• Nellie Jonathan

Äggvita i urinen?

Var hos mvc idag på vanligt besök där de tog alla vanliga prover. På mitt urin visade det sig vara 1 i äggvita nåt som kan leda till havandeskapsförgiftning om man har det senare i graviditeten? Nån som haft det problem? Jag är i vecka 19, bör jag oroa mig?

• Svar på tråden Äggvita i urinen?
  • Mizzz

Nej,
    det kan inte leda till havandeskapsförgiftning, det är ett SYMPTOM på havanskeskapsförgifning. Men så länge ditt blodtryck ser bra ut så ska du nog inte oroa dig, se bara till att de tar alla tester på dig så de har koll.

Lycka till!

Jag har en liten pojke i magen
  • Mam05

Jag hade socker i urinen varje gång jag var på mvc så hon kollade alltid även blodet men det visade aldrig förjhöjda värden... men ja ja jag vet att detta handlade om äggvita och det inte är samma sak såklart. Ring mvc och fråga ordentligt så du slipper oroa dig!

• TvåTrollsMamma

jag har haft precis som dig älskade nellie, och ibland var det ingen äggvita i urinen och i bland har jag haft 1 i äggvita. Och det har varit så till och från sen v24. Men jag har inte åkt på havandeskaps förgiftning går in i v37 i morgon.

• Paulye

jag var på söder i söndags, jag hade 3 i äggvita och fick antibiotiker, men jag har spytt så mycket att jag håller inte in tabletterna så jag måste vänta typ en dag till och höra av mig igen. Jag är i v9. Men läkaren sa inget om havandeskapförgifting.

• Mizzz
    ChokladRosen skrev 2007-01-30 11:43:45 följande:
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.aspLillisen,, det kan VISST leda till havandeskapsförgiftning...
    Tala om för mig exakt var du hittar att man kan få havandeskapsförgiftning för att man har äggvita i urinet!?
    Du kan få äggvita i urinet om du har havandeskapsförgiftning, inte havandeskapsförgiftning för att du har äggvita i urinet. Precis som det står i din länk: ""Sjukdomen kännetecknas av att man får högt blodtryck och protein, äggvita, i urinen."
    Om du läser vidare på dina sidor så ser du oxå att man inte vet varför man får det (bara att det finns vissa riskgrupper, inget om äggvita), så hur kan du veta att man får det av äggvita i urinet när ingen annan vet det?
  • ChokladRosen

Lillisen,, kolla å läsa länkarna som jag har länkat i mina inlägg ..

Länk ETT,,Står det överst.

www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp

**Högt blodtryck och protein i urinen
    När man är gravid kan man drabbas av havandeskapsförgiftning, så kallad preeklampsi. Sjukdomen kännetecknas av att man får högt blodtryck och protein, äggvita, i urinen**

/////////////////////////////////////////////////

I länk TVÅ står det,,

www.vardguiden.se/Article.asp

**Symtom
    Högt blodtryck och äggvita i urinen är tydliga symtom på havandeskapsförgiftning.**

/////////////////////////////////////

Länk TRE stå det,,

www.niomanader.se/content.asp

**Symptom på havandeskapsförgiftning
    Typiska symptom vid havandeskapsförgiftningar är högt blodtryck, äggvita i urinen, svullna händer och fötter, en snabb viktökning och kanske också svullet ansikte. Äggvita i urinen är ett tecken på att njurarna är påverkade.**

Alltså så har man äggvita i urinen så kan det vara ett tecken på havandeskapsförgiftning. MEN det behöver inte vara så. MÅNGA har förhöjda världen av äggvita i urinen då dom är gravida.
    MEN det är INGET som ska nonchaleras.

• Mizzz
    ChokladRosen skrev 2007-01-31 08:43:24 följande:
    Lillisen,, kolla å läsa länkarna som jag har länkat i mina inlägg..Länk ETT,,Står det överst.www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp**Högt blodtryck och protein i urinenNär man är gravid kan man drabbas av havandeskapsförgiftning, så kallad preeklampsi. Sjukdomen kännetecknas av att man får högt blodtryck och protein, äggvita, i urinen**/////////////////////////////////////////////////I länk TVÅ står det,,www.vardguiden.se/Article.asp**Symtom Högt blodtryck och äggvita i urinen är tydliga symtom på havandeskapsförgiftning.**/////////////////////////////////////Länk TRE stå det,,www.niomanader.se/content.asp**Symptom på havandeskapsförgiftningTypiska symptom vid havandeskapsförgiftningar är högt blodtryck, äggvita i urinen, svullna händer och fötter, en snabb viktökning och kanske också svullet ansikte. Äggvita i urinen är ett tecken på att njurarna är påverkade.**Alltså så har man äggvita i urinen så kan det vara ett tecken på havandeskapsförgiftning. MEN det behöver inte vara så. MÅNGA har förhöjda världen av äggvita i urinen då dom är gravida.MEN det är INGET som ska nonchaleras.
    Ja, precis... Det står att man får äggvita när man har havandeskapsförgiftning! INTE att man får havandeskapsförgiftning av äggvita!!

"Sjukdomen kännetecknas av att man får högt blodtryck och protein, äggvita, i urinen"

"Högt blodtryck och äggvita i urinen är tydliga symtom på havandeskapsförgiftning."

"Symptom på havandeskapsförgiftning
    Typiska symptom vid havandeskapsförgiftningar är högt blodtryck, äggvita i urinen, svullna händer och fötter, en snabb viktökning och kanske också svullet ansikte. Äggvita i urinen är ett tecken på att njurarna är påverkade."

Symptom får man när man har sjukdomen, symptom är inte desamma som att sjukdomen har orsakats av det!
  • Mizzz

Där med mitt påstående som jag sa först:

Man får inte havandeskapsförgiftning av äggvita, utan det är ett tecken på att man redan har det! (dock kan äggvita så klart vara av helt andra orsaker, bara så TS inte blir orolig nu )

• Maggis

Har en arbetskamrat (läkare) som säger att kvinnor ofta har spår av äggvita i urin. Detta eftersom vi inte har någon "ren" passage från urinrörsmynningen. Alltså fastnar det lätt lite "smuts" i urin som kan visa sig som en 1+ på urinstickan. Oavsett om man är gravid eller ej. Så jag hade inte oroat ihjäl mig, särskilt inte om du mår bra och andra värden ligger fint.

//Maggis
Svar på tråden Äggvita i urinen?