all utrustning var minst 300.000 kr när den var ny.....Jag tycker synd om första ägaren på den bilen Han kan inte ha fått mer än 120.000 kr när han bytte in den (eftersom bilhandlaren dessutom ska göra en vinst på bilen när dom säljer den)
Jo, det är väl därför man kanske nte ska köpa en splitterny bil kanske!
Olika märken/modeller rasar ju också olika mycket i värde. T.ex. Volvos kombibilar, VW Golf är ju kända för högt andrahandsvärde.
Pratade med pappa idag och han sa att om man köper en ford så får man mycket bil för pengarna.
Jag har köpt en 10 år gammal 945:a. Supernöjd. Visst den drar 1L/milen men jag får plats med barnvagn, barnstol och 3 passagerare som inte sitter för trångt. Sen är ju volvo känd som säker.
Lillbulan05,
Allt beror på skick på bilen kontra pris... Ford har från och till haft strul med service / verkstäder / och från och till har kvaliteten sviktat.
Din far är nog färgad av fords tidigare rykte...
Här kan du söka och se fakta om de bilarna du är intresserad av, du kan se bla hur de ligger till när det gäller besiktningsanmärkningar (bra ledtråd när du skall undersöka ett lockande objekt), krocktester, ungerfärligt pris...
begbilguiden.bilprovningen.se/
Har man flyt kan man hitta ett udda-märke som är välskött och i bra skick och iom att det är låg efterfrågan på udda märken får man ofta ett bra pris, men det är ju lite av en chansning...
okej, tack.. det var en kanon sida!