• Astrid Anna

häck?

Hej alla trädgårdsälskare! Den första april flyttar vi in i ett nytt parhus. Så det är bara att börja anlägga en trädgård med en gång. Är det ngn som har bra tips på en bra häck? Gärna lövhäck som växer relativt fort. Det är ett område med STOR insyn där grannen bor SÅ nära! Ngr andra bra tips vi ska tänka på när vi anlägger en ny trädgård?

• Svar på tråden häck?
  • ALJO

Avenbok tyker jag att ni skall ha, den växer väl sådär fort, men kan bli så hög som man vill, klippas tät, och skyddar mot insyn även på vintern.
    Börja med att plantera det som tar lång tid, tänk tak, väggar och golv, och sedan kommer pyntet. Och börja inte överallt på en gång.

• isisisis

Liguster tycker jag är den bästa häcken.
    Tät,billig och snabbväxande.
    (trädgårdsmästare)

• virre27

poppel häck, det är en snabb växande häck. ett himla slit att få den att inte växa för fort. billiga plantor och du kan få mängder om du bryter av kvistar och stoppar dessa i vatten hink ett par veckor som i sin tur får rötter. När det gäller häckar ska du se upp med att vissa av sorterna brer ut sej på bredden och när man klipper dessa skott med gräsklipparen blir de sylvassa för fötterna. Poppel brer inte ut sej på det sättet utan växer från en huvudstam rätt upp. Syren häck är omööjlig att få bort om du ångrar dej i framtiden med häck, men både fin och blom villig. lycka till

• zynk
    Avenbok! Beror lite på hur lång sträcka det gäller men är det inte så långt kan man köpa krukodlade av olika höjd upp till "färdig häck" (dyrt ja visst). Jag platerade 120cm krukodlade i sept 2005. Har nu klippt dem då de nått en höjd av ca 15ocm. De har växt bra o nu hoppas lär de bli täta på bredden också. Härligt ljusgröna blad.

Snart ska min se ut så här!
  • VIXIE

Häggmispel ,den sorten som heter Amalanchier spicata, snabbväxande ,blommar med små vita blommor sen får den en jättevacker höstfärg med.

Bättre lite skit i hörnerna än ett rent helvete...
Svar på tråden häck?