• annhan

Ni som köpt nytt kök från IKEA - SE HIT!!!!!

Vi kikar runt bland olika köksleverantörer för att jämföra pris kontra vad man får för pengarna. Vi ska även kika på Ikea, de har ju snygga kök till vettiga priser.

Hur funkar det där dock, måste man rita upp sitt kök själv i det där köksinredningsprogrammet man kan ladda ner på hemsidan, eller finns köksdesigners som kan stå till tjänst med det på Ikea-varuhusen?

Andra köksleverantörer skissar ju upp köket efter ritningarna och kommer med förslag. Funkar det så även på Ikea?

Och sedan - vilket kök har Ni köpt, och hur mycket gick hela kalaset på i slutändan?

Vitvaror - köpte ni dem på Ikea eller separat?

Installation/montering - gjorde ni detta själva eller anlitade ni hantverkare? Vi kommer att anlita hantverkare för ändamålet...

Har ni bilder på ert kök som man kan få se? Inspiration är ju aldrig fel!

Vilket golv har ni till köket?

Och sist men inte minst: ÄR NI NÖJDA med ert IKEA-kök?

Tacksam för svar och kommentarer på mina frågor.

• Svar på tråden Ni som köpt nytt kök från IKEA - SE HIT!!!!!
  • Sunflower

Ja det finns köksdesigners på IKEA. Fördel om du har valt vilken typ av lucka och ev ritat upp ditt kök, mått osv innan du går dit.

Vi har ett Ikea-kök (bild i mitt galleri) och vi är jättenöjda. Nästa gång blir det också IKEA. Bra pris (tror att vi gav 35000 för bara köket). Sen köpte vi tyvärr en köksfläkt där också som vi är mindre nöjda med. Men det går ju lätt att byta ut.

• Teskedsmamman
    Hur funkar det där dock, måste man rita upp sitt kök själv i det där köksinredningsprogrammet man kan ladda ner på hemsidan, eller finns köksdesigners som kan stå till tjänst med det på Ikea-varuhusen?
    Japp, det finns folk på IKEA som hjälper er skissa om det är så

Andra köksleverantörer skissar ju upp köket efter ritningarna och kommer med förslag. Funkar det så även på Ikea?
    Jajemän!

Och sedan - vilket kök har Ni köpt, och hur mycket gick hela kalaset på i slutändan?
    Vi köpte faktum skåp och Ståt luckor, samt en massiv bokskiva och smått och gott, handtag bl a... vårt kök inkl golv gick på 8000 kr (exkl vitvaror)

Separat, men vi hade allt nytt utom spis och fläkt

Installation/montering - gjorde ni detta själva eller anlitade ni hantverkare?
    Vi gjorde det själva...

Här finns lite, har inte lagt in färdigbilder ännu
    www.teskedsmamma.se/index.php&task=view&id=122&Itemid=26

IKEAs Antikutseende

Absolut!!!!!!!!!
    Magdis med Totte 0402, Ian 0510 och Skrot i magen (v.15) BF - 070724
  • casca

Det enda vi inte har varit nöjda med är bänkskivan, limmet släppte och det började läcka in vatten i laminatet som bublade sig, men det var inga problem, det verkade som om de börjat anlita en annan leverantör som inte hade riktig koll och vi fick en ny utan vidare.

pris sådär en 60 000 med vitvaror och annat material för åtminstonde hälften.

några bilder
    hem.passagen.se/ymmij

Inget färdigt med tapet, men väl det viktiga.
    Trivs bättre med det nya än det fina orangea vi hade innan

• Sunflower

Ja just det, ska tillägga att vi inte köpte bänkskivan på IKEA. Den går bara precis till skåpskanten och inte utöver som vi ville ha. Så vi köpte den på Bauhaus istället. Kyl och frys köpte vi av en lokal vitvaruaffär och fick ett bra pris (Miele). Vi gjorde allt jobb själva (förutom tapetseringen och rörmokeri). Min man är elektriker, så han gjorde ju allt sånt själv.

• annhan

Tack för era svar!

Casca: Tyvärr fick jag inte upp bilderna på din hemsida!

Teskedsmamma: Ser fram emot färdig-bilder sedan!

Sunflower:  Jättefint kök! Vi kommer nog också att köpa bänkskiva och troligtvis också vitvaror separat. Bra att din man är elektriker och fixar den biten.Där kan vi få hjälp av svärfar, det känns bra. Men, montering gör vi inte själva.. vi saknar den tiden tyvärr.

• Sunflower
    annhan skrev 2007-01-29 20:17:57 följande:
    Tack för era svar!Casca: Tyvärr fick jag inte upp bilderna på din hemsida! Teskedsmamma: Ser fram emot färdig-bilder sedan! Sunflower:  Jättefint kök! Vi kommer nog också att köpa bänkskiva och troligtvis också vitvaror separat. Bra att din man är elektriker och fixar den biten.Där kan vi få hjälp av svärfar, det känns bra. Men, montering gör vi inte själva.. vi saknar den tiden tyvärr.
    Köp bra kvalité på spotlightsen (om ni ska ha under överskåpen). Min man byggde in dem i en "låda" så att det ser infällt ut i skåpen (utan att sticka ut). Kan ta en bild om du vill se...
  • Dundermamman
    Hur funkar det där dock, måste man rita upp sitt kök själv i det där köksinredningsprogrammet man kan ladda ner på hemsidan, eller finns köksdesigners som kan stå till tjänst med det på Ikea-varuhusen

Jag mätte och ritade mitt önskekök och sparade det på ikea-servern. Sedan var det bara att plocka fram det på köksavdelningen tillsammans med sitt lösenord!
    Vill man ha hjälp med hela planeringen måste man ta med alla mått: vägghöjd, takhöjd, fönster, dörrar, element mm.

Ja,de är jätteduktiga på att komma med smarta lösningar! Ni får se det färdigritade köket direkt i datorn. Har ni inte valt en specifik lucka, så får ni se köket i deras dator med olika luckor,bänkskivor och handtag.

Vi valde Nexus ek, med svart stenmönstrad laminatskiva och Tag handtag. Det kostade 27500:- (exl. vitvaror)

Separat! Vi köpte induktionshäll, inbyggnadsugn, inbyggnadsmicro, integrerad diskmaskin och kyl/frys från Cylinda & frihängande fläkt från Gorenje! Totalpriset på vitvarorna var 39,500:-.

Installation/montering - gjorde ni detta själva eller anlitade ni hantverkare?

Gjort allt själva!

Varsågod och ta en titt i galleriet Glad

Vi har ett 4-stavs ekparkettgolv.

Mycket nöjda, vi älskar vårt nya kökKyss
  • Redbit

Tänk bara på att om du gjort en första skiss i planeringsverktyget så MÅSTE det laddas upp till IKEAs site.
    Jag hade med mig skissen på en USB-sticka (naturligast i världen för mig som jobbar i databranchen) men en sån fick de absolut inte sätta in i datorerna där! Helknäppt och usel service tycker jag...

• Yrslan

Min kompis skulle köpa kök och valde Storsjö kök istället för IKEA. Det kostade inte så mycket mer och hennes stommar var monterade....

Svar på tråden Ni som köpt nytt kök från IKEA - SE HIT!!!!!