• Sofia75

Hur tillaga blodpudding?

Har köpt hem blodpudding till sonen för första gången och nu slår det mig att jag inte har en aning om hur den ska tillagas? Steker man den eller kan jag köra den i mikron? Har aldrig i hela mitt liv tillagat blodpudding! Snälla hjälp mig

• Svar på tråden Hur tillaga blodpudding?
  • Fr1dlyst

Skär blodpuddingen i lagom tjocka skivor och stek dem i smör tills de är varma och genomstekta. Servera med potatis, eller pölsa och lingon! mums!

• DecemberLove

Steker den ca 2-3 min per sida max! Snabbt och smidigt

• Kajee

När min dotter behövde få i sig mer kalorier (för att slutta amma på natten stup i kvarten) så kokade jag den i grädde...

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Sencha

Normalt sett skivar man den och steker. Servera med lingonsylt. Vi steker dessutom ofta bacon till samt gör en vitkålssallad eller liknande.

Till små barn har jag hört att man kan tillaga blodpuddingen i vattenbad i mikro. Aldrig testat det, dock.

• Sofia75

Tusen tack för era svar..... Får se vad han tycker om det nu då

• DecemberLove

Ja lingonsylt och riven vitkål !

• litenkaka

Glöm inte apelsin juice till, c-vitaminerna hjälper kroppen att ta upp det nyttiga järnet bättre! (eller så var det tvärt om, det ena hjälper iallafall det andra!)

Vi steker blodpuddingen ganska hårt, serverar med knaperstekt bacon och lingonsylt. Sambon vill även ha stekt ägg till.
    Mamma åt alltid blodpudding med sirap men det tycker jag är för sött.

• Cissi1976

Gubben min kör dom i brödrosten! Inte nu, men när han var ungkarl!!
    Jag skulle däremot inte göra så utan steka dom!

Svar på tråden Hur tillaga blodpudding?