• giftgrodan

Hur ser man på sylt om den är för gammal?

Har en burk öppnad sylt i kylskåpet som har bäst föredatum 04102005, men det gäller förstås oöppnad burk. Den har vattnat sig lite, men jag ser inget mögel, och den luktar helt okej. Det borde väl vara okej att använda den?

• Svar på tråden Hur ser man på sylt om den är för gammal?
  • Nyfiken gul

gammal sylt brukar oftast mögla så smaka lite om den smakar okej...

• penapöna

Vattnar sig lite gör dem, rör om så ser det bättre ut. Har sylten möglat så ska den slängas, har den blivit gammal kan den bli som marmelad istället för sylt men är fortfarande god och användbar då.

• calcioaddict

Fnissar lite när jag läser tråden. Detta är en av anledningarna till att jag är FL-beroende!! Var kan man annars ställa såna här frågor och få pålitliga och snabba svar!!?? (Jag tittar ofta ner i mina burkar och slänger dem mot bättre vetande.)

• Upptagen

calcioaddict: Visst är det underbart!

• Nie

Vill bara tillägga att man inte alls behöver slänga sylt som har mögel i sig. Det är bara till att ta bort möglet och det kringliggande så kan man äta upp resten av sylten.

/nie

• Saucy

VA??? är du inte KLOK??? äta möglig sylt
    hahaha *skulle inte jag vilja*

• Gumlan

Håller med nie plocka bort möglet & ät

• Bonanza

Fast jag har fått lära mig på biologilektioner att mögel är en svamp, och att det finns osynliga mögeltrådar i hela sylten om det är mögel överst. Nu vet jag ju inte hur farligt det är att råka få i sig lite mögel men..

Dock var det rätt länge sen, så rönen om möglig sylt kanske har ändrats.

• Upptagen

Jag har också fått lära mig att det är mögel en ordentlig bit runt det man ser med ögat, men om man plockar bort det och ganska mycket runt så är det nog ingen större fara.

• Aiwendil

Samma med ost.
    Är det mögel på kanten så hjälper det inte att ta bort just den delen och sen tro att resten av osten är bra!
    FEL FEL FEL
    Det är mögel i HELA osten!

Sen kan man ju äta den ändå om man vill.
    Man dör inte för så gör min pappa och har gjort hela sitt liv

• Upptagen

hihi, min pappa säger att man blir frisk av att äta mögel, för det är ju så pencillin upptäcktes!

• Saucy

har hört att mögliga ostkanter kräver att man skär bort MINST 3-4 cm av osten...men jag slänger den iaf...
    penicillin eller ej!

• Gumlan

precis, mögel är pencilin inte blir man dålig av det...

• Serina

Penicillin är mögel (inte tvärt om), men det finns andra sorters mögel som är ganska ohälsosamma att äta. Visst är det så att svamp'trådarna' sprider ut sig på ett större område än vad man ser, men det är ändå bara svampfrukterna som man blir sjuk av. Alltså är det ingen större fara att ta bort en bit runt omkring och äta resten.

Fast jag slänger alltid möglig mat ändå.

• calcioaddict

Själv avstår jag nog, även om det är ofarligt. Jag skulle inte riktigt kunna bortse från det där luddiga som legat där och sett allmänt äckligt ut! Känslig, javisst!!

• Upptagen

nu menade ju inte jag allvarligt att man blir frisk av mögel...

• Upptagen

Gumlan: Bäst att säga det innan nån försöker..

Svar på tråden Hur ser man på sylt om den är för gammal?