• Äventyr

Gran canaria med 7-månaders - tips från vår resa

Hej! Innan vi reste till Gran canaria så ställde jag massa frågor här men hade svårt att få svar. Nu tänkte jag ge lite information från vår resa! Vi bodde i Las Palmas på ett vanligt hotell av enklare slag.

-Det kostade 300:- för Vilhelm totalt (vi åkte med Ving). På planet fick han fruktpuré, banan, yoghurt, vatten m.m. utan att vi hade beställt någonting. Flygresan gick bra, vi hade STOR nytta av vår bärsele (Ergo). Vi tog med oss vår vanliga stora vagn med hårdlift och allt, rekommenderas inte om du är mycket rädd om vagnen. Vi tog också med IKEA-stolen "Antilop" eftersom vi bodde på ett hotell utan barnstol. Vilhelm fick inte ha med sig egen vikt, men däremot barnutrustning typ barnvagn och barnstol.
    -Blöjor kostade inte mer än i Sverige på en vanlig affär (Hiperdino). Vi köpte ett spanskt märke, "Panjales", de var precis lika bra som andra blöjor.
    -Barnmat köpte vi på apotek och i den vanliga affären. Vilhelm åt med god aptit. Gröt hade vi med från Sverige.
    -På dagarna använde vi oftast bärsele, men på stranden och på kvällarna var barnvagnen och liften perfekta att ha. Vi gick ut och åt efter det att Ville somnat.
    -Att hyra bil var jättebilligt, 33 euro per dag inkl allt och bensinen kostade bara någon femtiolapp fast vi åkte massor. AVIS och liknande var dubbelt så dyrt som lokala firmor. Observera att runt nästan hela ön (dock inte mellan Puerto de las nieves och Puerto de Mogan (?) går raka snabba vägar/ motorväg, som går MYCKET snabbare att åka än resten av vägarna när ni beräknar tidsåtgången.
    -Barntolar: Finns ofta på turistställen, mer sällan på andra ställen. Skötbord såg jag nog aldrig men vi upplevde det heller inte som ett stort problem.

• Svar på tråden Gran canaria med 7-månaders - tips från vår resa
  • Äventyr

Att göra:
    -Maspalomas: Vid fyren ligger ett lyxigt hotell vars spaavdelning jag rekommenderar. Det kostar 39 euro för fyra timmar, men jag tyckte det var värt pengarna. Sök på "Gran hotel Costa Meloneras" så ser ni bilder. Lämna resten av familjen utanför och fixa lite egen mammalyx.
    -Maspalomas: Gå upp tidigt på morgonen eller sent på eftermiddagen och vandra in en bit i öknen från informationscentret. Väl värt ansträngningen. Vi åkte också kamel (10 euro per person), lite kul och gick bra med Ville i bärselen men ger inte samma upplevelse av öknen som att gå in själv.

Oj, måste ta en paus. Återkommer med fler tips.

• 1juni

Hej hej

Vi åker till Gran Canaria på fredag. När var ni där?
    Var det fint väder?
    Vart bodde ni?

• Delfinan

Så bra med lite tips! Bärselen ni hade, var det en sån du hade på magen eller på ryggen? Tänkte just på om man skulle testa att rida kamel med vår lillkille som är 6 månader. Var ni till Puerto Rico nåt? Tips på vad man ska packa i klädväg till den lilla?

• Älskar mina  underbara döttrar

Vi åker den 9/3 med Matilda 15 mån, ska bli så skönt...
    Ska bo i Maspolomas, blev sugen att testa mammalyxen.
    Matilda älskar djur så det blir nog till att kolla in kamelerna, har hört om någon fågelpark oxå.

Vi längtar sååå!

• Äventyr

Testa mammalyxen! Jag tyckte det var värt varje öre, utnyttjade mina fyra timmar till max!

Bärselen är en Ergo! Se www.ergo.com. Rekommenderas så! Jätteskönt och enkelt att ta på sig, kan bära både fram och bak.

Vi var där två veckor mellan 10/1 och 24/1. Vädret var 100% perfekt, det är tydligen bra där året runt. Vi bodde i Las Palmas, mitt i storstan fast nära den jättefina stranden Las Canteras. Det funkade bra för oss, men kanske inte är så smart om man har större barn (trafiken, inte barnanpassat, ingen barnpool osv.)

Ha det sååå skönt! :)

• Delfinan

Sitter och funderar på saker inför resan till Gram Canaria den 10/3. Första resan för vår 6½-månaders kille. Hur gör man med burkmat om man är på utflykt, kanske inte så lätt att värma den då...kan man äta den kall? Eller det kanske dom små inte vill ha... Tips och funderingar mottages gärna!

• Äventyr

Jag inser att jag inte skrev så mycket om spastället. Jag blev helt såld på det, så jag befaller er nästan att gå dit. Läs mer om stället i min blogg: lyx.bloggagratis.se. Det ligger i ett lyxigt hotell men det går ju att gå dit även om man inte bor på hotellet!

Angående kläder så funkade helt vanliga heltäckande kläder för Vilhelm 6 mån. Dock är en bra solhatt viktigt!

Fågelparken tror jag är "Palmitos park", vet dock inte något om den!

Jo, ett annat väldigt bra tips är att gå till Benetton, finns överallt i Las Palmas och säkert någonstans söderut också. Nästan allt där kostar 6 eller 10 euro. Både jag och sambon köpte snygga jeans och sköna lamullströjor, fanns barnkläder billigt också! Kan vara värt att lägga lite tid på att leta storlekar och prova...

• Äventyr

Det löser sig med burkmaten! Vi gjorde så att gav gröt till frukost och varm burkmat när vi kom hem på kvällen. Till lunch fick han fruktpuré/ banan eller smaka lite av vår mat, sen ammade jag också.

Annars så kommer du inte ha så stora problem med att få maten värmd, om du befinner dig i bebyggda trakter. Det är väldigt barnvänligt.

• Äventyr

Man kan äta den kall, det är inte farligt på något sätt, men det känns ju aptitligare med värmd.

• Delfinan

Hade ni er lilla kille fram eller bak när ni red kamel? Många frågor nu... Allt ger sig väl på plats, men tänkte - varför inte fråga nu när det är någon som vart iväg!

Svar på tråden Gran canaria med 7-månaders - tips från vår resa