• Anne M

Har du svårt att tolka skriven text?

Jag tycker att det är svårt att tolka skriven text, att få in nyanser i vad skrivaren skriver, även om det är "sjuhundraelva" smilysar bakom.

Jag har även märkt att en del lätt misstolkar mig.

Hur är det för dig? Har du svårt att tolka skriven text?

• Svar på tråden Har du svårt att tolka skriven text?
  • Lyxmorsan

Nja, det beror på. Ibland är det svårt att förstår om det är allvarligt ment eller sarkastiskt.
    Oftast tycker jag dock det går bra att tolka. Lite beroende på ämnet väl också.
    Däremot har jag svårt att förstå talat språk, nåt fel i hjärnan som gör det svårt för mig att hänga med så jag föredrar ju skrivet språk, men gärna samtidigt som jag ser den som skriver.

//mammisBJ *m döttrarna 03+06 och ängeln 93 *nysvensk västkustbo*
  • isisisis

Jag har svårt att tolka matematisk text,eller förstå vad vissa frågorna innebär i vissa läroböcker.
    Ibland kan jag läsa frågan 4 ggr,men jag fattar inte vad det är de vill ha svar på.
    Tycker de formulerar sig så konstigt.
    När jag sen hör en fråga som lyder :
    Sven är 63 år.Hans syster är hälften så gammal som Sven,Svens bror är lika gammal som Svens farbror som är dubbels så gammal som hans syster...hur gammal är taxen typ........

• Dino78

Får väl säga att det händer. Men detberor på hur trött jag är. Och hur skribenten i fråga uttrycker sig.

DIF i själ och hjärta
  • isisisis

Min egen formulering vart ju lite halvknepig! haha!
    Slutet ska då vara......
    ja då blir jag nollställd.

• Disan

OJ, det här var ett bra inlägg! Har alltid oroat mig för att de som läser mina texter inte skall fatta när det är ironi, när man är bitter, tokig, glad etc.. även med smilgubbar! Jag tror inte att jag brukar ha fel, men...

• AnneSophie

Det beror helt på hur skribenten uttrycker sig.
    Är det fjortisspråk utan varken kommatecken, punkter, rad- och styckebrytningar och där var och vartannat ord är en förkortning eller bara helt fel så har jag absolut svårigheter att tolka texten ja. Normalt har jag lätt för att tolka text.

Om man väntar tillräckligt länge så får allt en mening.
  • vagabond77

Jag antar att ts syftar på att det är lätt att tolka saker olika när det är skrivet. Det är ju för att man kan inte höra betonigar etc. samma mening kan betyda helt olika saker, beroende på hur man betonar t.e.x:

I MORGON ska vi åka till farmor!
    I morgon SKA vi åka till farmor!
    I morgon ska VI åka till farmor!
    I morgon ska vi ÅKA till farmor!
    I morgon ska vi åka TILL FARMOR!

Dvs. Betoning vägs inte in vid textskrivning och det gör det svårtolkat ibland.

• Mamma Jessis

Ja herregud.... Visst sker det att man misstolkar så det smäller om det.... Det spelar ingen roll hur många mailinglistor och forum man är med på och hur många olika skribenter man möter på.... Man misstolkar iaf då och då....

Svar på tråden Har du svårt att tolka skriven text?