• lero

vägra varma kläder

jag är lite fundersam på vart våra barn är på väg nu för tiden.......ungar mellan 9-12 år som VÄGRAR ta på sig varma kläder!
    Är det minus 18 grader ute så ska man ha på termobyxor och halsduk mm....men nu för tiden så säger ju alla ungar att "ingen annan har ju på sig det"

Kan det verkligen stämma??????
    Låter alla föräldrar sina barn gå och frysa bara för att man inte vågar ta en diskussion med sina ungar??????
    Nu ser man barn gå klädda i tajta jeans,utan mössa i den åldern,och jag häpnar varje gång!

Hur har NI det hemma med varma vinterkläder när det är kallt ute?

• Svar på tråden vägra varma kläder
  • MonicaH

Jag hade tvingat på Ebba kläder. Det är ju föräldrar som bestämmer . Ja det ska kasnke vara snyggt o inte varmt i tonåren
    Annars är de vi som börjar bli tanter

• Blue Dragon

Nu är inte mina barn så gamla ännu men det är väldigt mkt tjafs redan nu märker jag. Det ska bara vara jacka på och skor. Jag står på mig att när det är kallt ute så ska det vara varma vinterkläder på. När dom blir så stor som dina så hoppas jag att dom lärt sig men annars så får jag tjafsa med dom.

Så stå på dig!

Tre goa flickor finns här hos mig nu.
  • Rulltrappa

när jag var 9-12 hade jag inga termobyxor eller långkalsonger på vintern, fast här blir det sällan kallare än -12. däremot hade nog morsan vägrat att släppa ut mig utan mössa eller panband.

• Nyfiken gul

har också sett fenomenet o täntke just skriva en tråd om samma sak!

Det är -15 grader o halvmeter snö... ändå ser man unga flickor komma gåendes i tunna sommarskor, såna här prassliga joggingbyxor, stringtrosor och oknäppt tunn vindjacka och varken vantar eller mössa... o sen står dom vid busshållsplatsen och får blåa läppar o huttrar så dom gråter...

jag har enorma diskussioner med vår 12-åring hemma om det här.... även om det så är snöstorm ute så har hon ändå inga strumpbyxor under jeansen o en kort sketen jacka som knappt täcker bröstvårtorna...
    och självklart tunna och halkiga sommarskor - o ibland går hon till o med barfota i skorna!!

vårt problem här beror på att det inte är någon ordning hemma hos mamman för dottern.. där köper inte mamman några kläder alls knappt och när det väl köps kläder blir det oerhört opraktiska kläder...
    Strumpbyxor har vi skickat med säkert 8 par av - men dom syns aldrig något mer o dottern säger att hon inte vet var dom är... när hon tar av sig dom för tvättkorgen så kommer dom aldrig mer tillbaka... (att det är en lat mamma som aldrig viker ihop kläderna o lägger tillbaka tvätten det vet vi - men nånstans måste ju ändå dottern frysa o undra vart kläderna är.. )

• Joja

Jag tycker att man kräva att barnen har ändamålsenliga kläder på sig, det är ju mer för deras skull. Tycker att man skall stå på sig.

• född med tur

Det är svårt med mode och äldre barn. Vad kan man göra egentligen? Min 10 åring tar själv på sig termobyxor, mössa och vantar när det är kallt. Hon hatar att frysa. Men om ett par år har jag svårt att tro att hon gör det. Själv kan jag erkänna att jag aldrig använt mössa sedan jag började klä på mig själv. Luva går bra, men mössa... Nä, obekvämt är det, för varm blir jag (och så ser jag inte klok ut )

• Empoli

Det borde väl inte gå mode i vad man har för ytterkläder, är det kallt så man behöver vinterklädr så får de väl sätta på sig det, likadant om det regnar så får man väl sätta på sig regnkläder.

• 4barnsMom

Mina må vara fryslortar då Och det gillar jag, de får klä sig efter väder och så gör alla på skolan med De är 10,8 o 7år..

Stolt Mamma till Samuel 22/7-97 Elin 24/2-00 Elias 3/3 -06 Mina hjärtegull
  • Oona

Här kämpar vi med att få 11-åringen att stänga jacka..!

• Jano

ja, oj vad jag bråkat med min 12 åring om just kläd problemet... nu är han lite frusen av sig så mössa vill han gärna ha men täckbyxor?? halsduk?? nej, varje dag så kommer han hem med öppen jacka, inga täckbyxor eller långkallingar och ok... jag känner att jag hellre tar viktigare konflikter än detta om kläderna men för hans skull, det måste ju vara kallt?

Nå, jag fortsätter att köpa varma kläder åt honom fast de har en tendens att gömmas undan.

Svar på tråden vägra varma kläder