• Anna701

Olja in ekbord?

Hej Hopp! Det har blivit några fula fettfläckar på vårt ekbord. Någon som har ett tips på hur man bäst får bort dem? Måste man slipa och olja om hela bordet? Eller går det att bara lägga på olja? Eller finns det något annat dunder knep? Tack!!

• Svar på tråden Olja in ekbord?
  • Clio

Jag skulle sandpappra lite på fläckarna sen olja om hela bordet. Det går ju faktiskt rätt fort. Ta bara och häll ut lite olja och stryk med en bomullstrasa över bordet, det gör jag och det blir jättebra.

• Flurr

Vi fick med en svamp som ena sidan var ungefär som ett sandpapper när vi köpte vårt bord.Den skulle man ta på ev fläckar innan man oljade in bordet.Tänk på att välja ett väldigt fint sandpapper bara.Annars finns en sån svamp att köpa på tex mio.

• Dad

Ett par tips ang. oljade möbler:
    Sandpappra med fint sandpapper typ 240 eller finare på fläckar.
    Olja in med hjälp av en köks-skrubbsvamp med grönt på (typ scotch brite) så får man bort de fina små träflisorna som ibland reser sig och gör att ytan känns sträv. Jämnt lager olja över hela ytan.
    Använd Vax-olja så gör det inget om man spiller rödvin, det hamnar ovanpå vax-ytan.
    Eftertorka efter att ni låtit det sjunka in ordentligt.
    Sen ser det fint ut länge!
    Ställ inte varma te-koppar direkt på bordet, det blir ljusa ringar.
    PS. Blöt in "oljningsverktygen" med ordentligt med vatten och knyt en plastpåse runt så självtänder det inte! DS.

• Anna701

Tack för svaren. Jag tror att vi fick med olja när vi köpte bordet, frågan är bara var vi lagt den...Fundersam 

• Clio

finns att köpa på typ mio annars

Svar på tråden Olja in ekbord?