Recept på Kola
Någon som har något smarrigt recept på kola kanske?
Någon som har något smarrigt recept på kola kanske?
kola godis???
isåfall har jag ett kanon gott...
50 gram margarin/smör
2 dl socker
1 dl ljus sirap
2-3 msk kakao
blanda allt väll.... ska vara helt blandat inga klumpar.... Sen kokar man upp smeten... du får röra om tills det kokkar... sen får du INTE röra (då blir det "förstört"
Låt koka i 6-7 min.
häll seda ut på typ sörgåspapper/bakpapper o låt svalna...
skär bitar med en lätt oljad kniv...
mmmums
*mums* det blev jättegott juh tack så mycket
vassego
älskar detta kola recept... gör dom minst 2 ggr i veckan!!! onsdagar o lördagar!!!
oj,vad jag blev sugen
Skall gå och göra kola direkt.
Återkommer om jag har lyckats.
Duva
å vad kul Duva!!!!
sååå får du med smaka dessa underbar Kola bitarna!!!!
Hurdan blir konsistensen? Kletar det fast i tänderna? Äh, bäst jag går och äter lunch nu... *hungrig*
den blir kletig o fast... asså som Kola fast den fastar inte i tänderna... (om man gör rätt)
Hur går det???
Vart det bra Duva???
Underbar kola!!!!!
*MUMS* trodde först att du var ute o cyklade när du skrev att man inte fick röra... men jag bestämde mig för o lägga min misstanke åt sidan o pröva... o OOOOO så gott!!!!
(jag brukar göra en annan kola men den bränner alltid fast närman inte rör, därav min misstanke! inget personligt mot dig *ler*)
kram o tack!
hehe vassego!!! Visst e den goood... mmmm man kanske ska strunta i ons-lördags regeln... hehe
flyttar upp så andra får ta del av detta suppper goda recept
Jag har ett jättegott recept på microkola som är snabb att göra! receptet är samma som hannas mammas recept, alltså:
50 gram margarin/smör
2 dl socker
1 dl ljus sirap
2-3 msk kakao
Sätt alla ingredienser i en värmetålig bunke, blanda inte, sätt i micron i ca 1 minut (tills smöret smällt) ta ut och rör ihop smeten, sätt in i micron och kör i 2 minuter till men se till så att det inte kokar över! Sätt ett bakplåtspapper på en bricka eller liknande och häll ut smeten. ställ in i frysen och låt det stelna. sedan är det bara att ta ut och bryta bitar när man blir sugen! Supersmaskit!
Man kan även smälta blockchoklad och hälla över om man känner för det, det har jag aldrig provat själv men det ska visst vara gott det med! Kom ihåg att förvara kolan i frysen annars är den för kladdig att hanskas med, godast är den lite halvtinad men då behöver man en kniv att skära bitar med!
ååå vad gott å snabbt det blev i micron...
Tack för tippset...
*MUMS* självklart så gjorde jag kolan en gång till *L*