• Julianna

Nässelutslag av lingonsylt?

Hej!

Min son har haft återkommande nässelutslag som kliar. Försöker klura ut vad det beror på, om han är allergisk. Varje gång han har fått utslag har han ätit blodpudding och lingonsylt. Läste på en hemsida om allergi att lingon kan orsaka nässelutslag.
    Idag åt han lingonsylt till lunch och nu efter vilan har han fått prickarna tillbaka! Kan det vara lingonen tro?

Fler som har erfarenhet av detta?

• Svar på tråden Nässelutslag av lingonsylt?
  • Laiqua

Min son fick nässelutslag efter att JAG ätit lingonsylt (ammar). Det var det enda "ovanliga" i matväg jag stoppade i mig vid det aktuella tillfället.

Jag har inte gett honom lingonsylt direkt än, så frgan kvarstår antar jag...

• polly79

Ok, kan bara tala för en väninnas son som fick röda utslag av alla röda, gula och orangea frukt/grönsaker. Kom ihåg att det blossade upp efter att han ätit just lingon. Så det vara bara att utesluta den färgen ur maten. Det är tydligen något färgämne man inte tål...Är inte såväl insatt som sagt. Men reagerar han på andra röda saker; tomater exempelvis?

• Julianna

Han får inte utslag av tomater, men blir röd runt munnen. Fast det försvinner efter nån timme.
    Jag ska avvakta någon vecka och sen ge lingon igen så får vi se. Blossar det upp då så kan det ju inte vara slumpen.
    Det är tydligen Salitylcyran i lingonen som kan ge utslag enligt den allergi-sida jag läst på.

Svar på tråden Nässelutslag av lingonsylt?