• EBK

Opastöriserad juice...

Visst är det väl inte vara skadligt att dricka opastöriserad fruktjuice? Det var en kompis som skrek i panik när jag satt och drack Brämhults juice, för att den är opastöriserad... Jag tycker att det låter konstigt om man inte kan dricka sådan juice, eller är det jag som har fel?

• Svar på tråden Opastöriserad juice...
  • Tindra

Det hoppas jag verkligen inte att det är, för jag har druckit massor av deras juice på sistone...........

• Alexa

Satt för en stund sen å tänkte precis samma sak... Men jag drack upp hela i vilket fall.

Kan ju dö för clementinjuicen... Sååå himla god!!

Jag tänker i alla fall fortsätta dricka den. Kan ju inte vara farligt.

• liten

Det är inte farligt! Det är mejeriprodukter som ska pastöriseras: för att få bort listeriabakterien. Men fruktjuice har inga sånna bakterier. Drick och njut.

• Tigris

Ehhh, vill inte vara någon som förstör nu men opastöriserad juice kan innehålla andra skadliga bakterier. För ungefär 1 år sedan gick ett program på Discovery om folk i USA som druckit opastöriserad juice där utgången var tragisk...bara så ni vet...

• Erika

Jag har också hört negativt om brämhults juicer vid graviditet

• Lilo

Oj oj.. jag har oxå druckit den.. fast jag lever ju fortfarande...
    Ska inte dricka mer av den iallfall...

• EBK

Tigris & Erika
    Vad är det för tragisk utgång då? Och vad för negativt har du hört om juicen?

• Lilla Linnéa

Jag hann dricka brämhults juicer några gånger förra gången jag var gravid innan jag såg att dom är opastöriserade. Då drack jag inget mer eftersom jag ej visste om det var farligt eller ej.

Men min lilla tjej är som hon ska i allafall.

Men jag avstår helt från opastöriserade juicer denna gången.

• Skånetjej

Jag har också druckit den... den är ju supergod & nyttigare än andra juicer.... Kan inte tänka mig att det skulle vara farligt... Då skulle det ju vara farligt att äta frukt också eftersom det är det som pressas & inget ytterliggare läggs till....

• Tigris

Det som det handlade om på Discovery var att att bakterier kommit med i processen när de gjorde juicen. Tyvärr var det några barn som omkom. Tror dock inte att det var några vuxna som omkom (kommer inte ihåg). Vet bara att jag lade det på minnet eftersom jag drack det så mycket och jag ville vara rädd om mig (o bebben) när jag blev gravid.

• F l i s a n

Det borde väl stå på flaskan eller någon upplysning nånstans om det skulle vara skadligt att dricka den när man är gravid? Jag drack clementin juicen i går så jag gick direkt och kollade på flaskan och det står ingenting... på energi drycker står det ju en varning.

• Coz

Att det kan hända något i tillverkningen, typ skadliga bakterier kan ju hända med vilken produkt som helst, närsomhelst. Klart det är skadligt att inta just en sådan produkt om det skulle hända. Men detta som hände juicen i Usa, var alltså en "olycka under tillverkningen" vad jag förstår? Det betyder väl att det inte är farligt att dricka denna typ av juice nu? Eller har jag missuppfattat detta helt?

• Tigris

Jag tror det är upp till var och en vad man vill göra. Jag har bestämt mig för att vara försiktig.

• Anna B

Det står ju knappast varningstexter för gravida på allt man inte bör äta. Jag skulle inte tolka det som att det är helt ofarligt. Ring Brämhults och fråga!

• lollobollo

Om det skulle vara farligt att dricka opastöriserad juice så skulle det vara farligt att äta frukt... Visst, det kan komma bakterier i juicen under tillverkningsprocessen - men det kan det med ALLA livsmedelsprodukter! Dvs då skulle man inte kunna äta någonting som var industriellt producerat... Så drick om du tycker den är god - är jättenyttig dessutom med massor av vitaminer :)

• Bolla

Hej...Vill bara lägga till debatten att i vissa länder är det till och med bra att dricka ett glas vin om dagen när du är gravid. Olika saker är farliga i olika länder. Lita på er intuition! Man mår ju inte bra av att gå och orora sig hela 40 veckor heller...

• Miss Daisy

Det som hände i USA var att juicen innehöll ecoli bakteria pga att den var opastöriserad. Flera barn blev sjuka och ett dog. Vill inte skrämma nån men jag tror att opastöriserad juice kan vara lika illa som opastöriserad ost och mjölk. Risken är ju inte så stor men det finns trots allt. Jag dricker inte det.

• Kelite

Vi pastöriserar inte den färskpressade juicen utan kyler den till 0 C direkt efter pressningen. Det gör att inga smak- eller näringsämnen går förlorade. Inom några timmar efter pressning levereras juicen till butikernas kyldiskar.

Eftersom den är fryst är det HELT OK att dricka denna juice!

• Anderssonskan

Keltie!
    Enligt råd jag läst så dödar inte frysgrader bakterier! Läste det på babynätet om mat råd!

Svar på tråden Opastöriserad juice...