Gran canaria med 7-månaders - tips från vår resa
Hej! Innan vi reste till Gran canaria så ställde jag massa frågor här men hade svårt att få svar. Nu tänkte jag ge lite information från vår resa! Vi bodde i Las Palmas på ett vanligt hotell av enklare slag.
-Det kostade 300:- för Vilhelm totalt (vi åkte med Ving). På planet fick han fruktpuré, banan, yoghurt, vatten m.m. utan att vi hade beställt någonting. Flygresan gick bra, vi hade STOR nytta av vår bärsele (Ergo). Vi tog med oss vår vanliga stora vagn med hårdlift och allt, rekommenderas inte om du är mycket rädd om vagnen. Vi tog också med IKEA-stolen "Antilop" eftersom vi bodde på ett hotell utan barnstol. Vilhelm fick inte ha med sig egen vikt, men däremot barnutrustning typ barnvagn och barnstol.
-Blöjor kostade inte mer än i Sverige på en vanlig affär (Hiperdino). Vi köpte ett spanskt märke, "Panjales", de var precis lika bra som andra blöjor.
-Barnmat köpte vi på apotek och i den vanliga affären. Vilhelm åt med god aptit. Gröt hade vi med från Sverige.
-På dagarna använde vi oftast bärsele, men på stranden och på kvällarna var barnvagnen och liften perfekta att ha. Vi gick ut och åt efter det att Ville somnat.
-Att hyra bil var jättebilligt, 33 euro per dag inkl allt och bensinen kostade bara någon femtiolapp fast vi åkte massor. AVIS och liknande var dubbelt så dyrt som lokala firmor. Observera att runt nästan hela ön (dock inte mellan Puerto de las nieves och Puerto de Mogan (?) går raka snabba vägar/ motorväg, som går MYCKET snabbare att åka än resten av vägarna när ni beräknar tidsåtgången.
-Barntolar: Finns ofta på turistställen, mer sällan på andra ställen. Skötbord såg jag nog aldrig men vi upplevde det heller inte som ett stort problem.