• Mist

Jätte grönt bajs!!

Hej hej!

Jag har en liten son på 2 ½ månad och för några dagar sen har han bajsat riktigt grönt. Han är glad och äter med 3-4 timmars mellanrum det kan bli upp till 5 timmar på natten.
    Jag helammar och har gjort det hela tiden utan ersättning nån gång.

Bajset är lite trögt, och är nästan lika grönt som vår julgran (!)

Har han näringsbrist? eller varför är det såå grönt??

• Svar på tråden Jätte grönt bajs!!
  • Tussens mamma

jag har hört att det kan bli så när de är förkylda. obs! detta har jag bara hört.

• Pyris

Har också hört att bajset kan bli grönt när dom inte får i sig den feta mjölken...

E inte riktigt säkert. Kan vara tvärtom också...

• Vilmagbg

Bajset blir grönt när det går för snabbt genom tarmen. Det oftast på att bebisen sugit förkort tid på bröstet och på så sätt inte fått i sig den sista mjölken som är fetast.

• mimmipigg

Grönt bajs betyder "snabb tarmpassage" - tarmen hinner inte suga upp gallsaften som är grön.
    Jag frågade läkaren om detta och hon sa att det kan bli så om dom äter väldigt mycket eller ofta och att det inte är något farligt och att det brukar gå över. Min dotter bajsar grönt till och från.

• Sacha

Jag frågade också, det är galla som färgar grönt.

• kattis81

det har Natasia också gjort en gång, riktigt äpplegrönt va det! skumt, skönt att höra hon inte va den enda..

• Norea

Jag ammar inte och Emil brukar ha grönt bajs ungefär varannan dag. Inget farligt sa de på bvc.

• Mist

Åh!
    Tack tack tack!
    Nu behöver jag inte va så orolig.
    Tänkte ringa bvc på måndag å se om vi kunde väga å mäta honom, så vi vet att han får i sig ordentligt iallafall!!
    Kram på er å ha en jätte trevlig 4:e Advent!

//bella å Ludde

• Anni

Och jag har hört att det blir grönt när kroppen inte klarar av att bryta ner all laktos då det går snabbt genom tarmen ....
    Laktos eller galla är ju inte så viktigt utan att det är helt normalt och de flesta bebbar bajsar grönt någon gång.

• Frejja

hmm, min sons bajs är nästan alltid grönt. Borde jag oroa mig nu eller? Och då menar jag verkligen alltid....grönt, chitfärgat, brun/grönt. Lite olika, men det går mer åt grönt än det gula han bajsade när jag ammade. Han får ersättning, gröt och pure´. Ammade honom bara i 8 veckor, sedan började jag med ersättning. Han är nu 5 månader gammal.

• Pyris

Bajset blir grönt när man börjar med ersättning...

• Blue

Tova bajasade grönt (alla nyanser) under flera veckor när hon var i den åldern. Precis som flera andra säger här, så beror det på att maten passerar för fort genom tarmen. Tova hade även kolik då hon bajsade grönt, så vi tror att hennes tarm var lite omogen. Jag ammade under hela tiden hon bajsade grönt. Hon fick dock i sig alldeles tillräckligt med mat för hon gick upp i vikt väldigt bra. När hon började få lite ersättning och smakportioner blev färgen mer normal igen.

• Peppa

Vår son bajsrar bara var 3:e - 5:e dag. Idag hade det gått 5 dagar sedan sisst och nu var det grönt. Så snabb passage vet jag inte om jag vill kalla det....

Svar på tråden Jätte grönt bajs!!